Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-30, 23:12
  #13
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Hur korkad är du? Klarna kan inte dra pengar för att du inte har godkänt autogiro, hur ska de göra då tror du? Du fick till och med en notis från Klarna, men ändå klagar du. Klarna är den mest förlåtande faktureringstjänsten du kan hitta i världen för tillfället. Om du tillexempel går in på klarnas hemsida kan du själv förlänga betalningsdatumet. Försök hitta det någon annanstans.

Eftersom det var två dagar till betalningsdatumet så hade du givetvis heller inte fått någon påminnelse, det var I så fall något kundtjänstmedarbetaren sa för att du höll på att bröla och att denna ville att du skulle lugna ned dig.

Well, aldrig behövt godkänna att mitt gym får dra pengar från mitt konto, men de lyckas de med ändå, så jag antog att det fungerar på samma sätt?

Ja, jag klagar när notisen kommer torsdag eftermiddag och sista betalningsdagen är lördag. Försökte med att förlänga tiden själv, vilket inte fungerade p.g.a "Tekniskt fel". Huruvida det går att göra hos någon annan eller inte har jag ingen aning om. Oavsett så tycker jag att det är dåligt.

FYI, att fråga någon vad fan dem håller på med är inte samma sak som att "bröla".
Citera
2017-05-31, 14:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Well, aldrig behövt godkänna att mitt gym får dra pengar från mitt konto, men de lyckas de med ändå, så jag antog att det fungerar på samma sätt?
Du måste ha godkänt att de drar pengar på något sätt. Annars kan de inte ens veta vilket bankkonto de ska dra pengar från. Högst troligt godkände du att de får dra pengar när du lämnade bankkontot till dem.
Citera
2017-05-31, 15:45
  #15
Medlem
Alkyonioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Du måste ha godkänt att de drar pengar på något sätt. Annars kan de inte ens veta vilket bankkonto de ska dra pengar från. Högst troligt godkände du att de får dra pengar när du lämnade bankkontot till dem.

Skriftligt avtal? Men jag gjorde inget i internetbanken.
Citera
2017-05-31, 16:48
  #16
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Jaha, vad har det med saken att göra att trafikbolag använder klarna? Det är dessutom skitsnack att fakturor struntas i att skickas ut, problemet är att de per standard skickas via e-mail och folk förväntar sig inte det. Sedan kan det också handla om för aggressiva spamfilter, Gmail och Hotmail har inte dessa problem men använder man en egen mejlserver eller typ Spray så finns det kanske en viss sannolikhet. Men det är inte Klarnas fel. Dina "empiriska bevis" säger ingenting annat än att de möjligen är dåliga på e-post.

Det är sant att Klarna vill att betalningar ska vara mjuka, att man bara ska behöva klicka på en knapp så har man betalat. Faktura uppfyller det kritiet bättre än kort. Men det går att argumentera för att detta gör betalningsmodulen användarvänlig. Och det är inte direkt svårt att byta till kort.

Klarna vill kunna integrera att man kan betala via deras app så att de får större möjlighet till att påverka användarvänligheten. För det andra är det inte alla som använder e-faktura. Dessutom hade folk ändå klagat eftersom betalningstiden per standard är 14 dagar och folk betalar bara sina räkningar i slutet av månaden, så då hade till exempel du hållit på och brölat om den saken. Jag vill dessutom påstå att du inte har förklarat fördelen med e-faktura, förutom att just du gillar det. Ur en objektiv synpunkt, varför är autogiro sämre än e-faktura? Vad spelar det för roll att man måste godkänna? Det är själva tekniken autogiro som används, men just eftersom faktura är vald som betalmetod i kassan så är det ju rent idiotiskt och förmodligen olagligt att pengarna ska dras automatiskt. Om du nu vill att det ska dras automatiskt, använd Klarna Direkt. Vad tusan är problemet?

Nej, det visar din okunskap om Klarna. Men sen får man faktiskt komma ihåg, att Klarnas kund är butiken. Det är de som betalar Klarna. Så det gäller att balansera en design som är vänlig mot både kund och butik. Jag vill påstå att jag tycker Klarna har lyckats bra med det, och de har förmodligen inom bolaget 100 gånger mer kunskap om användarvänlighet än vad du har.

Läs artikeln i SvD, den är aktuellt än idag och dementerar effektivt att fakturor struntas i att skickas ut. Har du bevisning för att så inte är fallet idag? Efter att du läst artikeln så kan du gott ta och läsa Facebook-kritiken som företaget får ta emot: https://sv-se.facebook.com/Klarna/

Jag har Google Mail och har inte fått faktura eller notis skickad till min e-post. Så där föll ditt påstående om att Klarna inte kan lastas för att de inte skickar ut fakturor. De slarvar medvetet med både fakturor via e-post och vanlig post.

"Och det är inte direkt svårt att byta till kort." Det är ett dolt alternativ, som användare så ser du inte alternativt om du inte går längre ner och klickar på en funktion som öppnar den möjligheten att se alternativt. Hur kan du sitta och påstå att det är användarvänlig design? Sluta argumentera något du inte har kompetens att argumentera. Klarna är vad Ryanair är för flygbranschen, ditt försvarstal får mig att tro att du arbetar på bolaget och fullständigt lämnat allt vad etik heter bakom dig, skäms.

Du har rätt i att Klarnas kunder är butikerna, deras upplägg i försäljningen är dock inte att vara kundvänliga mot butikernas kunder utan att tjäna pengar på att de missar betalningarna pga deras uppenbart ruttna affärsmodell.

"Jag vill dessutom påstå att du inte har förklarat fördelen med e-faktura, förutom att just du gillar det. Ur en objektiv synpunkt, varför är autogiro sämre än e-faktura? Vad spelar det för roll att man måste godkänna? Det är själva tekniken autogiro som används, men just eftersom faktura är vald som betalmetod i kassan så är det ju rent idiotiskt och förmodligen olagligt att pengarna ska dras automatiskt. Om du nu vill att det ska dras automatiskt, använd Klarna Direkt. Vad tusan är problemet?"

Det finns fördelar med e-faktura och det finns fördelar med autogiro. Jag tänker inte sitta och diskutera för- och nackdelar för det är inte det diskussionen gäller. Klarna uppmanar kunden att ansluta till autogiro, vilket för det svenska folket innebär precis vad definitionen talade om ovanför. Åter igen, det finns INGET annat företag i Sverige där du ansluter dig till autogiro och måste godkänna en betalning, det sker per automatik. Klarna vet om det här men väljer ändå att kalla det för autogiro.

Jag har svårt att se att vi kommer längre i den här diskussionen, därför avrundar jag här.
Citera
2017-05-31, 17:29
  #17
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Läs artikeln i SvD, den är aktuellt än idag och dementerar effektivt att fakturor struntas i att skickas ut. Har du bevisning för att så inte är fallet idag? Efter att du läst artikeln så kan du gott ta och läsa Facebook-kritiken som företaget får ta emot: https://sv-se.facebook.com/Klarna/

Jag har Google Mail och har inte fått faktura eller notis skickad till min e-post. Så där föll ditt påstående om att Klarna inte kan lastas för att de inte skickar ut fakturor. De slarvar medvetet med både fakturor via e-post och vanlig post.

"Och det är inte direkt svårt att byta till kort." Det är ett dolt alternativ, som användare så ser du inte alternativt om du inte går längre ner och klickar på en funktion som öppnar den möjligheten att se alternativt. Hur kan du sitta och påstå att det är användarvänlig design? Sluta argumentera något du inte har kompetens att argumentera. Klarna är vad Ryanair är för flygbranschen, ditt försvarstal får mig att tro att du arbetar på bolaget och fullständigt lämnat allt vad etik heter bakom dig, skäms.

Du har rätt i att Klarnas kunder är butikerna, deras upplägg i försäljningen är dock inte att vara kundvänliga mot butikernas kunder utan att tjäna pengar på att de missar betalningarna pga deras uppenbart ruttna affärsmodell.

"Jag vill dessutom påstå att du inte har förklarat fördelen med e-faktura, förutom att just du gillar det. Ur en objektiv synpunkt, varför är autogiro sämre än e-faktura? Vad spelar det för roll att man måste godkänna? Det är själva tekniken autogiro som används, men just eftersom faktura är vald som betalmetod i kassan så är det ju rent idiotiskt och förmodligen olagligt att pengarna ska dras automatiskt. Om du nu vill att det ska dras automatiskt, använd Klarna Direkt. Vad tusan är problemet?"

Det finns fördelar med e-faktura och det finns fördelar med autogiro. Jag tänker inte sitta och diskutera för- och nackdelar för det är inte det diskussionen gäller. Klarna uppmanar kunden att ansluta till autogiro, vilket för det svenska folket innebär precis vad definitionen talade om ovanför. Åter igen, det finns INGET annat företag i Sverige där du ansluter dig till autogiro och måste godkänna en betalning, det sker per automatik. Klarna vet om det här men väljer ändå att kalla det för autogiro.

Jag har svårt att se att vi kommer längre i den här diskussionen, därför avrundar jag här.
Klarna har ganska bra betyg med tanke på att det är fler missnöjda som betygsätter än de som är nöjda. Tog en titt på de som hade röstat en stjärna, och alla berodde på att de antingen inte förstår tjänsten eller i allmänhet missuppfattar situationer. Jobbar inte på Klarna men gjorde för några år sedan, därav min insyn. Har andra synpunkter på Klarna som arbetsgivare men jag kan intyga att som företag är det väldigt professionellt och även om jag inte jobbade mot köpkunder så är jag imponerad över hur bra kundservice mot slutkund var. Garanterat bäst kundservice av alla faktureringsbolag.
Citera
2017-05-31, 19:49
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkyonios
Skriftligt avtal? Men jag gjorde inget i internetbanken.
Ja, skriftligt avtal fungerar alldeles ypperligt för att godkänna autogiro.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback