Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-22, 19:13
  #1
Avstängd
med tanke på snabba processorer. En FFT är normalt O( log(n)*n ).
Citera
2017-05-23, 20:34
  #2
Medlem
Denkmittels avatar
Naturligtvis är det av intresse. Men det är troligtvis omöjligt.
Citera
2017-05-26, 15:17
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmittel
Naturligtvis är det av intresse. Men det är troligtvis omöjligt.

För en signal med samma frekvensinnehåll genom hela signalen är jag rätt säker på att jag kan skriva en med O(n) och kanske t.o.m mindre. Är det trivialt?

Om frekvensinnehållet varierar är jag inte säker, men jag håller på att tänka på det.
Citera
2017-05-26, 15:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
För en signal med samma frekvensinnehåll genom hela signalen är jag rätt säker på att jag kan skriva en med O(n) och kanske t.o.m mindre. Är det trivialt?
Lite oklart vad du menar med "samma frekvensinnehåll". Tänker du dig att det bara är en sinusfunktion och du skall utröna dess frekvens och amplitud?

En algoritm som har mindre än O(N) kan inte ens behandla varje element en enda gång och jag har svårt att se hur man skall kunna göra något vettigt av det.
Citera
2017-05-26, 15:50
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Lite oklart vad du menar med "samma frekvensinnehåll". Tänker du dig att det bara är en sinusfunktion och du skall utröna dess frekvens och amplitud?

En algoritm som har mindre än O(N) kan inte ens behandla varje element en enda gång och jag har svårt att se hur man skall kunna göra något vettigt av det.

Det kan vara flera frekvenser så klart. Men de ändras inte i signalen.
Citera
2017-05-26, 15:58
  #6
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Det kan vara flera frekvenser så klart. Men de ändras inte i signalen.

Vad menar du med att frekvenserna inte ändras?
Citera
2017-05-26, 16:08
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Vad menar du med att frekvenserna inte ändras?

Om man mäter vägguttaget får man en frekvens som inte ändras. Om man mäter ljudet när jag pratar ändras frekvensen.
Citera
2017-05-26, 16:20
  #8
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Om man mäter vägguttaget får man en frekvens som inte ändras. Om man mäter ljudet när jag pratar ändras frekvensen.

Jag är tyvärr fortfarande oförstående med vad du menar. Inget i FFT är "tidsberoende" på det sättet som jag tror att du menar, om jag inte missförstår dig på något sätt. Så jag förstår inte varför de exempel du tar upp är relevanta. Kanske underlättar att förstå vad du gör om du beskriver lite hur du får det till O(n)?
Citera
2017-05-26, 16:43
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Jag är tyvärr fortfarande oförstående med vad du menar. Inget i FFT är "tidsberoende" på det sättet som jag tror att du menar, om jag inte missförstår dig på något sätt. Så jag förstår inte varför de exempel du tar upp är relevanta. Kanske underlättar att förstå vad du gör om du beskriver lite hur du får det till O(n)?

Det handlar alltså om signalen man vill analysera. Om signalen har samma frekvensinnehåll genom hela signalen eller inte.
Citera
2017-05-26, 17:27
  #10
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Det handlar alltså om signalen man vill analysera. Om signalen har samma frekvensinnehåll genom hela signalen eller inte.

Går det att avgöra vilket frekvensinnehåll en signal har vid tidsögonblicket t?

Eller är frekvensinnehåll något som man pratar om, och kan räkna ut över en tidsperiod?

Om man räknar fram ett frekvensinnehåll över en tidsperiod. Hur kan man avgöra om den ändras med tiden inom den tidsperioden..?
Citera
2017-05-26, 17:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Om man mäter vägguttaget får man en frekvens som inte ändras. Om man mäter ljudet när jag pratar ändras frekvensen.
Det du vill göra är då inte en FFT utan just som jag misstänkte bara ett sätt att kunna analysera en sinuskurva. En Fouriertransform skall kunna analysera alla signaler.
Citera
2017-05-26, 18:15
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det du vill göra är då inte en FFT utan just som jag misstänkte bara ett sätt att kunna analysera en sinuskurva. En Fouriertransform skall kunna analysera alla signaler.

Nej, inte bara en sinuskurva. Flera frekvenser på en gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback