• 1
  • 2
2017-05-18, 21:56
Jag har ända sedan jag blev tonåring haft stora problem med att förstå vem jag är. Jag har länge varit en ganska blyg person, relativt tystlåten men ambitiös när det kom till studierna, men jag hade däremot väldigt få vänner så därför vände jag mig till TV-spelens värld. Jag spelade Call of Duty, Battlefield, Forza motorsport, Grid, you name it! Jag har länge haft problem med vem jag är och jag har aldrig känt att jag haft någon specifik identitet och än idag är jag osäker på vem jag egentligen är

Jag tror många känner samma sak, att de länge funderat på vem de egentligen är och frågan gällande identitet, vilken identitet har jag? vad vill jag förmedla med min stil och vad vill jag uppnå i livet? vad är min/mänsklighetens livsuppgift?

Vissa anser att livets uppgift är att utbilda sig inom en relevant bransch för att sedan klättra upp i karriären, klämma ut ett barn vid 39 års ålder för att sedan köpa en dyr villa på avbetalning som man inreder med dyra och fina material, men ger det verkligen en glädje?

Jag utbildar mig själv just nu och jag kommer inom några år få en examen för att därefter kunna arbeta inom en attraktiv och högavlönad bransch, ett yrke jag tycker är helt okej men som jag ändå inte brinner för alls.

Det är lätt att tro att livets mening är att visa upp ens rikedomar för andra, kollegor, vänner, familj, släkt osv, men är det så? vad är livets mening egentligen och känner ni att ni är osäkra på eran identitet?
Citera
2017-05-18, 22:01
Bannlyst
Du ska lära dig meningen med livet eller något sådant, eller så finns det ingen mening. Vi är bara en bakterie med uppgift att förökar sig. Vi är här för att äta upp planeten jorden.
Citera
2017-05-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Jag har ända sedan jag blev tonåring haft stora problem med att förstå vem jag är. Jag har länge varit en ganska blyg person, relativt tystlåten men ambitiös när det kom till studierna, men jag hade däremot väldigt få vänner så därför vände jag mig till TV-spelens värld. Jag spelade Call of Duty, Battlefield, Forza motorsport, Grid, you name it! Jag har länge haft problem med vem jag är och jag har aldrig känt att jag haft någon specifik identitet och än idag är jag osäker på vem jag egentligen är

Jag tror många känner samma sak, att de länge funderat på vem de egentligen är och frågan gällande identitet, vilken identitet har jag? vad vill jag förmedla med min stil och vad vill jag uppnå i livet? vad är min/mänsklighetens livsuppgift?

Vissa anser att livets uppgift är att utbilda sig inom en relevant bransch för att sedan klättra upp i karriären, klämma ut ett barn vid 39 års ålder för att sedan köpa en dyr villa på avbetalning som man inreder med dyra och fina material, men ger det verkligen en glädje?

Jag utbildar mig själv just nu och jag kommer inom några år få en examen för att därefter kunna arbeta inom en attraktiv och högavlönad bransch, ett yrke jag tycker är helt okej men som jag ändå inte brinner för alls.

Det är lätt att tro att livets mening är att visa upp ens rikedomar för andra, kollegor, vänner, familj, släkt osv, men är det så? vad är livets mening egentligen och känner ni att ni är osäkra på eran identitet?

Att säga att man vet vad människors livsuppgift är att vara en narcissistisk kåtbock som bara vill knulla med sina egna idéer om vad som skulle vara rätt. För det är subjektivt. Om du har svårt att hitta livslust och det är något du personligen skulle vilja ha så brukar jag säga, livets mening är att hitta ens EGNA mening med livet. Har du det tänkesättet så har du alltid en "mening" med livet. Vad det nu än är, det är upp till dig att hitta. Vissa bryr sig inte och lever bara på och är nöjda med det.
Citera
2017-05-18, 22:09
Medlem
Jag tänker också mycket på meningen med livet. Just nu pluggar jag men känns som att jag efter det inte kommer orka göra något. Jag tänker ofta på att mitt liv är meningslöst men så ser jag andra som bara sover eller spelar tvspel hela dagarna, hur kan inte de känna meningslöshet? Hade jag ej haft syskon hade jag tagit livet av mig för längesen.
Citera
2017-05-18, 22:13
Medlem
Jag har också vart en total gamer nerd som haft 0 direction in life.

En dag när jag var 23 och läste socionom (kom inte på nåt bättre) och kände att allt var skit så fick jag jobb som personlig assistent. Jag vet inte varför, men allting ändrade på sig fort som fan. De jag vara assistent åt hade det så mycket värre än mitt eget osäkra jag, det var som en blixt från klar himmel rätt ner i hjärnan och nu två år senare pluggar jag datateknik och har redan jobb och har det faktiskt riktigt gött.

Är data perfekt, coolt, awesome? nej. Inte i närheten, men det är kul som fan och passar mig bra.

Vad gillar du? Finns det något långsiktigt mål (vi snackar år av jobb, inte typ "NU SKA JAG BLI SPELDESIGNER IMORGON OCH JAG SKA VARA BÄST PÅ DET", utan från grunden arbete med sig själv. Jag fick läsa upp högskoleprov och sen tekniskt basår och sen data, har jobbat samtidigt och verkligen blivit en helt ny människa) som du är intresserad av? Kanske börja jobba mot ett sånt mål.

Realistiskt mål också, något du kan bli bra på, ingen dum dröm som du kastar bort om tre veckor.
Citera
2017-05-18, 22:15
Medlem
Jag tror att du skulle ha nytta av att lyssna till de gamla filosoferna, speciellt Aristoteles och hans idé om "det goda livet". Kort sagt börjar det med att varje individ måste ha en plan med sitt liv, en långsiktig plan alltså. Vad du än gör under tiden ska leda till denna plan. Och vad är meningen med denna plan, egentligen? Att nå lyckan och leva ett gott liv. Det låter otroligt smörigt just nu, men tro mig det är en genialisk filosofi som blir klarare då man själv läser Aristoteles verk. Så läs eller lyssna på någon föreläsning om Aristoteles så kommer du förhoppningsvis också bli lika inspirerad som jag blev då jag själv sökte efter en större helhet att förhålla mig till.
Citera
2017-05-18, 22:17
Medlem
Man är den man är.. Känslan i att ha känslor är jag.. sen får folk säga vad dom vill om min existens.
Livets uppgift.. tror inte det finns någon förutom att leva ett liv och för mig är just nu känslor det viktigaste.. (känslor är att vara människa)
Citera
2017-05-18, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekland
Jag tror att du skulle ha nytta av att lyssna till de gamla filosoferna, speciellt Aristoteles och hans idé om "det goda livet". Kort sagt börjar det med att varje individ måste ha en plan med sitt liv, en långsiktig plan alltså. Vad du än gör under tiden ska leda till denna plan. Och vad är meningen med denna plan, egentligen? Att nå lyckan och leva ett gott liv. Det låter otroligt smörigt just nu, men tro mig det är en genialisk filosofi som blir klarare då man själv läser Aristoteles verk. Så läs eller lyssna på någon föreläsning om Aristoteles så kommer du förhoppningsvis också bli lika inspirerad som jag blev då jag själv sökte efter en större helhet att förhålla mig till.

Jag håller med helt och hållet. En långsiktig plan gör allting lättare. Istället för att livet är en gyttja av saker man måste ta tag i, så blir det istället en serie praktiska moment att styra upp i god tid för att nå fram till sitt mål. Sätt gärna målet högt, men se till att ha plan B mål som är nära men lite mindre coola ifall något skulle skita sig.

En annan fördel med en sådan plan är att man inte orkar ödsla tid på människor som är dåliga för en själv längre. tro mig.. önskar jag vart bättre på att sortera bort människor som bara krävt och varit konstiga och velat ha mig för sig själva och annat idiotiskt.
Citera
2017-05-18, 22:44
Medlem
particulum1s avatar
Jag har tänkt sönder dessa tankar utan att komma fram till något substantiellt, så jag bestämde mig en dag för att bara släppa det, totalt meningslöst att tänka på egentligen eftersom jag inte behöver en identitet. Det som störde mig i detta tänkande var inte att jag hade/har en bristande förståelse av vem jag är utan självaste tänkandet utan att komma fram till något tillfredställande.

Ironiskt nog fick jag en bättre förståelse om vem jag var när jag slutade försöka förstå vem jag var.
Citera
2017-05-19, 00:09
Medlem
Meningen med livet är att samla på sig massor av intressanta upplevelser som i sin tur mejslar ut ens personlighet. När man är runt 20 så har man inte mycket erfarenhet. När du kommer upp i 40 så kommer du ha varit med så många gånger att en förhoppningsvis intressant personlighet utvecklat sig. Man lär sig bara genom att vara med.

Visst, man kan utveckla en intressant personlighet även utan att ha gjort något speciellt. En äldre bonde kan vara väldigt intressant trots att han aldrig lämnat gården. Men det hjälper nog att ha varit med om många speciella saker. Troligtvis blir det roligare med.
Citera
2017-05-19, 00:12
Avstängd
Frawjons avatar
Du är, liksom vi alla, ingen.

Det finns inga uppgifter i livet.
Citera
2017-05-19, 00:39
Medlem
ChrisChans avatar
Gå in på YouTube och sök på Alan Watts. Han talar mycket kring dessa saker fast på ett mer abstrakt plan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in