2024-11-05, 19:29
Medlem
spyder123s avatar
Erik Helmerson: Pourmokhtari är rökt om hon säger vad hon tycker om cannabis
https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-pourmokhtari-ar-rokt-om-hon-sager-vad-hon-tycker-om-cannabis/

Citat:
Klimatminister Romina Pourmokhtari gillade ett inlägg om att legalisera marijuana.

Gissa vad som hände sedan – det är typiskt för den svenska drogdebatten.
Citera
2024-11-09, 06:26
Medlem
Citat:
15) Jag noterar inte heller någon omfattande folklig opinion för att ändra narkotikalagstiftningen.
I decennier har etablissemanget förespråkat och ställt sig bakom den repressiva och restriktiva narkotikapolitiken, som i mångt och mycket är dikterad av intresseföreningar. Opinionsbildningen har också innehållit en hel del propaganda. Även medias hantering och uteblivna granskning har blivit en förutsättning för att upprätthålla politiken utan att den ifrågasätts. Därtill har inte de som förespråkar en skademinimerande narkotikapolitik, som inte är i linje med ideologin om det narkotikafria samhället, fått komma till tals.

Således är det förståeligt att gemene man inte känner till annan politik än den som bedrivs. Emellertid borde politiken vara mindre populistisk och mer baserad på fakta, kunskap och beprövade erfarenheter än vad den vägledda allmänheten anser i frågan, om inte annat för att minska narkotikaproblem såsom brottslighet, sjuklighet och dödlighet, vilket alltså är andemeningen med en skademinimerande narkotikapolitik och om så inte var fallet skulle den helt sonika inte ha tillkommit eller tillämpas.
Citera
2024-11-10, 08:25
Medlem
Citat:
16) Föräldrar oroar sig för att deras barn sover för lite, drabbas av psykisk ohälsa, eller hamnar i mörka kaninhål framför sina skärmar – inte över att narkotikan är för svårtillgänglig.
Frågan handlar inte om legalisering och att göra narkotikan mer tillgänglig, utan istället om att inte kriminalisera själva bruket så att narkotikabrukare inte hanteras som brottslingar. Narkotikamissbruk är symptom på bakomliggande psykisk problematik och borde behandlas som något sjukligt istället som en brottslig handling.

Vårdnadshavare bör också vara brydda om ungdomarna blir dömda brottslingar, vilket de riskerar att bli när någon gång provar t.ex. cannabis. Ungdomarna borde då inte göras till brottslingar genom att kriminaliseras av en förseelse som inte behöver vara ett brott, vilket det inte var före 1988 och inte heller är i flertalet europeiska länder.

Vidare så förebyggs narkotikabruk med öppenhet och rätt information. Stigmatisering och kriminalisering leder tvärtom till att bruket döljs och fångas upp senare. Risken ökar då att det har blivit missbruk samt även lett in på en brottslig väg.

Inte heller har kriminaliseringen medfört ett mindre utbrett narkotikabruk. Efter 1988 har det blivit mer utbrett och idag anmäls årligen över 100,000 ringa narkotikabrott, vilket är fler än någonsin. Tiden före kriminaliseringen var bruket däremot på historiskt låga nivåer.

Sedan var det inte heller meningen att narkotikabrukare skulle kriminaliseras. FN:s narkotikakonventioner avser att det är tillverkning, distribution och försäljning av illegal narkotika som ska beivras. Faktiskt sågs missbrukare som offer en gång i tiden...
Citera
2024-11-14, 21:16
Medlem
knarkadamuss avatar
Visa rött kort!
https://drugnews.se/2024/11/13/visa-rott-kort/

Citat:
Dags att fler på Public service vågar säga ifrån och ge rött kort – t.ex. mot den smygnormalisering av narkotika som pågår i flera program. Detta samtidigt som dödsskjutningar, sprängningar och familjetragedier i drogernas spår förmedlas på kanalernas nyhetsplats, skriver Jessica Vikberg i en krönika.
För ovanlighetens skull tänkte jag att jag delar något från drugnews. Krönikan är skriven i klassisk Jessica Vikberg-stil där hon alltid har förkrossade föräldrar som vittnar om dödsknarkets effekter och ett totalt hat mot narkotika som inte kan beskrivas som annat än maniskt. Krönikan är en grov överreaktion på ett par sekunder i ett TV program.

Hon nämner det inte i artikeln men avsnittet är "Sexuellt uppvaknande" av Cyklopernas värld vid 14:27 där det förskräckliga uttalandet gjordes.
Citera
2024-11-15, 08:52
Medlem
Willie-Ns avatar
En mer obehaglig och osympatisk människa än denna RNS Ordförande kan knappast finnas. Jag får rysningar varje gång jag läser hennes texter. Mörkt och obehagligt!

Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Visa rött kort!
https://drugnews.se/2024/11/13/visa-rott-kort/

För ovanlighetens skull tänkte jag att jag delar något från drugnews. Krönikan är skriven i klassisk Jessica Vikberg-stil där hon alltid har förkrossade föräldrar som vittnar om dödsknarkets effekter och ett totalt hat mot narkotika som inte kan beskrivas som annat än maniskt. Krönikan är en grov överreaktion på ett par sekunder i ett TV program.

Hon nämner det inte i artikeln men avsnittet är "Sexuellt uppvaknande" av Cyklopernas värld vid 14:27 där det förskräckliga uttalandet gjordes.
Citera
2024-11-17, 09:11
Avslutad
Lagliga varianter av cannabis säljs öppet på nätet och i butiker runtom i Sverige. Nu agerar regeringen och klassar flera av substanserna som narkotika – men redan finns nya varianter att köpa.

Socialminister Jakob Forssmed utesluter inte en lagändring.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lagliga-droger-forbjuds-nya-finns-redan-i-butik/
Citera
2024-11-17, 10:42
Medlem
Citat:
17) Däremot välkomnar jag all ny kunskap om narkotika. Jag hade gärna sett mer forskning på området, och att forskare i större utsträckning deltog i samhällsdebatten.
Låt då utvärdera kriminaliseringen av själva bruket från 1988, så debatten kan utgå ifrån att se narkotikamissbruk som något sjukligt istället som något brottsligt. Emellertid tillåts inte en utvärdering, då utgången skulle gå stick i stäv med bedriven repressiv narkotikapolitik, som innebär att narkotikabrukare ska kriminaliseras.

Bedriven politik baseras på ett utopiskt narkotikafritt samhälle. Fast det inte blir ett sådant samhälle, är det ändå den politiken som bedrivs utan att vare sig utvärderas eller utredas. Snarare fortsätts göra mer av det som inte fungerar, vilket är repressiva åtgärder med ett stort antal kriminaliseringar som leder till att öka narkotikaproblemen.
Citera
2024-11-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foobar2000
Lagliga varianter av cannabis säljs öppet på nätet och i butiker runtom i Sverige. Nu agerar regeringen och klassar flera av substanserna som narkotika – men redan finns nya varianter att köpa.

Socialminister Jakob Forssmed utesluter inte en lagändring.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/lagliga-droger-forbjuds-nya-finns-redan-i-butik/

Citat:
– De här produkterna ska inte säljas överhuvudtaget. I dag säljs de oreglerat – och till och med till barn, säger socialminister Jakob Forssmed.
Vilken himla tur då att substanserna nu blir olagliga. För då säljs de ju inte längre oreglerat menar jag.

Noterar även att man i vanlig ordning klumpar ihop droger som är helt olika. Å ena sidan syntetiska opioder och å andra sidan olika varianter av THC.
Kul för återförsäljarna av lagliga cannabisprodukter att förknippas med folk som säljer syntetiska opioder till barn.
Gissningsvis är det få av de som säljer THC-vapes som också har syntetiskt heroin i sortimentet, men vad vet jag..
Senast redigerad av Tickelitu 2024-11-17 kl. 21:56.
Citera
2024-11-22, 10:13
Medlem
knarkadamuss avatar
Podcast: Är den svenska narkotikapolitiken dödlig?

https://open.spotify.com/episode/6O0XaYXMJxaPuEbRQQP7pD?si=Dn9DnFggTW6I7o462kJZzw&n d=1&dlsi=4c6f43eb54d3493c

Citat:
Missbruk eller substansbruk – hur ser samhället på personer som använder narkotika och vilken betydelse har det? Vi pratar med Josefin Månsson, universitetslektor och docent i socialt arbete, som bland annat har forskat om narkotikapolitik och drogdiskurser. Vi pratar om legalisering och avkriminalisering, skademinimering och olika former av behandlingsinsatser. Dessutom får vi initierad inblick i hur socialt arbete kan ta sig uttryck vid sprututbyten och hur den svenska narkotikapolitiken påverkar brukarna.

Programledare är forskarna Peter Andersson och Klara Hussénius från Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet.
Citera
2024-11-22, 15:50
Medlem
knarkadamuss avatar
Drugnews gör ett uppehåll

https://drugnews.se/2024/11/22/drugnews-gor-ett-uppehall/

Citat:
Efter 25 års kontinuerlig verksamhet har styrelsen för Föreningen Drugnews beslutat att göra ett uppehåll i nyhetsverksamheten. Skälet är bristande ekonomiska resurser. Det smärtar oss att behöva fatta detta beslut. Ett arbete pågår dock med ambitionen att hitta en hållbar lösning för fortsatt verksamhet.

Tror ni detta är en start på en trend eller ett enstaka fall? Kan inte tänka mig att kakan växer i ett samhälle där viljan att "krossa knarket" krymper.
Citera
2024-11-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Drugnews gör ett uppehåll

https://drugnews.se/2024/11/22/drugnews-gor-ett-uppehall/

Tror ni detta är en start på en trend eller ett enstaka fall? Kan inte tänka mig att kakan växer i ett samhälle där viljan att "krossa knarket" krymper.
Det där var glädjande nyheter!
Citera
2024-11-27, 06:55
Medlem
https://laholmstidning.se/sport/elever-faar-sig-en-rejal-dos-sanning/4356

Citat:
Kristian Nilsson är kommunpolis i Laholms kommun:

– Det är kanske de som inte tycker att det verkar så farligt. Det är härligt och du får ingen baksmälla. Men redan första gången du testar kan din hjärna gå sönder, säger han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in