Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
Det är föreningen som säljer p-platsen. Det är mycket svårt att se hur köparen ska kunna betala direkt till föreningens medlemmar för något de inte äger själva.
Föreningen kanske kan dela ut överskott till sina medlemmar men isåfall i proportion till medlemmarnas andelstal.
Det var lite så jag kände också, det känns inte helt självklart att man kan gå på medlemmarna så direkt och därför jag misstänkte att journalisten har rört ihop det i artikeln. Men 8bitrage verkar ha kollat upp det och då är det väl så? Då får man säga att det blir ett rejält uppsving för föreningen och dess medlemmar.
På frågan om jag hade accepterat budet är det inte helt självklart. Parkeringsplatsen kommer finnas kvar om man nekar budet och det fanns flera intressenter. Den ersättning som föreningen och dess medlemmar får står säkert inte i proportion till den vinst byggföretaget kommer göra, så det bör finnas förhandlingsutrymme. Mår nästan lite illa över hur de stora företagen kan sticka till den lilla människan lite ersättning som är mycket i deras värld, men som egentligen inte står i proportion till det värde de ger upp. Rimligast hade varit om medlemmarna erbjuds andelar eller optioner i projektet och får utdelning i relation till vinsten projektet gör.