Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 11:48
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Det finns massvis med studier kring Intermittent Fasting. Sen vilken relevans de har i just det här avseendet är dock svårt att hitta, då frågeställningen aldrig har gällt barn. Men bar kräver per se inte mer eller annat än vuxna.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516560/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3680567/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25546413

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4257368/

Annars finns det en tråd på forumet: (FB) Periodisk Fasta - F&S samt länksamling

Men vidare debatt får tas i den givna tråden.

Och var är de som handlar om effekterna av fasta bland VÄXANDE individ, i dagligt tal BARN och unga? Det är en väldig skillnad på vad en kropp i utveckling behöver jämte en vuxen som inte växer och utvecklas. Och som jag förstår det så är det inte en vuxenskola vi pratar om...
Citera
2017-05-20, 12:00
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabading1411
Vid detta skede SKA varenda muslim fasta Ramadan och MÅSTE be fem gånger om dagen.

Visst är det härligt med mångkultur, Sverige blir ett utopiskt MP-Paradis där dumsvennarna kommer att stortrivas Särskilt när dumsvennarna ska konvertera och inte få ta sig en pilsner till hockeyn, Bastubadandet blir väl också tabu enligt Islam kan jag tänka mig, ingen musik och dans heller, typ... Och kvinnor får inte cykla heller, eller köra bil...

Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Håller med dig. Upp till var och en, man bör såklart inte vara tvingad till att fasta heller.

Ramadan innebär för muslimer i praktiken ett tvång att fasta i en månad ja. Vem tvingar vem egentligen - barnen är inte myndiga, det är föräldrarna som bestämmer över deras mathållning.

Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Ja, har för mig att periodisk-fasta ska vara sunt.


Jag kan ju knappast hitta någon som påstår att det är sunt om man har ett ordinärt jobb med krav på skärpthet och samtidigt en hel månad av fasta, det är nog fan ingen fastefantast som kan påstå detta vara ett sunt sätt att leva, eller hur ?

Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Att skolan skickar hem eleverna och sedan anmäler dom för skolk är absurt och motsägelsefullt.

Skolan har väl ett visst ansvar för att barnen får en näringsriktig mat och matvägrar barnen gör väl Skolan rätt att skicka hem ungarna så är det ju egentligen föräldrarnas uppgift att ungarna ska få i sig mat. Man kan ju inte bedriva lektioner om barnen är griniga och trötta och inte orkar vara med på idrott och skolans övriga aktiviteter. Skolan är ingen institution där alla knasiga krav kan tillgodose, Hela skolans uppbyggnad är att man lär ungarna att kompromissa med varandra och känna grupptillhöriget och förberedelser för vuxenlivet framöver.

Var fan håller Fridolin till nu då ??? Hur var det nu med de där 100 dagarna ? Jag tror att Fridolin nog har en helt annan kalender än vi andra dumsvennar har här. Hur många dagar har Fridolin kvar enligt sin egen kalender ? 99 eller 98 dagar, eller vad ? Nåja han gick kanske någon sådan där alternativ skola själv där han inte fick lära sig kalendern ? Han kanske inte kan klockan heller ?

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Just fastan är väl det enda som jag tycker är bra med islam. OCH som dagens västerländska nutritionsforskare kommit fram till är näringsmässigt positivt.
Fasta själv enl 5:2 metoden. Tycker det funkar.

Men vatten ska man väl för fan få dricka? Under ramadan fastetiden?

Sen kan man inte reglera att folk/barn äter eller inte. Hur fan ska det se ut. Nån jävla personlig frihet ska väl människor inkl barn ha.

Det var ingen som brydde sig om jag eller någon annan åt eller inte i skolan.

Men som jag brukar säga. Svenskar är duktiga på att göra svenskar av invandrare. Snart sjunger dom nubbevisor och äter sill och potatis.
Integrering

Nej låt folk vara som dom vill. Låt dom gå med slöjor och samedräkt om dom vill. Bort från likriktningen! Fasta på!

Jag tror du har fått det här helt om bakfoten, 5:2 eller 5:5 (= femfemma) är ingen helfasta, --Ramadan går inte att jämföra med 5:2 - Ramadan är en hel månad av fastande, En urbota korkad jämförelse

Ramadan -- En hel jävla månad, varje dag !, I och för sig så äter en del av dem på kvällarna, men om det är tillräckligt eller inte, det verkar ju inte vara fallet alltid. Eftersom det händer att dessa svimmar tex på jobbet.

Jag tror nog att du ändrar uppfattning den dagen Du åker buss och din muslimchaufför svimmar när han sitter och kör bussen med drygt 50 passagerare i 90 på motorvägen , för att han inte ätit ordentligt på tre veckor ? Eller tex att en flygledare svimmar vid kontrollerna och orsaker en mängd flygolyckor

Det händer faktiskt sådana olyckor då och då i muslimska länder, även tex där i industrier och i byggsvängen att folk ramlar ner ifrån byggställningarna, pga svimning - Men men det hör ju till måångkulturen, så det är bara att njuta så länge det varar

Anledningen till att heroin, opium och haschrökande i dessa regioner är rätt så vanligt är på sätt och vis avhängigt av Ramadan, Att det blir lättare att somna på kvällen med dessa preparat och sover bättre fastän de är hungriga så att magen skriker. Nu påstår jag inte att alla Ramadanfastarfantaster tillämpar alla reglerna strikt rakt igenom heller

Du får väl göra ett studiebesök hos en Ramadan-familj så att du lär dig sederna typ...

Några nubbevisor lär muslimerna aldrig ta upp - vet Du inte att alkohol är tabu-tabu inom Islam ? Snart så förbjuder Den Humanitära StorMakten Islamiska Staten Sverige alkohol över huvud taget. Kan det få svenskarna att vakna tro ?

Man kan ju konstatera Att Lyckolandet Den Humanitära Stormakten Sverige har dragit vinstlotten i asyllotteriet - Lycka till
Citera
2017-05-20, 12:05
  #99
Medlem
Rick.Jamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Jag tycker det är lite löjligt att ni hejar på detta. Självklart ska dom få fasta om dom vill göra det, vad är problemet? Dina barn drabbas inte.


Om vi ska tillämpa principen om rättvisa som verkar så helig för samtliga svenskar, så ska den banne mig också tillämpas på minoriteter. Förstår inte varför normstyrda svenskar alltid ska ge undantag till minoriteter. Snacka om att årtionden med socialdemokratisk politik och en biased media satt sina spår
Citera
2017-05-20, 12:10
  #100
Medlem
Religionsfrihet..phff..är det därför barn 10 år går med slöja, snacka om att få välja. Att sätta på sitt barn slöja måste verkligen likställas som "hej mitt barn, vi vill inte att du ska få ett vettigt arbete eller för den delen vara en fri tänkande människa och ja du ska inte gifta dig med den du vill eftersom kärlek inte existerar"
Citera
2017-05-20, 12:20
  #101
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbenomimmi
Om det bedöms vara en skadlig utveckling för barnet.

Sen är socialtjänsten fylld med invandringsvurmare så man ser troligtvis mellan fingrarna gällande sånt här. Du har väl hört våra s.k förtroendevalda. Grov kriminalitet benämns "bus" när det gäller utlänningar.

För övrigt kul att iallafall någon svensk kommun ställer sig emot islamiseringen av Sverige. Där har ni skadlig utveckling inte minst för barn som växer upp inom den primitiva våldskulturen. I en normalt fungerande värld hade denna rektor endast fått beröm för att han tänker på barnens utveckling

Jag bor i Malmö, du anar inte vad polis och soc rycker axlarna åt här.
Citera
2017-05-20, 12:21
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banan74
Jag har det tveksamma nöjet att arbeta i muslimska länder.

Det man måste ha i åtanke är att dom flesta i dessa länder fungerar ganska dåligt även under optimala förhållanden, i troende familjer så är det ofta bönestund på mycket sen kväll, mycket tidig morgon. Så förutom att de är tekniskt obegåvade även är trötta och kinkiga.

Under ramadan så sjunker all form av tankeverksamhet till ett absolut minimum, att få dom att arbeta är lönlöst.

Det är också min erfarenhet, tyvärr, och en hel del olyckor beroende på "trötthet" förekommer också i dessa länder under denna tid, tyvärr,

Citat:
Ursprungligen postat av banan74
Nu tror jag inte det är så vanligt bland kristna familjer att fasta över påsken längre, men skulle det mot förmodan finnas några ufon som fortfarande sysslar med sådant så gäller det även deras barn.

Den kristna fastan tillämpades inte alls så strikt, bara vissa maträtter undantogs. Sist den tillämpades var den väl på 10-14 dagar -anledningen till äggätandet under påsken berodde väl just på fastan, men också på grund av att hönsen hade hög produktivitet just den tiden på året, tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Det finns massvis med studier kring Intermittent Fasting. Sen vilken relevans de har i just det här avseendet är dock svårt att hitta, då frågeställningen aldrig har gällt barn. Men bar kräver per se inte mer eller annat än vuxna.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516560/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3680567/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25546413

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4257368/

Annars finns det en tråd på forumet: (FB) Periodisk Fasta - F&S samt länksamling

Men vidare debatt får tas i den givna tråden.

Alltså ingen sådan studie har nånsin gjorts på barn, helt enkelt för att det är oetiskt att göra sådana experiment på barn. Lycka till om du kan få någon Etisk Kommittee' på något Univ-Sjukhus att godkänna något sådant ? Du blir antagligen utskrattad av den medicinska expertisen

Alla som vet något om barnens näringsbehov vet att barnen har lite större relativt protein/kaloribehov, så en sådan fasta för barn gör de än mera kinkiga och trötta och får svårt att sova, alltså värre än hos de vuxna
Citera
2017-05-20, 12:23
  #103
Medlem
I de muslimska länderna där människor fastar i en hel månad på dagtid är det mycket problem ute i samhället. Trafikolyckor, folk som bråkar med varandra. Magproblem så folk måste åka till sjukhuset då folk stoppar i sig för mycket mat på nätterna på fastande mage. Människor med hälsoproblem som blir sämre då de envisas med att fasta fast de egentligen inte borde.

Min åsikt är att ska barn kan fasta men om de ska vara i skolan måste de dricka vatten. Mat kan man klara sig utan men utan vätska så får man huvudvärk och blir sjuk ganska snabbt. Vi ska inte ha sjuka barn eller barn som svimmar av vätskebrist i skolan.
Citera
2017-05-20, 12:27
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Just fastan är väl det enda som jag tycker är bra med islam. OCH som dagens västerländska nutritionsforskare kommit fram till är näringsmässigt positivt.
Fasta själv enl 5:2 metoden. Tycker det funkar.

Men vatten ska man väl för fan få dricka? Under ramadan fastetiden?

Sen kan man inte reglera att folk/barn äter eller inte. Hur fan ska det se ut. Nån jävla personlig frihet ska väl människor inkl barn ha.

Det var ingen som brydde sig om jag eller någon annan åt eller inte i skolan.

Men som jag brukar säga. Svenskar är duktiga på att göra svenskar av invandrare. Snart sjunger dom nubbevisor och äter sill och potatis.
Integrering

Nej låt folk vara som dom vill. Låt dom gå med slöjor och samedräkt om dom vill. Bort från likriktningen! Fasta på!

Du är ganska obildad, fasta gäller även vätska som vatten under Ramadan.
Citera
2017-05-20, 12:29
  #105
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Varför är folk efterblivna? Folk får väl fasta om dom vill, dessutom finns det mängder med hälsofördelar med det

Nä det finns det inte för växande ungdomar din idiot, speciellt inte om man kombinerar det hårt med solens upp och nedgång i det här landet om ungarna måste gå upp extra tidigt för att äta.

Tror snarare det är du som är efterbliven om du sätter religionsregler framför barns bästa. Vad barn "vill" är inte heller det bästa alltid.
Citera
2017-05-20, 12:33
  #106
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Du är ganska obildad, fasta gäller även vätska som vatten under Ramadan.

Helene svensk har inte en susning om vad islam är bara att man skall ignorera det annars är man rasist.
Citera
2017-05-20, 12:36
  #107
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lortpippi
DEM verkar inte ha haft så många regler på din särskola :P
Man kanske bör införa språktest för dem som inte kan använda de och dem i rätt sammanhang. De bör åtminstone ta en snabbkurs i svenska språket
Citera
2017-05-20, 12:42
  #108
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Du är ganska obildad, fasta gäller även vätska som vatten under Ramadan.

För att jag kan fasterutinerna vid ramadan? Du häver ant bara ur dig dumheter... Eller så är du en rättrogen islamist och förväntar dig att alla också icke-troende ska känna till detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback