• 5
  • 6
2017-06-02, 11:03
Medlem
Kontantlöst samhälle nej tack. Eller jo. Kan vi skippa banken som mellanhand och ha ett globalt åtkomligt konto som är säkert. Där det är lätt att göra betalningar utan att blanda in banker så visst.
Citera
2017-06-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste

Försvinner kontanterna så kommer folk att gå över till annan valuta ex dollar , pund eller liknande.
Varför tvinga på folk dyra betalnings lösningar ? Skall jag ha en loppis hemma så blir jag tvingad att ha en kortläsare om kontanter inte fanns samma om jag vill sälja en bil på plats för 10-15 000. Inte skulle jag vänta till en bankdag och åka 5 mil till en bank och köparen vill heller inte vänta på sin bil tills pengar har flyttats via konton.

Det där löser du med swish, maxgränsen går vid 150k om inte jag minns fel. Känns dessutom mycket säkrare och är mer spårbart om någon försöker luras.
Citera
2017-06-04, 23:36
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Konantlöst samhälle är skit. Det kan missbrukar mycket enklare än kontanter.

Det här...
Citera
2017-07-26, 11:02
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Idag när jag var på mitt favorit lunch restaurang i stan så har dom satt upp stora skyltar att dom minsan kommer ta bort all kontanthantering och kommer enbart acceptera kort.
Det kommer snart bara vara stora mat affärer typ Coop och Maxi som har kontanter till och med på Coop har jag sett att man enbart får betala med 25kr i mynt per tillfälle så även där börjar man strypa hanteringen av kontanter.

Ni som vill ha ett kontantlöst samhälle vad tänker ni er som backup ifall kortet inte fungerar eller bankerna slutar fungera?
Är tanken att man ska stå i kassan på Coop och skriva faktura när kortet inte fungerar?

Detta är väl även ett drömscenario för politiker blir man för obekväm är det bara att spärra kontot och strypa dina tillgångar.

Naturligtvis är det mumma för makthavare och bankirer att ha full kontroll över allt vad gäller pengar. Dom överöser oss ständigt med argument om kortens förträfflighet. Men bortsett från rätten till mina tillgångar (grundläggande EU rättighet) så fungerar korten och digital penninghantering faktiskt tekniskt väldigt dåligt. "Hemlig" intermittensfaktor ligger på 96 %. Detta betyder att 57,6 minuter per dygn är utsatta för störningar.

Själv blev jag handgripligen i måndags varse detta två gånger.

1. Inlåst på betalparkering en dryg timme då kortbetalningen fallerade på förmiddagen.

2. Fick lossa ett lass med byggvaror då säljföretaget endast hade kortbetalning på eftermiddagen.

CASH IS KING
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in