Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 02:13
  #13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Berömma så klart. Sedan diskret kasta gåvan.

Katter förblir kattungar när de interagerar med människor. Den kommer alltså stolt hem för att visa "mamma" hur duktig den varit med en lyckad jakt. Att skälla på den då är verkligt elakt.

Man får också tänka på att under årtusendena har människan hållit katt för att de ska hålla efter skadedjur. De har inte varit sällskapsdjur utan arbetande katter. Spekulerar i att de som kom och visade upp många byten fick en fördel, fick leva och få fortplanta sig. Beteendet kan ha förstärkts genom människans urval.

Edit: Katter är smarta, men när man ska lära dem saker är trixet att göra det trevligt och roligt att göra som matte vill och man kan inte gå emot deras grundläggande natur. Jaktlusten kan man inte träna bort.

Lära dem sitt namn är inte svårt, mina katter verkar ha fattat vad de andra katterna plus min son heter också. Trix som apport, sök, kurragömma, vacker tass är inte heller svårt. Så länge katten tycker det är kul är de med på noterna.

Skäll och hård fysiskt fostran ger en nervös katt. Att lära dem ordet "nej" och säga det i samma sekund de gör nåt dumt är det som funkar bäst, men det ska vara 5 % "nej" och 95 % beröm och kärlek.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-05-20 kl. 02:28.
Citera
2017-05-20, 06:36
  #14
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbyz
Då jag har ägt ett tiotal katter under hela mitt liv, så kan jag säga att det är de visst det. Det var bara två som inte slutade, men de trodde de hade sina bollar kvar och försökte para med de andra fast det inte gick.
Katter har percis som de flesta djuren - precis som människor, olika personligheter och beteenden.
Vad jag märkt med mina är att de blev/blir mer lata efter att ha blivit steriliserade/kastrerade.

Sedan kan jag även skriva att vissa katter kan man lära att följa efter en, lära den sitt namn, plats osv - precis som med hundar, men då måste man börja när de är små och vara tålig och veta att det tar tid.

Bara svammel.

Du upplever tex att dom blir latare efter kastrering, även om det skulle vara så, är det inte säkert att det överhuvudtaget beror på kastreringen. Katter kan ju naturligt bli "latare" med åren. Tex så har ju en kattunge eller en ungkatt givetvis ett annat temperament än en vuxen katt. Och dom är knappt vuxna när dom blir kastrerade. Samtidigt så blir dom skickligare jägare när dom blir äldre och tar fler byten.
Citera
2017-05-20, 07:28
  #15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Bara svammel.

Du upplever tex att dom blir latare efter kastrering, även om det skulle vara så, är det inte säkert att det överhuvudtaget beror på kastreringen. Katter kan ju naturligt bli "latare" med åren. Tex så har ju en kattunge eller en ungkatt givetvis ett annat temperament än en vuxen katt. Och dom är knappt vuxna när dom blir kastrerade. Samtidigt så blir dom skickligare jägare när dom blir äldre och tar fler byten.

Hankatters temperament ändras definitivt av kastrering. De blir lugnare, håller sig hemma och vill ligga inne och gona. Drar inte iväg veckovis för att slåss och leta löphonor. De verkar faktiskt mer harmoniska. Numera kastrerar man så tidigt att de fortfarande är kattungar, så skillnaden är inte så uppenbar.

Vad gäller just jaktlusten har jag inte märkt någon skillnad. Tror det mer har med kattens härstamning att göra. Vill man ha en skicklig jägare, ska man ta en unge från en bondgård eller ett stall, där mamman är en duktig arbetande katt som kan lära upp ungarna och har bra jägargener. Man ska då låta dem stanna hos mamman tills cirka 6 mån, alternativt tills hon stöter bort dem.
Citera
2017-05-20, 07:40
  #16
Medlem
Wretch32s avatar
Detta är väl ändå ett beteende som sitter kvar i katterna långt tillbaka till den tiden då vi domesticerade katten, och före det så var visst katten ett flockdjur.
Precis som Hunden var en Varg och samma flockbeteende som Vargar har.

Mvh
Citera
2017-05-20, 07:56
  #17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Detta är väl ändå ett beteende som sitter kvar i katterna långt tillbaka till den tiden då vi domesticerade katten, och före det så var visst katten ett flockdjur.
Precis som Hunden var en Varg och samma flockbeteende som Vargar har.
Nej, tamkattens förfader var inte ett flockdjur.

"Tamkattens närmaste anfader, den nordafrikanska underarten av vildkatt, den så kallade falbkatten (F. s. lybica), är ganska lätt att tämja och finns än idag i vild form i bland annat Israel och Egypten. Den är mer intolerant än tamkatten mot andra katter, och driver nästan alltid bort vuxna ungar och syskon. "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Katt

Däremot kan närbesläktade honor av tamkatt i förvildat tillstånd leva i grupp och hjälpas åt att ta hand om ungarna. De kan dock inte räknas till flockdjuren.
Citera
2017-05-20, 08:13
  #18
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det spelar ingen som helst roll. Det är en jävla katt.
Katter är inget flockdjur och ej mottagliga för dressyr eller uppfostran.

Katter interagerar inte med andra. Du kan lika gärna byta ut ordet katt mot fisk.
Min akvariefisk gör si eller så, ska jag berömma den?

Min katt kan en halv näve kommandon så som sitt, ligg och kryp. Inkallning är en självklarhet.

Att katter inte är flockdjur stämmer bara halvt som halvt. En del katter är mycket sociala, pratar och söker social kontakt.

Märker man inte det så har man garanterat någon släng av autism.
Citera
2017-05-20, 08:37
  #19
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hankatters temperament ändras definitivt av kastrering. De blir lugnare, håller sig hemma och vill ligga inne och gona. Drar inte iväg veckovis för att slåss och leta löphonor. De verkar faktiskt mer harmoniska. Numera kastrerar man så tidigt att de fortfarande är kattungar, så skillnaden är inte så uppenbar.

Vad gäller just jaktlusten har jag inte märkt någon skillnad. Tror det mer har med kattens härstamning att göra. Vill man ha en skicklig jägare, ska man ta en unge från en bondgård eller ett stall, där mamman är en duktig arbetande katt som kan lära upp ungarna och har bra jägargener. Man ska då låta dem stanna hos mamman tills cirka 6 mån, alternativt tills hon stöter bort dem.

Självklart så får kastrerade hanar i viss mån ett ändrat beteende, det är ju också det som är syftet. Men jag vill nog påstå att det är inte frågan om någon fullständig personlighetsförändring. Det är ganska ovanligt att man har okastrerade hankatter nuförtiden.
Citera
2017-05-20, 08:40
  #20
Medlem
Patrik2108s avatar
Ett välbekant fenomen för de flesta kattägare är nog att sätter ett par personer sig ner på golvet för att spela något spel så befinner sig familjens katt snart mitt på spelbrädan. Så sociala varelser är de nog.
__________________
Senast redigerad av Patrik2108 2017-05-20 kl. 08:43.
Citera
2017-05-20, 08:51
  #21
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Ett välbekant fenomen för de flesta kattägare är nog att sätter ett par personer sig ner på golvet för att spela något spel så befinner sig familjens katt snart mitt på spelbrädan. Så sociala varelser är de nog.

Självklart! Eller om man sitter och läser. När jag pluggade så hade jag mina böcker och papper utspridda över mitt stora skrivbord och så ett antal katter över alltihop så fort jag satte mig ner där!
Citera
2017-05-20, 08:58
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det spelar ingen som helst roll. Det är en jävla katt.
Katter är inget flockdjur och ej mottagliga för dressyr eller uppfostran.

Katter interagerar inte med andra. Du kan lika gärna byta ut ordet katt mot fisk.
Min akvariefisk gör si eller så, ska jag berömma den?

Du har absolut ingen aning om katters psykologi. Min katt är väldigt väluppfostrad efter att blivit tillsagd några gånger, då hon lärt sig vad hon får och inte får göra. Precis som hon vet hur hon ska göra för att få beröm. Alla som på när intelligenta djur reagerar på yttre stimuli och kan lära sig.
Citera
2017-05-20, 09:04
  #23
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det spelar ingen som helst roll. Det är en jävla katt.
Katter är inget flockdjur och ej mottagliga för dressyr eller uppfostran.

Katter interagerar inte med andra. Du kan lika gärna byta ut ordet katt mot fisk.
Min akvariefisk gör si eller så, ska jag berömma den?

Märks att du inte haft katt. Det går utmärkt att lära katter olika saker, tricket är att katten skall tycka att det är något roligt och trevligt. Lär en hund att gå på lådan så får vi se hur smart hunden är.

Katter har hög integritet och snarare anser sig själv lära människorna istället för tvärt om.

Enkla saker som att komma till en på kommando eller hoppa upp i ens knä klarar dom flesta katter MEN bara om dom har lust att göra det. Dom gör det inte för att DU vill det.
Citera
2017-05-20, 09:05
  #24
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det spelar ingen som helst roll. Det är en jävla katt.
Katter är inget flockdjur och ej mottagliga för dressyr eller uppfostran.

Katter interagerar inte med andra. Du kan lika gärna byta ut ordet katt mot fisk.
Min akvariefisk gör si eller så, ska jag berömma den?


Fel Bodil hade en jävla pli på sina katter.
https://www.youtube.com/watch?v=xfmFR1urnio
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback