• 1
  • 2
2017-05-15, 19:18
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/expl...-pa-fastighet/
Någon som vet något mer? Vilket område? Motiv?
Citera
2017-05-15, 19:23
Medlem
Polisens rapportering:

Citat:
https://polisen.se/Stockholms_lan/Ak...and-Stockholm/

2017-05-14 00:37, Brand, Stockholm
Skador på fastighet i Kista.

Samtal om ljud som beskrevs som en explosion från Roskildegränd i Kista. Polisen är på plats tillsammans med räddningstjänst och ambulanspersonal.

Polisen har konstaterat att det finns skador på fastigheten samt minst och en balkong.

Polisen är på plats för att prata med de som har uppgifter att lämna samt genomför dörrknackning. Polisen har inlett förundersökning angående allmänfarlig ödeläggelse.

Uppdatering klockan 04:56
De avspärrningar som har funnit är borttagna. De poliser som är kvar i området är där för att höra om någon har uppgifter att lämna.

Polisen kommer under söndagen finnas i området för att svara på frågor eller ta emot uppgifter från de som har sådana att lämna.

Information som lämnas om pågående händelser är preliminär och kan komma att ändras.

Organisation
Polisen Stockholms län
Publicerad: 2017-05-14 02:20.
Citera
2017-05-15, 19:30
Medlem
tjackifnatts avatar
Möjligtvis handgranat enligt expressen står det ju

Citat:
Nya uppgifter till Expressen gör nu gällande att explosionen orsakats av en handgranat, som troligen har kastats upp på balkongen och exploderat.
Senast redigerad av tjackifnatt 2017-05-15 kl. 19:31. Anledning: fel
Citera
2017-05-15, 22:22
Medlem
Bor på den aktuella platsen och kan bekräfta att det rör sig om en handgranat.

Känner igen doften av pentyl från mina forna dagar i Försvarsmakten och sprängverkan som denna gav på balkongräcket är liktydigt med en handgranat.

Fick även splitter som skadade mina fönster.

Enligt grannar så har någon sprungit in på gården genom en portal och kastat upp något på balkongen.

Området det är frågan om är Ärvinge, för övrigt ett lugnt sömnigt område med en del kontor och rörelse dagtid. Men tyst som i graven om nätterna. Motivet är tveksamt. Men boende i lägenheten hyr i andra hand av ett företag enligt uppgift och var engelsktalande av europeiskt ursprung.

Bild på balkongen som utsattes, utifrån min bedömning hamnade granaten mellan betongplattan och medalräcket vilket förmodligen var det som räddade fönster från att krossas och hindrade personskador.

http://imgur.com/a/GQwNE
Citera
2017-05-15, 23:20
Medlem
Shit, den som bor där måste ha skaffat sig ovänner eller så hade gärningsmannen/männen kanske fel adress.

Är det inte där i närheten som det finns en turklivs som det typ bara är fina bilar utanför? Var längesen jag var där

Citat:
Ursprungligen postat av Sin89

Känner igen doften av pentyl från mina forna dagar i Försvarsmakten och sprängverkan som denna gav på balkongräcket är liktydigt med en handgranat.

Fick även splitter som skadade mina fönster.

Enligt grannar så har någon sprungit in på gården genom en portal och kastat upp något på balkongen.

Området det är frågan om är Ärvinge, för övrigt ett lugnt sömnigt område med en del kontor och rörelse dagtid. Men tyst som i graven om nätterna. Motivet är tveksamt. Men boende i lägenheten hyr i andra hand av ett företag enligt uppgift och var engelsktalande av europeiskt ursprung.

Bild på balkongen som utsattes, utifrån min bedömning hamnade granaten mellan betongplattan och medalräcket vilket förmodligen var det som räddade fönster från att krossas och hindrade personskador.

Citera
2017-05-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiboll69
Shit, den som bor där måste ha skaffat sig ovänner eller så hade gärningsmannen/männen kanske fel adress.

Är det inte där i närheten som det finns en turklivs som det typ bara är fina bilar utanför? Var längesen jag var där

Jag tror mer på att det är fel adress de gett sig på. För några veckor sedan blev en lägenhet beskjuten lite längre bort på ärvingevägen nästan borta vid turklivset. Jag gick förbi livset för några dagar sedan och såg ungdomar stå och dela upp narkotika mellan sig helt öppet.
Citera
2017-05-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolarBjorne
Jag tror mer på att det är fel adress de gett sig på. För några veckor sedan blev en lägenhet beskjuten lite längre bort på ärvingevägen nästan borta vid turklivset. Jag gick förbi livset för några dagar sedan och såg ungdomar stå och dela upp narkotika mellan sig helt öppet.

Den Skjutningen missade jag totalt. Vilken dag var det? Borde ha hört och märkt av det tänker jag.
Citera
2017-05-16, 22:32
Medlem
Citat:
Den Skjutningen missade jag totalt. Vilken dag var det? Borde ha hört och märkt av det tänker jag.

jag hörde inget heller utan såg hylsorna på marken och tittade upp mot fasaden. Kulhål i 2 fönster samt i ramen mellan rutorna. ska ha skett runt 1-2 tiden på natten för typ 2-3v sen. Rutorna är nya nu men kulhålen i ramen har de maskat med silvertejp eller liknande. ta en kik upp mot nr9...
Citera
2017-05-16, 22:40
Medlem
Elementarts avatar
Citat:

Tillhör inte det där huset de bostäder som är relativt nybyggda? Har du någon aning om vem det är som bor där?
Citera
2017-05-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Tillhör inte det där huset de bostäder som är relativt nybyggda? Har du någon aning om vem det är som bor där?

AtriumLjungberg som äger de lägenheterna och har för mig att de byggdes tidigt 90tal.

just nu verkar det finnas 3st i den trappuppgången som finns på Lexbase..
Citera
2017-05-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart

Husen byggda 92/94. Enligt ratsit bor en familj av med Sydamerikanska namn Ärvingevägen 9. Svårt att se hur de skulle kunna göra sig ovänner med människor som rör sig med den arsenalen bara.

På Roskildegränd där granaten/Sprängladdningen briserade bor en person av Öst-statsklingande namn. Kanske rentav var denna man de var ute efter?

Svårt att se motiv mot dessa 2 eventuella "mål".
Citera
2017-05-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolarBjorne
AtriumLjungberg som äger de lägenheterna och har för mig att de byggdes tidigt 90tal.

just nu verkar det finnas 3st i den trappuppgången som finns på Lexbase..

Den enda intressanta i trappuppgången där är ju en 28årig man av sydamerikanskt ursprung. Dock bara dömd för Förfalskande av urkund 2015. Så frågan är om han gått vidare till grövre brott och hamnat i onåd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in