2017-05-26, 18:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av parastoo
Nej, inte bara en sinuskurva. Flera frekvenser på en gång.
Men inte alla tänkbara frekvenser? Bara en delmängd. Hur stor?
Citera
2017-05-26, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Går det att avgöra vilket frekvensinnehåll en signal har vid tidsögonblicket t?

Eller är frekvensinnehåll något som man pratar om, och kan räkna ut över en tidsperiod?

Om man räknar fram ett frekvensinnehåll över en tidsperiod. Hur kan man avgöra om den ändras med tiden inom den tidsperioden..?

om en signal har en frekvens på 2 Hz mellan t och 2t men inte annars t.ex. Om man gör en FFT på en sån signal mellan t och 3t kommer den ge utslag som motsvarar halva amplituden på frekvensen 2 Hz i signalen. Men den ger utslag.

Frågan är när man har nytta av det.
Senast redigerad av parastoo 2017-05-26 kl. 18:28.
Citera
2017-05-26, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men inte alla tänkbara frekvenser? Bara en delmängd. Hur stor?

Varför en delmängd?

Diskret Fouriertransform definieras som en delmängd f.ö. Delmängden n som kan utökas. Den delen är lite snurrig.

Jag tänker delmängden n för att kunna jämföra.
Citera
2017-05-26, 18:52
Avstängd
Citat:
om en signal har en frekvens på 2 Hz mellan t och 2t men inte annars t.ex. Om man gör en FFT på en sån signal mellan t och 3t kommer den ge utslag som motsvarar halva amplituden på frekvensen 2 Hz i signalen. Men den ger utslag.
En sådan funktion kan beskrivas som en superposition av flera frekvenser snarare än en frekvens som varierar med tiden, och det är vad som görs i en FFT.
Citera
2017-05-26, 18:58
Bannlyst
Citat:
En sådan funktion kan beskrivas som en superposition av flera frekvenser snarare än en frekvens som varierar med tiden, och det är vad som görs i en FFT.

Jag tänker mig en signal som man vill analysera frekvenserna i. Vissa frekvenser kan vara temporära.
Ett barn skriker i en viss frekvens. Sen blir barnet tyst. Barnet kanske skriker olika högt. Det är en varierande frekvens.
Citera
2017-05-26, 19:17
Avstängd
Citat:
Jag tänker mig en signal som man vill analysera frekvenserna i. Vissa frekvenser kan vara temporära.
Ett barn skriker i en viss frekvens. Sen blir barnet tyst. Barnet kanske skriker olika högt. Det är en varierande frekvens.
Då är det snarare waveletanalys du får använda.
Citera
2017-05-26, 19:37
Bannlyst
Citat:
Då är det snarare waveletanalys du får använda.

Kände inte till det. Intressant!
Citera
2017-05-26, 22:23
Bannlyst
Jag har nu en algoritm som kan söka efter frekvenser oberoende av antalet mätpunkter. Nåt värde eller trivialt? Det enda man behöver tänka på är vikning o liknande för antalet samplar man söker igenom.
För stora n och begränsade delmängder är den helt överlägsen FFT. Mindre än O(n). Men om man har delmängden n är nog FFT:n fortfarande snabbare. Ska fixa lite till...FFT:n är riktigt snabb.
Citera
2017-05-27, 05:42
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Jag har nu en algoritm som kan söka efter frekvenser oberoende av antalet mätpunkter. Nåt värde eller trivialt? Det enda man behöver tänka på är vikning o liknande för antalet samplar man söker igenom.
För stora n och begränsade delmängder är den helt överlägsen FFT. Mindre än O(n). Men om man har delmängden n är nog FFT:n fortfarande snabbare. Ska fixa lite till...FFT:n är riktigt snabb.

Ehm, fast det låter ju som det inte är en FFT du utför? Så det är ju lite svårt att säga om den är intressant eller ej utan att veta om vad det är du gör.

FFT betyder ju inte att man generellt söker efter någon frekvens på det sättet du pratar om, utan det är mer specifikt än så.
Citera
2017-05-27, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Ehm, fast det låter ju som det inte är en FFT du utför? Så det är ju lite svårt att säga om den är intressant eller ej utan att veta om vad det är du gör.

FFT betyder ju inte att man generellt söker efter någon frekvens på det sättet du pratar om, utan det är mer specifikt än så.

FFT hittar väl frekvensinnehållet i en signal?
Citera
2017-05-27, 10:43
Medlem
inneskos avatar
Citat:
FFT hittar väl frekvensinnehållet i en signal?

FFT beräknar DFT.
Citera
2017-05-27, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
FFT beräknar DFT.

Första raden om fouriertransform på wikipedia:

Citat:
The Fourier transform decomposes a function of time (a signal) into the frequencies that make it up,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in