Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-20, 22:43
  #1
Medlem
Jag har alltid gillat matematik. Ämnet fascinerar mig något enormt. När jag gick första året i gymnasiet och läste matematik 1b så gick det galant. Jag fick A på alla prov och min lärare sa att jag till och med fick högsta poäng på vår skola på nationella provet.

Men nu när jag läser matematik 2b fyra år senare på komvux så går det sisådär. Jag tycker fortfarande om det men jag glömmer bort enkla regler och metoder som introducerades för några sidor / kapitel sedan. Till exempel nu på nationella provet så glömde jag enkla saker från kapitel 1-2.

Har någon haft samma problem? Gäller det bara att göra uppgifterna om och om igen och hoppas på att det fastnar?
__________________
Senast redigerad av eomok 2017-05-20 kl. 23:25.
Citera
2017-05-20, 22:55
  #2
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eomok
Jag har alltid gillat matematik. Ämnet fascinerar mig något enormt. När jag gick första året i gymnasiet och läste matematik 1b så gick det galant. Jag fick A på alla prov och min lärare sa att jag till och med fick högsta poäng på vår skola på nationella provet.

Men nu när jag läser matematik 2b fyra år senare på komvux så går det sisådär. Jag tycker fortfarande om det men jag glömmer bort enkla regler och metoder som introducerades för några sidor / kapitel sedan. Till exempel nu på nationella provet så glömde jag enkla saker från kapitel 1-2.

Har någon haft samma problem. Gäller det bara att göra uppgifterna om och om igen och hoppas på att det fastnar?

Tricket är att verkligen förstå vad man gör i en uträkning, och varför. Då är det mycket lättare att minnas än om man bara försöker memorera en massa steg. Om du inte kan minnas trots att du förstår vad du sysslar med så kanske du bara har rökt för mycket dundergrälle sedan gymnasiet
Citera
2017-05-20, 22:56
  #3
Medlem
VelvetReds avatar
Jag har på senare tiden upplevt att det blivit svårare med huvudräkning + minnet i allmänhet. Jag härleder dock detta till att jag skulle kunna vara deprimerad. Men jag är inte deprimerad, så jag vet inte.
Citera
2017-05-21, 15:18
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Får du inte ha formelsamlingen till hands eller?
Tycker att det mesta brukar gå utröna ur den om man glömt något, åtminstone upp till matte 4.
Citera
2017-05-21, 21:31
  #5
Medlem
Det bästa är att, som Gianello säger, lära sig förstå vad det handlar om. Matematik är inte bara formler - Det är ett sätt att tänka.
Om man bara löser en uppgift och sedan kollar i facit så kan man aldrig lära sig något. Du måste lära dig att lösa uppgiften på flera sätt och då kan du kontrollera om du gjort rätt och samtidigt förstå mera.
Tyvärr - Även här gäller att det bara är hårt arbete som ger resultat!
Citera
2017-05-22, 06:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Får du inte ha formelsamlingen till hands eller?
Tycker att det mesta brukar gå utröna ur den om man glömt något, åtminstone upp till matte 4.

Vad ska du med en formelsamling till? Denna formelsamling är anledningen till varför majoriteten av idioter grinar när de kommer till universitetet. "Men hur ska jag kunna något utan formelsamling och miniräknare"? Ptja, testa att använda kunskapen du inte lärt dig enbart för att du har en pissig formelsamling och miniräknare.
Citera
2017-05-22, 10:33
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vad ska du med en formelsamling till? Denna formelsamling är anledningen till varför majoriteten av idioter grinar när de kommer till universitetet. "Men hur ska jag kunna något utan formelsamling och miniräknare"? Ptja, testa att använda kunskapen du inte lärt dig enbart för att du har en pissig formelsamling och miniräknare.
Ja det är klart att det hjälper mer om man har genomgående kunskap i ämnet, men själva konceptet med en formelsamling är ändå bra. Helt onödigt att behöva uppfinna hjulet igen vid varje uppgift som kommer till hands.
Citera
2017-05-22, 11:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja det är klart att det hjälper mer om man har genomgående kunskap i ämnet, men själva konceptet med en formelsamling är ändå bra. Helt onödigt att behöva uppfinna hjulet igen vid varje uppgift som kommer till hands.

Det är helt onödigt. Inte fan sitter du och börjar med att återuppfinna integralen så fort du ska integrera något utan en formelsamling.

Hela poängen med matematik är att det är en kumulativ vetenskap. Det vill säga; om du förstår a så kan du gå vidare till b.

På tentor på universitet får du inte ha en formelsamling. Du ska förstå vad det är du gör utan att någon håller dig i handen. Här mäter man hur bra folk faktiskt förstår gentemot ses om enbart memorerar skit.
Citera
2017-05-22, 12:31
  #9
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eomok
Jag har alltid gillat matematik. Ämnet fascinerar mig något enormt. När jag gick första året i gymnasiet och läste matematik 1b så gick det galant. Jag fick A på alla prov och min lärare sa att jag till och med fick högsta poäng på vår skola på nationella provet.

Men nu när jag läser matematik 2b fyra år senare på komvux så går det sisådär. Jag tycker fortfarande om det men jag glömmer bort enkla regler och metoder som introducerades för några sidor / kapitel sedan. Till exempel nu på nationella provet så glömde jag enkla saker från kapitel 1-2.

Har någon haft samma problem? Gäller det bara att göra uppgifterna om och om igen och hoppas på att det fastnar?

Minnet försämras drastiskt efter 20 för de flesta. Det gäller allting.
Citera
2017-05-22, 13:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Minnet försämras drastiskt efter 20 för de flesta. Det gäller allting.

Ishockey/golf-legendaren Sven Tumba berättade en historia om två äldre herrar som skulle
spela golf gemensamt som "en" spelare, kompenserande varandras svagheter. Den ene kunde slå bra men såg inte så bra, medan den andre såg bra men kunde inte slå.

Den förre slog iväg bollen och frågade sedan den andre: "Såg du bollen?" -"Ja det gjorde jag!" - "var hamnade den då?" - "Det har jag glömt!"
Citera
2017-05-22, 18:00
  #11
Medlem
Man glömmer sånt som man inte övar regelbundet.
Citera
2017-05-27, 08:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är helt onödigt. Inte fan sitter du och börjar med att återuppfinna integralen så fort du ska integrera något utan en formelsamling.

Hela poängen med matematik är att det är en kumulativ vetenskap. Det vill säga; om du förstår a så kan du gå vidare till b.

På tentor på universitet får du inte ha en formelsamling. Du ska förstå vad det är du gör utan att någon håller dig i handen. Här mäter man hur bra folk faktiskt förstår gentemot ses om enbart memorerar skit.
Lite osäker angående matematikkurserna men i fysikkurserna var det då mycket utantillkunskap man skulle kunna. Saker som kändes hämtade direkt ur röven och skulle visa "fysikalisk förståelse". Hade de gått igenom de sakerna innan tentan hade det varit mindre stört men så var det nästan aldrig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback