Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-19, 16:33
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Har läst nånstans att när en katt tar hem ett byte, tex en sork eller mus och lämnar den på golvet eller utanför dörren, så gör den det bara för att visa att även den kan bidra till hushållet, och förväntar sig beröm för det. Det är vad jag läst om katter som gör såhär. Kan det stämma?
Vad gör ni när eran katt tar hem ett byte? skäller ni på katten eller ger ni den beröm?
Citera
2017-05-19, 17:04
  #2
Avstängd
Min katt lämnar leksaker i matskålen och får berömmelse speciellt när hon är vid sommar stugan och fångar möss.
Citera
2017-05-19, 17:35
  #3
Medlem
Katten får beröm då den fångar skadedjur.
Citera
2017-05-19, 18:27
  #4
Medlem
MLEs avatar
Jag tror inte att katten förväntar sig beröm, den gör bara det som är naturligt för den. Spelar nog ingen roll om man skäller på den eller berömer, det gör nog varken till eller från. Det brukar sällan vara någon idé att skälla på en katt. Hur ska den kunna sätta det i samband med att den har tagit en råtta, eller fågel, eller vad det nu var? Går det att lära katter att inte fånga för dom naturliga byten? Det är då i alla fall ett uppdrag som inte jag skulle vilja få ansvaret för! Enda sättet då är nog att inte släppa ut dom fritt. När katten har tagit hem ett byte så är det väl bara att äta upp det och se glad ut! Gott, gott!
Citera
2017-05-19, 19:17
  #5
Medlem
dobbyzs avatar
Berömma, även om det kan vara vidrigt. Katter visar kärlek till sin husse/matte genom att fånga smådjur och ger dem till sin/sina ägare. Den vill visa att den också kan ge er mat, precis som ni kan ge den det.

Dock slutar många av dem göra det om man steriliserar eller kastrerar dem.
Citera
2017-05-19, 19:58
  #6
Medlem
MLEs avatar
Nej, det är nog inga katter som slutar fånga byten då dom blir steriliserade eller kastrerade!

Men man kan alltid berömma en katt, fast aldrig skälla på dom.
Citera
2017-05-19, 20:16
  #7
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Har läst nånstans att när en katt tar hem ett byte, tex en sork eller mus och lämnar den på golvet eller utanför dörren, så gör den det bara för att visa att även den kan bidra till hushållet, och förväntar sig beröm för det. Det är vad jag läst om katter som gör såhär. Kan det stämma?
Vad gör ni när eran katt tar hem ett byte? skäller ni på katten eller ger ni den beröm?

Den som skrev det där har troligen varit katt i ett tidigare liv och vet därför hur man tänker när man är katt.
Citera
2017-05-19, 20:17
  #8
Medlem
Bulkninjas avatar
Det spelar ingen som helst roll. Det är en jävla katt.
Katter är inget flockdjur och ej mottagliga för dressyr eller uppfostran.

Katter interagerar inte med andra. Du kan lika gärna byta ut ordet katt mot fisk.
Min akvariefisk gör si eller så, ska jag berömma den?
Citera
2017-05-19, 21:08
  #9
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Det spelar ingen som helst roll. Det är en jävla katt.
Katter är inget flockdjur och ej mottagliga för dressyr eller uppfostran.

Katter interagerar inte med andra. Du kan lika gärna byta ut ordet katt mot fisk.
Min akvariefisk gör si eller så, ska jag berömma den?


Bara för att katten inte är ett "flockdjur" så betyder det inte att den inte har känslor och behöver beröm. Jämföra det med en fisk är att gå för långt. En katt kan jämföras med en hund hur lätt som helst. Finns massor av studier som säger att katter t o m är intelligentare än hundar(beroende på ras givetvis).

Katten som jag har, har räknat ut hur man öppnar dörrar genom att hoppa upp på handtaget. Dessutom är min katt väldigt social och kräver uppmärksamhet och kärlek. I en annan tråd om samma katt så skriver jag om hur katten följer med på promenader, oavsett hur långt man går så följer den lojalt med.

Jämför inte katter med fiskar igen är du snäll. Fiskar duger bara till att ätas.
__________________
Senast redigerad av Gubbelisa 2017-05-19 kl. 21:10.
Citera
2017-05-19, 23:04
  #10
Medlem
Nicke08s avatar
Beror på vad katten släpar hem. En liten sparv ger föga poäng och således blygsamt beröm. Men drar den hem en grävling så gäller det att visa uppskattning för slitet.
Citera
2017-05-19, 23:08
  #11
Medlem
Ryggradsluss avatar
Fritera bytet och ät medans katten ser på så blir den stolt och du blir mättare.
Citera
2017-05-19, 23:37
  #12
Medlem
dobbyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Nej, det är nog inga katter som slutar fånga byten då dom blir steriliserade eller kastrerade!

Men man kan alltid berömma en katt, fast aldrig skälla på dom.


Då jag har ägt ett tiotal katter under hela mitt liv, så kan jag säga att det är de visst det. Det var bara två som inte slutade, men de trodde de hade sina bollar kvar och försökte para med de andra fast det inte gick.
Katter har percis som de flesta djuren - precis som människor, olika personligheter och beteenden.
Vad jag märkt med mina är att de blev/blir mer lata efter att ha blivit steriliserade/kastrerade.

Sedan kan jag även skriva att vissa katter kan man lära att följa efter en, lära den sitt namn, plats osv - precis som med hundar, men då måste man börja när de är små och vara tålig och veta att det tar tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback