Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-18, 12:57
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
HEJ!

Jag läste i ett annat forum att antagligen det enda välfungerande sättet att få bort alla hyperlänkar från ett dokument (flera hundra sidor) i google doks. är att kopiera över det till typ notepad och sedan klistra tillbaka det igen. Jag kommer ihåg att jag gjorde så på pc, men nu har jag ju mac...

Jag har testat med notepad++ och det fungerar inte.
Citera
2017-05-18, 13:47
  #2
Medlem
För att få det att fungera så behöver du ett program som inte hantera inbakade koder och funktion. Notepad handskas enbart med ren text och var det som man från allra början använde sig av att göra hemsidor med html koder.
Ladda ner den vanliga notepad eller kolla efter en funktion som heter avformatera om det finns i något av dina tillgängliga program. Avformatera brukar ligga bredvid infoga hyperlink.
Citera
2017-05-18, 17:49
  #3
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
För att få det att fungera så behöver du ett program som inte hantera inbakade koder och funktion. Notepad handskas enbart med ren text och var det som man från allra början använde sig av att göra hemsidor med html koder.
Ladda ner den vanliga notepad eller kolla efter en funktion som heter avformatera om det finns i något av dina tillgängliga program. Avformatera brukar ligga bredvid infoga hyperlink.

Vilket notepad syftar du på till Mac?

Det som kostar 30 sek. på appstore?

Jag kan avformarmatera, men då försvinner väl feta rubriker, överskrifter etc etc?
Citera
2017-05-18, 18:05
  #4
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Testa att klistra in med Shift + Option + Command + V istället för bara Command + V. Har för mig att det ska strippa formatering.. inte hundra på att det tar bort länkar, antar att det beror på hur texten ser ut.

Annars är TextEdit ett program som kan det mesta, antar att det motsvarar notepad++.


(en brasklapp för att jag inte använt mac os på extremt länge så saker kan ha ändrats sedan jag höll på)
Citera
2017-05-18, 19:48
  #5
Medlem
Decentralizeds avatar
OS X har ett inbyggt program som heter "Textredigerare" eller dylikt. Klistra in texten där, klicka sedan på Format -> Gör om till ren textfil -> Klistra in det i Google Docs igen.

Ej säker på om det fungerar men värt att testa, rapportera gärna om hur det gick!
Citera
2017-05-19, 10:15
  #6
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Mac OS
/Moderator
Citera
2017-05-19, 10:57
  #7
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
OS X har ett inbyggt program som heter "Textredigerare" eller dylikt. Klistra in texten där, klicka sedan på Format -> Gör om till ren textfil -> Klistra in det i Google Docs igen.

Ej säker på om det fungerar men värt att testa, rapportera gärna om hur det gick!


Det fungerar säkert, men det är ju det att då försvinner all formatering. Jag vill bara ha bort länkarna.
Citera
2017-05-19, 14:00
  #8
Medlem
KaptainKushs avatar
Hur mycket länkar pratar vi om? PÅ windows kan du ju WINDOWS knappen + F och sedan söka, finns det inget liknande typ? CMND + F > search sök på länkarna och plocka bort dem 1 efter 1? Lär ju ta tid men kanske är bästa utvägen atm?
Citera
2017-05-19, 14:49
  #9
Moderator
Rassas avatar
Om varje länk börjar med http eller www så kan du ju välja att söka och ersätta med ett mellanslag, tex.
Citera
2017-05-19, 16:12
  #10
Medlem
Instämmer med Rassa. Tricket att kopiera över all text till Wordpad sedan använda sig av "Replace text" funktionen.

Där kan man t.ex välja att byta ut alla "www." "" eller "http://" som finns i hela dokumentet till typ ett mellanslag eller en punkt.
Citera
2017-05-19, 20:21
  #11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Det fungerar säkert, men det är ju det att då försvinner all formatering. Jag vill bara ha bort länkarna.
Textredigeraren.
Klistra in allt i ett nytt dokument med formatering (.rtf).
Markera allt, tryck cmd-K, välj ”ta bort länk”.
Klart.
Citera
2017-05-19, 21:32
  #12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Textredigeraren.
Klistra in allt i ett nytt dokument med formatering (.rtf).
Markera allt, tryck cmd-K, välj ”ta bort länk”.
Klart.

Fan vad jag gillar detta. Någon kommer in i tråden och bara äger. Najs
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback