Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-24, 21:22
Medlem
Nytt. Lite från RPU-resultatet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/BJ3pjQ/tovas-mordare-sokte-vard-fore-mordet

I utredningen framgår att 23-åringen sedan slutet av tonåren dagligen rökt hasch och marijuana.
Han har också både sålt och tillverkat knark.

Den psykiatriska utredningen pågick under drygt två veckor, från den 2 januari till den 19 januari. 23-åringen medverkade enligt läkarna och ”var orienterad och visade inga tecken till avvikande verklighetsuppfattning”.
”Han var mjuk och trevlig i kontakten, så väl mot personal som medintagna,” står det i utredningen.
”Personlighetsmässigt framträder ett flackt känsloliv, relationell osäkerhet och svartsjuka tillsammans med bristfällig tillit, lättväckt irritabilitet och lättkränkthet”
Citera
2018-01-24, 22:18
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Usch hade nästan hoppats att han va sjuk... Hur en frisk människa kan göra detta känns nästan värre
Tror ni han kommer överklaga?

Det betyder bara att han inte anses vara allvarligt psykiskt störd, men störd kan han vara ändå.
Detta kvacksalveri uppenbarades ganska tydligt redan när man bedömde Breivik. Så killen kan inte vara annat än störd med det som framkommit i den här utredningen.
Citera
2018-01-24, 23:18
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Usch hade nästan hoppats att han va sjuk... Hur en frisk människa kan göra detta känns nästan värre
Tror ni han kommer överklaga?

Tänk istället att någon som är psykiskt sjuk eventuellt kan botas. Har du istället en personlighetsstörning (som han med största sannolikhet har) så finns inget bot. Hade han ansetts vara psykisktsjuk hade han inte kunnat dömas till fängelse, utan istället fått vård. I teorin kan man ”tillfriskna” relativt fort och därmed bli frisläppt.
Bättre att han sitter inlåst på livstid.
Citera
2018-01-24, 23:30
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
får han tex 14 år så tror jag advokaten avråder att överklaga.

livstid överklagas med största sannolikhet, men det blir ett slag i luften.

I gengäld så tror jag garanterat att åklagaren skulle överklaga en eventuell dom på 14 år...
Citera
2018-01-25, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ett par bilder i artikeln som jag inte sett förr.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-mordare-lider-inte-av-psykisk-storning/

Vacker var han definitivt inte. Och lönnfet. Vad tusan såg hon i den där killen egentligen? Ful, elak, arbetslös, parasiterande.... you name it.

Han har nog lagt på sig några pannor av att sitta stilla i häktet så länge. Han var väl inte lönnfet när de först sög in honom.

Men, jag håller med.
Citera
2018-01-25, 03:44
Medlem
Instant-Neccs avatar
Varför går fupen inte att öppna från mobilen? Brukar ju gå
Citera
2018-01-25, 08:30
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Instant-Necc
Varför går fupen inte att öppna från mobilen? Brukar ju gå
det gör den.
testa en annan app.
Citera
2018-01-25, 08:30
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Han har nog lagt på sig några pannor av att sitta stilla i häktet så länge. Han var väl inte lönnfet när de först sög in honom.

Men, jag håller med.
vill man så får man träna i gymmet. "gymmet".
Citera
2018-01-25, 12:27
Medlem
Kan tänka mig att han får 18 år. En livstidsdom kommer med största sannolikhet överklagas, ett tidsbestämt straff kan dock komma att överklagas av åklagare. Det kommer förmodligen bli en sväng i hovrätten innan detta är klart. Tänker på Lotta Rudholms mördare, ett ganska liknande fall där han dömdes till livstid i tingsrätten för att sedan få 18 år i hovrätten. Att ta hänsyn till är ju att Martin Jonsson var både äldre, samt att han tidigare är dömd för dråp. Därför tror jag att det faktiskt lutar åt ett tidsbestämt straff. Troligen då max 18 år, möjligen 16.
Citera
2018-01-25, 15:18
Medlem
Tror även ja TR domen oavsett utfall kommer överklagas till HD, kommer inte finnas något att förlora för den överklagade parten.
Citera
2018-01-26, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
vill man så får man träna i gymmet. "gymmet".

Det har du såklart rätt i.

Men här har vi en lat jävel, så det orkade han väl inte.
Citera
2018-01-26, 08:33
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midfuckyou
Tror även ja TR domen oavsett utfall kommer överklagas till HD, kommer inte finnas något att förlora för den överklagade parten.
TR -> HR -> HD

att det kommer att överklagas ändå upp till HD vet jag inte, känns både onödigt och långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in