Citat:
Ursprungligen postat av
Kekland
Jag tror att du skulle ha nytta av att lyssna till de gamla filosoferna, speciellt Aristoteles och hans idé om "det goda livet". Kort sagt börjar det med att varje individ måste ha en plan med sitt liv, en långsiktig plan alltså. Vad du än gör under tiden ska leda till denna plan. Och vad är meningen med denna plan, egentligen? Att nå lyckan och leva ett gott liv. Det låter otroligt smörigt just nu, men tro mig det är en genialisk filosofi som blir klarare då man själv läser Aristoteles verk. Så läs eller lyssna på någon föreläsning om Aristoteles så kommer du förhoppningsvis också bli lika inspirerad som jag blev då jag själv sökte efter en större helhet att förhålla mig till.
Jag håller med helt och hållet. En långsiktig plan gör allting lättare. Istället för att livet är en gyttja av saker man måste ta tag i, så blir det istället en serie praktiska moment att styra upp i god tid för att nå fram till sitt mål. Sätt gärna målet högt, men se till att ha plan B mål som är nära men lite mindre coola ifall något skulle skita sig.
En annan fördel med en sådan plan är att man inte orkar ödsla tid på människor som är dåliga för en själv längre. tro mig.. önskar jag vart bättre på att sortera bort människor som bara krävt och varit konstiga och velat ha mig för sig själva och annat idiotiskt.