Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-31, 22:09
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en 4-5 årig kaktus. Den är ca 40 cm i höjd. För ett par månader sedan brändes toppen (av starkt solljus genom fönstret)och lite av sidan av kaktusen och blev svart längst upp. Jag kan inte se att den har vuxit sen dess, kanske lite på bredden men inte mer..
Toppen är idag helt svart (inte rutten/mjuk ) och jag undrar om den kommer fortsätta växa på höjden?
Kan man beskära eller ta bort den skadade biten högst upp?

Tacksam för svar!
Citera
2017-05-31, 22:19
  #2
Medlem
Vad är det för kaktus?
Citera
2017-05-31, 22:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sopppotatis
Hej!

Jag har en 4-5 årig kaktus. Den är ca 40 cm i höjd. För ett par månader sedan brändes toppen (av starkt solljus genom fönstret)och lite av sidan av kaktusen och blev svart längst upp. Jag kan inte se att den har vuxit sen dess, kanske lite på bredden men inte mer..
Toppen är idag helt svart (inte rutten/mjuk ) och jag undrar om den kommer fortsätta växa på höjden?
Kan man beskära eller ta bort den skadade biten högst upp?

Tacksam för svar!

Beskärning bör fungera, det är så man gör med de flesta blommor/plantor som har död utväxt. Vill du vara helt säker, så pratar du med en blomsterhandlare
Citera
2017-05-31, 22:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Vad är det för kaktus?
Tror det är en San Pedro.
Citera
2017-05-31, 22:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanBobba
Beskärning bör fungera, det är så man gör med de flesta blommor/plantor som har död utväxt. Vill du vara helt säker, så pratar du med en blomsterhandlare
Tack för tipset!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback