Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-30, 15:30
  #1
Medlem
Har bara använt Klarna direkt från Onlinepizza, båda gångerna så har det tagit några dagar innan pengarna faktiskt kan dras. Ändå när Klarna inte ska ha tekniska fel så kan det ta upp till 3 dagar innan det ska dras pengar. Jag får hoppas att kortbetalnings alternativet aldrig kommer komma bort.

Någon som som haft strul med direkt tjänsten?
Citera
2017-05-30, 15:40
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Klarna är ett företag vars affärsmodell går ut på att i möjligaste mån se till att kunden inte ska betala direkt och istället välja faktura. Sen försöker de se till att du missar betalningen och att fakturan hamnar hos deras dotterbolag som råkar vara ett inkassobolag. Klarna direkt kräver att man kopplar direkt mot autogiro, vilket för många innebär att beloppet dras automatiskt i varje månadsslut. Men hos Klarna måste du gå in och klicka på en knapp för att beloppet ska dras. Här kan man tänka att företaget borde skicka en påminnelse på mejlen eller via sms eller så? Nej. De skickar endast en notis om du installerat deras app i mobiltelefonen. Fakturan förfaller och hamnar hos inkasso, deras dotterbolag som sagt.
Citera
2017-05-30, 15:42
  #3
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Klarna är ett företag vars affärsmodell går ut på att i möjligaste mån se till att kunden inte ska betala direkt och istället välja faktura. Sen försöker de se till att du missar betalningen och att fakturan hamnar hos deras dotterbolag som råkar vara ett inkassobolag. Klarna direkt kräver att man kopplar direkt mot autogiro, vilket för många innebär att beloppet dras automatiskt i varje månadsslut. Men hos Klarna måste du gå in och klicka på en knapp för att beloppet ska dras. Här kan man tänka att företaget borde skicka en påminnelse på mejlen eller via sms eller så? Nej. De skickar endast en notis om du installerat deras app i mobiltelefonen. Fakturan förfaller och hamnar hos inkasso, deras dotterbolag som sagt.

Vilket trevligt företag.
Citera
2017-05-30, 15:46
  #4
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Vilket trevligt företag.

Visst är det.

Citat:
Det är på en investerarkonferens, som handlar om startup-bolag, som medgrundaren Niklas Adelberth svarar på frågor från publiken. Då säger han bland på en fråga om Klarna har egen inkassohantering:

– Det är en av våra intäktskällor. Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav. För vi har rätt att ta ut avgifter.

Presentationen är filmad och klippet kom som ett tips från en av SvD:s läsare. Niklas Adelberth avslutar sitt svar:

– Så ja, vi är vår egen inkassofirma också, men vi gör det under ett annat varumärke, som kallas Segoria, för att inte förstöra vårt eget varumärke.

Källa: http://blog.svd.se/neurathsbors/2014...r-till-kunder/
Citera
2017-05-30, 15:52
  #5
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Klarna är ett företag vars affärsmodell går ut på att i möjligaste mån se till att kunden inte ska betala direkt och istället välja faktura. Sen försöker de se till att du missar betalningen och att fakturan hamnar hos deras dotterbolag som råkar vara ett inkassobolag. Klarna direkt kräver att man kopplar direkt mot autogiro, vilket för många innebär att beloppet dras automatiskt i varje månadsslut. Men hos Klarna måste du gå in och klicka på en knapp för att beloppet ska dras. Här kan man tänka att företaget borde skicka en påminnelse på mejlen eller via sms eller så? Nej. De skickar endast en notis om du installerat deras app i mobiltelefonen. Fakturan förfaller och hamnar hos inkasso, deras dotterbolag som sagt.

Ja, riktigt mysko. Satte upp den där autogiro tjänsten i mobilappen och allting verkade vara klart. Får ett tag senare en notis om att jag har en faktura som går ut om 2 dagar. Ringer deras kundservice och frågar vad fan de håller på med. Fick då svaret att det var "lustigt" att jag inte blev ombedd att gå in på min internetbank och acceptera att de fick dra pengar av mig. Han drog sig visserligen inte för att ta bort förseningsavgiften och lägga på 10 dagar, men känns ändå som ett riktigt ruttet företag.
Citera
2017-05-30, 16:21
  #6
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Klarna är ett företag vars affärsmodell går ut på att i möjligaste mån se till att kunden inte ska betala direkt och istället välja faktura. Sen försöker de se till att du missar betalningen och att fakturan hamnar hos deras dotterbolag som råkar vara ett inkassobolag. Klarna direkt kräver att man kopplar direkt mot autogiro, vilket för många innebär att beloppet dras automatiskt i varje månadsslut. Men hos Klarna måste du gå in och klicka på en knapp för att beloppet ska dras. Här kan man tänka att företaget borde skicka en påminnelse på mejlen eller via sms eller så? Nej. De skickar endast en notis om du installerat deras app i mobiltelefonen. Fakturan förfaller och hamnar hos inkasso, deras dotterbolag som sagt.
Det där stämmer inte längre. 2013 var det så att man direkt såg påminnelseavgifter som en intäkt och medvetet inte påminde så mycket. På grund av många klagomål i samband med en artikel, från SvD tror jag, så har Klarna idag lagt mycket mer fokus på kunden; från att annars enbart värdera butiken till att även värdera kunden.

Anledningen till att man måste klicka på en knapp om man inte använder Klarna Direkt är givetvis för att man väljer betalningssättet faktura. Skulle du tycka det var rätt att man valde faktura men att pengarna ändå dras direkt? Väljer du Klarna Direkt är det som att du då direkt klickar på "Betala"-knappen på hemsidan.

Anledningen till att det tar 2-3 bankdagar gissar jag på är rent banktekniska. Klarna tjänar ingenting på att vänta med att dra pengarna, används Klarna Direkt så kommer det ju aldrig komma till påminnelse ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Ja, riktigt mysko. Satte upp den där autogiro tjänsten i mobilappen och allting verkade vara klart. Får ett tag senare en notis om att jag har en faktura som går ut om 2 dagar. Ringer deras kundservice och frågar vad fan de håller på med. Fick då svaret att det var "lustigt" att jag inte blev ombedd att gå in på min internetbank och acceptera att de fick dra pengar av mig. Han drog sig visserligen inte för att ta bort förseningsavgiften och lägga på 10 dagar, men känns ändå som ett riktigt ruttet företag.
Hur korkad är du? Klarna kan inte dra pengar för att du inte har godkänt autogiro, hur ska de göra då tror du? Du fick till och med en notis från Klarna, men ändå klagar du. Klarna är den mest förlåtande faktureringstjänsten du kan hitta i världen för tillfället. Om du tillexempel går in på klarnas hemsida kan du själv förlänga betalningsdatumet. Försök hitta det någon annanstans.

Eftersom det var två dagar till betalningsdatumet så hade du givetvis heller inte fått någon påminnelse, det var I så fall något kundtjänstmedarbetaren sa för att du höll på att bröla och att denna ville att du skulle lugna ned dig.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2017-05-30 kl. 16:28.
Citera
2017-05-30, 17:13
  #7
Avstängd
Hur ändrar man så man får pappers faktura?
Vart förvånad att dom ändrade till autogiro när jag skulle betala en liten sak. Det borde finnas fler betal sätt.
Citera
2017-05-30, 17:17
  #8
Medlem
tarsiers avatar
Smidigt med deras app. Får en faktura, ett klick sen betald.
Citera
2017-05-30, 17:34
  #9
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Det där stämmer inte längre. 2013 var det så att man direkt såg påminnelseavgifter som en intäkt och medvetet inte påminde så mycket. På grund av många klagomål i samband med en artikel, från SvD tror jag, så har Klarna idag lagt mycket mer fokus på kunden; från att annars enbart värdera butiken till att även värdera kunden.

Anledningen till att man måste klicka på en knapp om man inte använder Klarna Direkt är givetvis för att man väljer betalningssättet faktura. Skulle du tycka det var rätt att man valde faktura men att pengarna ändå dras direkt? Väljer du Klarna Direkt är det som att du då direkt klickar på "Betala"-knappen på hemsidan.

Anledningen till att det tar 2-3 bankdagar gissar jag på är rent banktekniska. Klarna tjänar ingenting på att vänta med att dra pengarna, används Klarna Direkt så kommer det ju aldrig komma till påminnelse ändå.

Skitsnack. Testa att köpa en SMS-biljett hos lokaltrafiken i din kommun. Förmodligen har de Klarna som leverantör av tjänsten. Det är precis samma sak idag med att fakturor inte skickas ut för att sedan förfalla och hamna hos deras inkassobolag. Jag har flera vänner och bekanta som alla har erfarenheten i närtid om att deras "affärsmodell" kvarstår. SvD skapade visserligen rubriker men att de skulle ha användaren i fokus är kvalificerat skitsnack. Eller menar du att det är användarvänlig design att gömma kortbetalningsalternativet för användaren i t.ex. E-butiker?

Sen din kritik mot autogirotjänsten, varför kopplar man ens mot autogiro när e-faktura hade varit en smidigare alternativ för kunden? Då hade e-fakturan dykt upp i samband med betalning av räkningarna, istället vaggas kunden in i en falsk trygghet om att autogiro är anslutet. Det finns mig veterligen INGET annat företag som erbjuder autogirobetalning där kunden tvingas godkänna betalningen. Själva beskrivningen av tjänsten autogiro lyder:

Citat:
Med Autogiro dras rätt belopp automatiskt från ditt konto och skickas till företaget du vill betala till. Du slipper hålla reda på räkningar och förfallodagar och behöver inte knappa in långa OCR-nummer.

Ditt snack om att man skulle värdera kunden påvisar bara din okunskap om användarcentrerad design.
Citera
2017-05-30, 18:48
  #10
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Skitsnack. Testa att köpa en SMS-biljett hos lokaltrafiken i din kommun. Förmodligen har de Klarna som leverantör av tjänsten. Det är precis samma sak idag med att fakturor inte skickas ut för att sedan förfalla och hamna hos deras inkassobolag. Jag har flera vänner och bekanta som alla har erfarenheten i närtid om att deras "affärsmodell" kvarstår. SvD skapade visserligen rubriker men att de skulle ha användaren i fokus är kvalificerat skitsnack. Eller menar du att det är användarvänlig design att gömma kortbetalningsalternativet för användaren i t.ex. E-butiker?
Jaha, vad har det med saken att göra att trafikbolag använder klarna? Det är dessutom skitsnack att fakturor struntas i att skickas ut, problemet är att de per standard skickas via e-mail och folk förväntar sig inte det. Sedan kan det också handla om för aggressiva spamfilter, Gmail och Hotmail har inte dessa problem men använder man en egen mejlserver eller typ Spray så finns det kanske en viss sannolikhet. Men det är inte Klarnas fel. Dina "empiriska bevis" säger ingenting annat än att de möjligen är dåliga på e-post.

Det är sant att Klarna vill att betalningar ska vara mjuka, att man bara ska behöva klicka på en knapp så har man betalat. Faktura uppfyller det kritiet bättre än kort. Men det går att argumentera för att detta gör betalningsmodulen användarvänlig. Och det är inte direkt svårt att byta till kort.
Citat:
Sen din kritik mot autogirotjänsten, varför kopplar man ens mot autogiro när e-faktura hade varit en smidigare alternativ för kunden? Då hade e-fakturan dykt upp i samband med betalning av räkningarna, istället vaggas kunden in i en falsk trygghet om att autogiro är anslutet. Det finns mig veterligen INGET annat företag som erbjuder autogirobetalning där kunden tvingas godkänna betalningen. Själva beskrivningen av tjänsten autogiro lyder:


Ditt snack om att man skulle värdera kunden påvisar bara din okunskap om användarcentrerad design.

Klarna vill kunna integrera att man kan betala via deras app så att de får större möjlighet till att påverka användarvänligheten. För det andra är det inte alla som använder e-faktura. Dessutom hade folk ändå klagat eftersom betalningstiden per standard är 14 dagar och folk betalar bara sina räkningar i slutet av månaden, så då hade till exempel du hållit på och brölat om den saken. Jag vill dessutom påstå att du inte har förklarat fördelen med e-faktura, förutom att just du gillar det. Ur en objektiv synpunkt, varför är autogiro sämre än e-faktura? Vad spelar det för roll att man måste godkänna? Det är själva tekniken autogiro som används, men just eftersom faktura är vald som betalmetod i kassan så är det ju rent idiotiskt och förmodligen olagligt att pengarna ska dras automatiskt. Om du nu vill att det ska dras automatiskt, använd Klarna Direkt. Vad tusan är problemet?

Nej, det visar din okunskap om Klarna. Men sen får man faktiskt komma ihåg, att Klarnas kund är butiken. Det är de som betalar Klarna. Så det gäller att balansera en design som är vänlig mot både kund och butik. Jag vill påstå att jag tycker Klarna har lyckats bra med det, och de har förmodligen inom bolaget 100 gånger mer kunskap om användarvänlighet än vad du har.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2017-05-30 kl. 19:01.
Citera
2017-05-30, 22:44
  #11
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Hur ändrar man så man får pappers faktura?
Vart förvånad att dom ändrade till autogiro när jag skulle betala en liten sak. Det borde finnas fler betal sätt.
Butiken bestämmer om du ska få en pappersfaktura eller inte i sitt avtal till klarna. Men det är undantag, de allra flesta fakturor skickas via e-post. Anledningen är givetvis att det kostar en slant extra att skicka brev. Vill du verkligen ha en pappersfaktura kan du ringa kundservice så kan du nog få en skickad gratis. Fakturan du får via e-post eller har möjlighet att se på hemsidan har dock vanlig betalningsinformation; om du vill kan du betala en faktura precis som vanligt. Det är bara lättare med autogiro.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2017-05-30 kl. 22:47.
Citera
2017-05-30, 22:59
  #12
Medlem
Jag tycker just att Klarna Direkt är riktigt bra. Smidigt och de har koll på vem jag är och jag godkänner betalningen med BankId. Känns tryggt.

Förr tycker jag Klarna var betydligt krånligare och man fick klicka runt lite innan man kunde betala som man ville, men nu är det precis så snabbt och lätt man vill ha det.

Observera att jag aldrig någonsin handlar på faktura så den delen kan jag inte uttala mig om. Jag betalar alltid direkt. Oftast Klarna Direkt för det är smidigt att det dras från bankkontot. Alternativt kreditkort, men då går ju betalningen via kreditkortsräkningen så det blir inte lika direkt.

Det enda som är lite rörigt med Klarna är att det dröjer lite innan pengarna dras och först efter det kommer mailet om att de dragit pengarna. Jag har en period just nu när jag handlar mycket kläder online och vilka mail som hänger ihop med vilka betalningar är lite svårt att hålla koll på. Jag har löst det genom att helt enkelt inte kolla på det utan bara arkivera mailen direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback