2024-01-14, 23:02
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Har alltid gillat idén med Stjärnorna på slottet. Att framgångsrika människor får berätta sin historia från början till slut en trevlig miljö med god mat. Vi har ju Mästarnas mästare också som är lite åt samma håll fast det är en tävling.
Med Pernilla Wibergs deltagande i år är det första gången en idrottsstjärna är med…? Tycker man borde bredda det ännu mer till att även omfatta t.ex. pensionerade politiker som haft höga positioner, det skulle vara intressant.
Jämför man med de första säsongerna känns det som att kvaliteten sjunkit på deltagarna. Jag har aldrig sett af Ugglas eller Levengood som ”stjärnor” utan snarare som kändisar, kanske dags att döpa om programmet till Kändisarna på slottet.
Vi har ju 10 program som har hållit på i 5-10 år? Bryggor, verandor, hus i Italien osv.
Citera
2024-01-14, 23:09
Medlem
Jofs avatar
Är de stjärnor? Verkar räcka med att vara kändis eller halvkändis.
Citera
2024-01-19, 18:45
Medlem
azontos avatar
Tycker alla har varit rätt så intressanta hitintills, ser fram emot Sannas avsnitt. Får se vad Pernilla Wibergs avsnitt bjuder på men hade ingen aning vem hon ens var och tycker hon inte känns "känd" för ett sånt här program, men jag kanske bara inte är tillräckligt insatt i skidsport. Hon verkar snäll och intressant dock.

Det känns som dessa "skidstjärnor" ibland får lite väl mycket plats i media och om man faktiskt kollar på antalet människor som faktiskt följer dem eller ens vet vilka de är så är det en väldigt liten minoritet.
Citera
2024-01-20, 19:25
Avslutad
Pillans dag - Privilege
https://youtu.be/riCg_n95Md8?feature=shared
Citera
2024-01-21, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azonto
Tycker alla har varit rätt så intressanta hitintills, ser fram emot Sannas avsnitt. Får se vad Pernilla Wibergs avsnitt bjuder på men hade ingen aning vem hon ens var och tycker hon inte känns "känd" för ett sånt här program, men jag kanske bara inte är tillräckligt insatt i skidsport. Hon verkar snäll och intressant dock.

What? Jag är inte heller särskilt insatt i skidsport men Pernilla är väl en av de mest välkända idrottsstjärnor vi har i landet. Är du möjligtvis väldigt ung?

Hon tog ju två OS-guld och vann VM fyra gånger och mängder av världscupsegrar. Hon figurerade väldigt mycket i media under den tiden.

Citat:
Det känns som dessa "skidstjärnor" ibland får lite väl mycket plats i media och om man faktiskt kollar på antalet människor som faktiskt följer dem eller ens vet vilka de är så är det en väldigt liten minoritet.

Vad får du det ifrån? Antalet människor som följer dem och vet vilka de är, är nog betydligt större än du tror. Vinterstudion i SVT hade förrförra året i snitt en halv miljon tittare, de har dock därefter tappat tittare efter att Viaplay tog över sändningarna vilket inte är så konstigt. Längdskidsändningarna hade även de knappt en halv miljon tittare i snitt och skidskyttesändningarna hade i snitt knappt 900 000 tittare vilket är väldigt mycket.
Senast redigerad av Menlonson 2024-01-21 kl. 04:44.
Citera
2024-01-21, 13:37
Medlem
azontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
What? Jag är inte heller särskilt insatt i skidsport men Pernilla är väl en av de mest välkända idrottsstjärnor vi har i landet. Är du möjligtvis väldigt ung?

Hon tog ju två OS-guld och vann VM fyra gånger och mängder av världscupsegrar. Hon figurerade väldigt mycket i media under den tiden.

Vad får du det ifrån? Antalet människor som följer dem och vet vilka de är, är nog betydligt större än du tror. Vinterstudion i SVT hade förrförra året i snitt en halv miljon tittare, de har dock därefter tappat tittare efter att Viaplay tog över sändningarna vilket inte är så konstigt. Längdskidsändningarna hade även de knappt en halv miljon tittare i snitt och skidskyttesändningarna hade i snitt knappt 900 000 tittare vilket är väldigt mycket.

Jag är nog för ung för att ha sett henne på TV. Antalet människor som följer dem borde ju återspegla sig i deras sociala medier också och vissa som de lyfter fram har ju knappt några följare eller någon som kommenterar deras konton.

Att vinterstudion fick många tittare är ju för att de tagit en väldigt bra sändningstid i SVT och ockuperat den. Tar man SVT så innebär det att alla pensionärer osv tittar. Nu när det är Viaplay som visar i stället har de ca 100k tittare vilket symboliserar den riktiga siffran av folk som bryr sig om sporten.

Sedan är det knappt någon i min generation som bryr sig om längdskidor och skidsport, det är nog den äldre generationen. Så fort det är ett program med en skidsportare så frågar alla alltid "Vem är det där?" så får vi googla fram det.
Citera
2024-01-21, 16:51
Medlem
Citat:
Jag är nog för ung för att ha sett henne på TV. Antalet människor som följer dem borde ju återspegla sig i deras sociala medier också och vissa som de lyfter fram har ju knappt några följare eller någon som kommenterar deras konton.

Att vinterstudion fick många tittare är ju för att de tagit en väldigt bra sändningstid i SVT och ockuperat den. Tar man SVT så innebär det att alla pensionärer osv tittar. Nu när det är Viaplay som visar i stället har de ca 100k tittare vilket symboliserar den riktiga siffran av folk som bryr sig om sporten.

Sedan är det knappt någon i min generation som bryr sig om längdskidor och skidsport, det är nog den äldre generationen. Så fort det är ett program med en skidsportare så frågar alla alltid "Vem är det där?" så får vi googla fram det.

Ok, ja det förklarar ju varför hon inte är ett "household name" för dig. Ja, det är nog mest 40+ som aktivt följer skidor på något sätt och kollar på sändningarna. Men det är troligen många av dessa som även tittar på Stjärnorna på slottet så ett så stort namn som Pernilla Wiberg borde definitivt vara intressant. För mig som inte ens är skidintresserad är ju hon än av de jag känner till mest av de som medverkar i den här säsongen.

Nja, tappet av tittare tror jag mest beror på att det är färre i den äldre målgruppen som har Viaplay eller är villiga att betala för det. Och visst, antalet tittare sjönk rätt drastiskt men även TV6 sänder längdskidor och de hade en halv miljon tittare i snitt.

Och detta är ju snittsiffror, vissa dagar har ju fler tittare. Sen får man inte glömma att det är väldigt många som följer stora event som VM och OS när det är en svensk som är så dominant som Pernilla var. Bara som ett exempel så var det 2,3 miljoner svenskar som såg herrarnas skidstafett i vinter-OS i Sotji 2014. När det är svenskar som har stor chans på de största valörerna så är det många som tittar helt enkelt.
Citera
2024-01-21, 18:13
Medlem
3Godisars avatar
Varför känns det som att Mark Levengood är med i alla säsonger, alltid.
Citera
2024-01-25, 16:35
Medlem
Pernilla Wibergs dag på slottet var intressant, mer intressant än vad jag trodde från början även om det tidvis kändes att det var Mästarnas mästare man tittade på.
Förstår att Pernilla har en grym vinnarskalle och det är en del av hennes speciella personlighet som tagit henne dit hon är, dock tyckte jag det lät lite konstigt när hon pratade om sin ”drömprins” Bödvar - jag kanske missförstod men jag uppfattade det som att hon mer eller mindre krävde att han skulle ge upp sin karriär för att ta hand om henne, lät inte så sympatisk. Sen det här att hon fortfarande bor i Monaco, trodde det var något svenska idrottsstjärnor höll på med på 80-talet men de flyttade ju i de flesta fall hem till Sverige efter ett tag, varför bor Pernilla kvar där idag? Trivs familjen så bra eller är det fortfarande så att det av skattetekniska skäl är så mycket bättre att bo där, trodde det hade förändrats?
Avsnittet gav en del svar om vem Pernilla är men gav också upphov till en del frågor om henne som vi aldrig fick några svar på.
Citera
2024-01-28, 11:14
Medlem
Sanna Nielsen är sannerligen Sveriges sångfågel nummer 1. Kanske inte världens mest spännande person men duktig, sympatisk och pålitlig. Hon sa att hennes store genombrott var med Empty Rooms 2007 men jag skulle vilja hävda att det var 2003 med Hela världen för mig, efter det visste de flesta vem hon var (visste faktiskt inte att hon debuterade i melodifestivalen redan 2001).
Citera
2024-01-28, 14:38
Medlem
Är det någon som har en lista på vilka kändisar som deltagit i programmet genom åren?

Samt ingen som vet var man kunde få se säsongen då Harrysson var med? Jag missade den men har hört att det var bråk utan dess like, om det var med han som spelade Ronjas pappa och jag har svårt att tänka mig det.
Citera
2024-01-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Är det någon som har en lista på vilka kändisar som deltagit i programmet genom åren?

Samt ingen som vet var man kunde få se säsongen då Harrysson var med? Jag missade den men har hört att det var bråk utan dess like, om det var med han som spelade Ronjas pappa och jag har svårt att tänka mig det.
Det var det första, 2005. Det var Börje Ahlstedt som bråkade och uppförde sig som den idiot han är.

Här har du alla år med plats och deltagare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stj%C3%A4rnorna_p%C3%A5_slottet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in