Citat:
Ursprungligen postat av
azonto
Jag är nog för ung för att ha sett henne på TV. Antalet människor som följer dem borde ju återspegla sig i deras sociala medier också och vissa som de lyfter fram har ju knappt några följare eller någon som kommenterar deras konton.
Att vinterstudion fick många tittare är ju för att de tagit en väldigt bra sändningstid i SVT och ockuperat den. Tar man SVT så innebär det att alla pensionärer osv tittar. Nu när det är Viaplay som visar i stället har de ca 100k tittare vilket symboliserar den riktiga siffran av folk som bryr sig om sporten.
Sedan är det knappt någon i min generation som bryr sig om längdskidor och skidsport, det är nog den äldre generationen. Så fort det är ett program med en skidsportare så frågar alla alltid "Vem är det där?" så får vi googla fram det.
Ok, ja det förklarar ju varför hon inte är ett "household name" för dig. Ja, det är nog mest 40+ som aktivt följer skidor på något sätt och kollar på sändningarna. Men det är troligen många av dessa som även tittar på Stjärnorna på slottet så ett så stort namn som Pernilla Wiberg borde definitivt vara intressant. För mig som inte ens är skidintresserad är ju hon än av de jag känner till mest av de som medverkar i den här säsongen.
Nja, tappet av tittare tror jag mest beror på att det är färre i den äldre målgruppen som har Viaplay eller är villiga att betala för det. Och visst, antalet tittare sjönk rätt drastiskt men även TV6 sänder längdskidor och de hade en halv miljon tittare i snitt.
Och detta är ju snittsiffror, vissa dagar har ju fler tittare. Sen får man inte glömma att det är väldigt många som följer stora event som VM och OS när det är en svensk som är så dominant som Pernilla var. Bara som ett exempel så var det 2,3 miljoner svenskar som såg herrarnas skidstafett i vinter-OS i Sotji 2014. När det är svenskar som har stor chans på de största valörerna så är det många som tittar helt enkelt.