2022-10-31, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corzi
Så är det givetvis. Jag bryr mig inte jättemycket om den förlust som blivit, jag har vett nog att inte lägga in pengar som jag inte har råd att förlora. Men det jag är intresserad av är mer vilka saker som styr detta upp och ner..

En enormt drivande faktor har varit de alla biljarder dollar USA och flera andra länder tryckte ut under corona.

När krypto går upp lite får nya spekulanter upp ögonen och kastar in enorma summor i det lite som ett pyramidspel.
Flera hundra miljoner dollar har de senaste åren gått till reklam för krypto och diverse kändisar får betalt för att prata om det.

Vad som skulle kunna ändra riktning just nu och få krypto att stiga vet jag inte men volatiliteten har alltid funnits inom krypto och är inget konstigt.
Citera
2022-10-31, 14:43
Medlem
Corzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Definitionen på marknaden är köparna kontra säljarna, så enkelt är det. Varför ska du envisas med att försöka försvåra det? Ethereum har gjort en fantastisk resa precis som många andra kryptovalutor.

Intressant hur du kan välja att investera i något du inte förstår som du dessutom förlorar pengar på, men det är en annan tråd….
Rättelse, jag förlorar just för dagen, men jag gjorde det som en kul grej för att jag kunde, jag såg/ser det mest som en erfarenhet för att jag inte testat det innan. Med pengar jag ändå inte behövde till annat.
Men som du säger, det är en annan tråd. Jag vill inte försvåra. Jag vill lära mig för att förstå bättre. There is a difference. Tack för ditt svar i alla fall.
Citera
2022-10-31, 14:44
Medlem
Corzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
En enormt drivande faktor har varit de alla biljarder dollar USA och flera andra länder tryckte ut under corona.

När krypto går upp lite får nya spekulanter upp ögonen och kastar in enorma summor i det lite som ett pyramidspel.
Flera hundra miljoner dollar har de senaste åren gått till reklam för krypto och diverse kändisar får betalt för att prata om det.

Vad som skulle kunna ändra riktning just nu och få krypto att stiga vet jag inte men volatiliteten har alltid funnits inom krypto och är inget konstigt.

Tack då är jag lite mer med.
Citera
2022-10-31, 14:52
Medlem
Diablo1118s avatar
Trådar sammanfogade / Moderator
Citera
2022-10-31, 15:18
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Jo det inser även jag. Men definitionen på "marknaden" mer specifikt? Jag menar detaljnivå, inte bara ett begrepp. Vad ÄR marknaden mer än ett luddigt begrepp?
Tillgång o efterfrågan känns ju mer som en sån sak som appliceras på fysiska varor, krypto rent allmänt är ju lite "luddigt" kan jag som noob känna...
Förstår du hur tillgång och efterfrågan styr priset på olja?

Ethereum skulle kunna ses som det digitala oljan (förutom att du inte har OPEC som manipulerar priset). Ju mer applikationer som byggs och används på Ethereum desto mer ETH kommer det efterfrågas för att kunna använda dessa applikationer. Ju mer ETH som efterfrågas, ju högre kommer priset bli.

Du får fråga dig om du tror att det kommer byggas applikationer ovanpå Ethereum som löser värdsliga problem? Om du kommer fram till att svaret är ja, då kan det vara en bra investering, annars håll dig borta.
Mycket nöje!
Citera
2022-10-31, 15:24
Medlem
Corzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank

Ethereum skulle kunna ses som det digitala oljan (förutom att du inte har OPEC som manipulerar priset). Ju mer applikationer som byggs och används på Ethereum desto mer ETH kommer det efterfrågas för att kunna använda dessa applikationer. Ju mer ETH som efterfrågas, ju högre kommer priset bli.

Du får fråga dig om du tror att det kommer byggas applikationer ovanpå Ethereum som löser värdsliga problem? Om du kommer fram till att svaret är ja, då kan det vara en bra investering, annars håll dig borta.
Mycket nöje!
Tackar och bugar
Citera
2022-10-31, 15:40
Medlem
Citat:

Mycket nöje!

En annan intressant tanke är hur du enkelt kan ersätta etherium med en identisk klon som inte kostar något att ta fram.
T.ex så finns det etherium,bitcoin men även 21 000st andra alternativ du kan använda med identiska egenskaper eller även bättre egenskaper.

Det är inget du kan göra med råvaror som guld,olja etc.
Citera
2022-10-31, 15:50
Medlem
Citat:
Det är inte där skon klämmer riktigt, jag är mer intresserad av vad som styr volatiliteten så att säga. VARFÖR är det upp och nergångar?

För att det inte finns någon substans eller reellt värde i botten. Då blir också kursen volatil.
Citera
2022-10-31, 15:56
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
En annan intressant tanke är hur du enkelt kan ersätta etherium med en identisk klon som inte kostar något att ta fram.
T.ex så finns det etherium,bitcoin men även 21 000st andra alternativ du kan använda med identiska egenskaper eller även bättre egenskaper.

Det är inget du kan göra med råvaror som guld,olja etc.

Nej du tänker fel.
Applikationerna som byggs på Ethereum kommer inte funka på någon av de 21 000 andra alternativen.

Du kan bygga en egen applikation på någon av alternativen, men om Ethereum är vad folk bryr sig om, så kommer nog ingen vilja använda din applikation. Är din applikation bra nog, så kommer den snarare kopieras till Ethereum av någon.

Ethereum har likt Bitcoin varit topp 2 i flera 6-7 års tid. Alla andra alternativ på topp 10-listan har kommit och gått, vilket gör det ganska oattraktivt att satsa för mycket pengar på något annat. Jag menar, vis av historien så tenderar dessa alternativ att tyna bort ganska fort.

Jämför med alla som kopierade Bitcoin för massa år sedan. Hur har det gått för Bitcoin Gold, Bitcoin Rohdium, Bitcoin Dimond, Litecoin och allt annat skräp sedan dess? Det har gått så dåligt att folk sedan länge har slutat försöka konkurrera med sin egna "Bitcoin" clon.
Senast redigerad av Flaskhank 2022-10-31 kl. 15:58.
Citera
2022-10-31, 16:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
För att det inte finns någon substans eller reellt värde i botten. Då blir också kursen volatil.
Så allt som är volatilt har inget reellt värde i botten, eller vad är det du försöker säga?

Det är bara titta på priset för att konstatera att Ethereum har ett värde.
Citera
2022-10-31, 16:01
Medlem
Citat:
Nej du tänker fel.
Applikationerna som byggs på Ethereum kommer inte funka på någon av de 21 000 andra alternativen.

Du kan bygga en egen applikation på någon av alternativen, men om Ethereum är vad folk bryr sig om, så kommer nog ingen vilja använda din applikation. Är din applikation bra nog, så kommer den snarare kopieras till Ethereum av någon.

Ethereum har likt Bitcoin varit topp 2 i flera 6-7 års tid. Alla andra alternativ på topp 10-listan har kommit och gått, vilket gör det ganska oattraktivt att satsa för mycket pengar på något annat. Jag menar, vis av historien så tenderar dessa alternativ att tyna bort ganska fort.

Jämför med alla som kopierade Bitcoin för massa år sedan. Hur har det gått för Bitcoin Gold, Bitcoin Rohdium, Bitcoin Dimond, Litecoin och allt annat skräp sedan dess?

Historien säger inte mycket om framtiden.
Kollar du på mobiltelefoner så ser du inte ericsson,nokia,motorola och de som var i toppen för några år sedan längre.

Det är svårt att veta helt enkelt vad som kommer hända och vilka regleringar vi kommer se i framtiden från diverse länder när det kommer till kryptovalutor.

Tekniken är fortfarande ny och alla inom krypto har olika åsikter, vissa påstår att det ända rätta är bitcoin etc men vem vet vi får helt enkelt vänta och se.
Citera
2022-10-31, 16:12
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Historien säger inte mycket om framtiden.
Kollar du på mobiltelefoner så ser du inte ericsson,nokia,motorola och de som var i toppen för några år sedan längre.

Det är svårt att veta helt enkelt vad som kommer hända och vilka regleringar vi kommer se i framtiden från diverse länder när det kommer till kryptovalutor.

Tekniken är fortfarande ny och alla inom krypto har olika åsikter, vissa påstår att det ända rätta är bitcoin etc men vem vet vi får helt enkelt vänta och se.

Fast nu har ju Bitcoin och Ethereum, till skillnad från Ericsson, Nokia, Motorola, överlevt alla försök till konkurrenter, vilket är ett styrkebesked.

Med det inte sagt att det inte kan komma en Bitcoin/Ethereum -dödare härnäst. Men kommer sådan så är jag ganska säker på att det inte är en ny kryptovaluta utan en helt annan typ av innovation. Men tills det sker, så står Bitcoin och Ethereum väldigt starkt på krypto scenen.

Oavsett, att använda argumentet "Det är dumt att investera i X, för det kanske kommer något bättre", gäller väl isf alla typer av investeringar man kan göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in