Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-19, 06:36
  #13
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flingsaft

En dag när jag var 23 och läste socionom (kom inte på nåt bättre) och kände att allt var skit så fick jag jobb som personlig assistent. Jag vet inte varför, men allting ändrade på sig fort som fan. De jag vara assistent åt hade det så mycket värre än mitt eget osäkra jag, det var som en blixt från klar himmel rätt ner i hjärnan och nu två år senare pluggar jag datateknik och har redan jobb och har det faktiskt riktigt gött.

Bästa svaret! (Ej ironisk). Det är sådär livet skall liras. Nya perspektiv och erfarenheter.
Citera
2017-05-19, 07:34
  #14
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flingsaft
Jag har också vart en total gamer nerd som haft 0 direction in life.

En dag när jag var 23 och läste socionom (kom inte på nåt bättre) och kände att allt var skit så fick jag jobb som personlig assistent. Jag vet inte varför, men allting ändrade på sig fort som fan. De jag vara assistent åt hade det så mycket värre än mitt eget osäkra jag, det var som en blixt från klar himmel rätt ner i hjärnan och nu två år senare pluggar jag datateknik och har redan jobb och har det faktiskt riktigt gött.

Är data perfekt, coolt, awesome? nej. Inte i närheten, men det är kul som fan och passar mig bra.

Vad gillar du? Finns det något långsiktigt mål (vi snackar år av jobb, inte typ "NU SKA JAG BLI SPELDESIGNER IMORGON OCH JAG SKA VARA BÄST PÅ DET", utan från grunden arbete med sig själv. Jag fick läsa upp högskoleprov och sen tekniskt basår och sen data, har jobbat samtidigt och verkligen blivit en helt ny människa) som du är intresserad av? Kanske börja jobba mot ett sånt mål.

Realistiskt mål också, något du kan bli bra på, ingen dum dröm som du kastar bort om tre veckor.

Jag spelade riktigt mycket tills jag var ca 16 år gammal och det var ju några år sedan, så länge sedan att många spel nu gör att jag får ont i huvudet ganska direkt.

När det gäller jobb har jag ingenting jag brinner för. Jag vet inte riktigt vad jag brinner för eftersom jag varit väldigt upptagen med skolan och på fritiden har det mest blivit att man tittar på lägenheter och videos på youtube, men orsaken varför jag ställde in siktet på den bransch jag gjorde var just framtidsmöjligheterna och lönen. När det gäller denna bransch så hatar jag inte arbetsuppgifterna men jag älskar de inte heller, dock kommer jag få ett fungerande jobb med bra lön och ekonomiskt svängrum. ( teknisk bransch )
Citera
2017-05-19, 07:51
  #15
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The3000
Du ska lära dig meningen med livet eller något sådant, eller så finns det ingen mening. Vi är bara en bakterie med uppgift att förökar sig. Vi är här för att äta upp planeten jorden.

och vem har gett oss den uppgiften då..?
Citera
2017-05-19, 08:40
  #16
Medlem
Autobahn76s avatar
För att citera Peps Persson.

"Vad fan är hög standard? Vad skall du med bil och villa - när du mår så jävla illa?"

Peps Blodsband - Hög Standard
Citera
2017-05-19, 08:47
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flingsaft
Jag har också vart en total gamer nerd som haft 0 direction in life.

En dag när jag var 23 och läste socionom (kom inte på nåt bättre) och kände att allt var skit så fick jag jobb som personlig assistent. Jag vet inte varför, men allting ändrade på sig fort som fan. De jag vara assistent åt hade det så mycket värre än mitt eget osäkra jag, det var som en blixt från klar himmel rätt ner i hjärnan och nu två år senare pluggar jag datateknik och har redan jobb och har det faktiskt riktigt gött.

Är data perfekt, coolt, awesome? nej. Inte i närheten, men det är kul som fan och passar mig bra.

Vad gillar du? Finns det något långsiktigt mål (vi snackar år av jobb, inte typ "NU SKA JAG BLI SPELDESIGNER IMORGON OCH JAG SKA VARA BÄST PÅ DET", utan från grunden arbete med sig själv. Jag fick läsa upp högskoleprov och sen tekniskt basår och sen data, har jobbat samtidigt och verkligen blivit en helt ny människa) som du är intresserad av? Kanske börja jobba mot ett sånt mål.

Realistiskt mål också, något du kan bli bra på, ingen dum dröm som du kastar bort om tre veckor.
Väl talat. Det är väl som så att man skall inte lägga upp någon stor plan med livet när man är ung. Enligt den senaste psykologiska forskningen så går man igenom olika stadier beroende på ålder och mognad. Poängen är väl den att man skall fokusera på det som känns angeläget. Känner man att man inte har någon identitet så kanske det är bättre att umgås med andra än att spela TV-spel. Utan andra människor så har man ingen identitet.

Vad syftar då den här psykologiska utvecklingen i olika stadier till? Det tycks som att ju äldre man blir ju lyckligare blir man. Hoppas du inte finner budskapet alltför deprimerande.
Citera
2017-05-19, 09:50
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Poängen är väl den att man skall fokusera på det som känns angeläget.

Bra!

Livet handlar om att prioritera. Vad är viktigast att åtgärda i ens liv just nu?

Sen åtgärdar man det viktigaste, och kollar ens prioriteringar på nytt varje vecka då dessa ständigt förändras.
Citera
2017-05-19, 10:17
  #19
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkstripedcat
Jag tänker också mycket på meningen med livet. Just nu pluggar jag men känns som att jag efter det inte kommer orka göra något. Jag tänker ofta på att mitt liv är meningslöst men så ser jag andra som bara sover eller spelar tvspel hela dagarna, hur kan inte de känna meningslöshet? Hade jag ej haft syskon hade jag tagit livet av mig för längesen.

En orsak till varför jag gav upp nästan hela min fritid under den sista tiden på gymnasiet var för att jag ville ha bra betyg och känna att jag var bättre än snittet. Robotar ersätter de enklaste jobben i en rasande takt och därför vill jag ha en ekonomisk trygghet som jag själv införskaffar, men däremot tror jag inte att jag skulle vara lycklig med en stor villa på 250 kvadratmeter+ en bil för 500k+ och en pool i trädgården. När man köper något får man som högst en snabb kick som gör en tillfredsställd men sen glömmer man ofta bort saken och vill bara ha nytt nytt nytt nytt och allt gammalt samlas på hög och alla ting skapar stress.

Nu när det gäller fenomenet att spela TV-spel tror jag att många mår dåligt även fast de inte medger det, däremot kan känslan av en gemenskap, att man umgås med människor göra så att man mår bättre än om man är ensam
Citera
2017-05-19, 10:18
  #20
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekland
Jag tror att du skulle ha nytta av att lyssna till de gamla filosoferna, speciellt Aristoteles och hans idé om "det goda livet". Kort sagt börjar det med att varje individ måste ha en plan med sitt liv, en långsiktig plan alltså. Vad du än gör under tiden ska leda till denna plan. Och vad är meningen med denna plan, egentligen? Att nå lyckan och leva ett gott liv. Det låter otroligt smörigt just nu, men tro mig det är en genialisk filosofi som blir klarare då man själv läser Aristoteles verk. Så läs eller lyssna på någon föreläsning om Aristoteles så kommer du förhoppningsvis också bli lika inspirerad som jag blev då jag själv sökte efter en större helhet att förhålla mig till.

Det låter väldigt intressant! Tack!
Citera
2017-05-19, 10:19
  #21
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Meningen med livet är att samla på sig massor av intressanta upplevelser som i sin tur mejslar ut ens personlighet. När man är runt 20 så har man inte mycket erfarenhet. När du kommer upp i 40 så kommer du ha varit med så många gånger att en förhoppningsvis intressant personlighet utvecklat sig. Man lär sig bara genom att vara med.

Visst, man kan utveckla en intressant personlighet även utan att ha gjort något speciellt. En äldre bonde kan vara väldigt intressant trots att han aldrig lämnat gården. Men det hjälper nog att ha varit med om många speciella saker. Troligtvis blir det roligare med.

Resor, kulinariska upplevelser och att se världen?
Citera
2017-05-19, 10:20
  #22
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
Gå in på YouTube och sök på Alan Watts. Han talar mycket kring dessa saker fast på ett mer abstrakt plan.


Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback