Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Har dem yrkat på x antal år ännu? Antar att det rör sig om 16 år- livstid. Stackars tjej.

Den här lilla aset till 'pojkvän lär ju inte få det speciellt lätt i fängelset

Har ej läst tråden, men är hans identitet röjd ännu?

Röjt för länge sedan..

Hoppas inte för mycket nu bara..
Citera
2017-12-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasch
Någon som vet om paragraf 7 undersökningen är gjord och vad den utvisade?

Bl a här kan du läsa: (FB) Tova Moberg, 19, från Njutånger hittades mördad 2017-05-16
"Mot bakgrund av den allvarliga gärningen och NN:s ringa ålder är det dock angeläget att säkert utesluta förekomst av en allvarlig psykisk störning."
Citera
2017-12-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns ingen. anledning att vara tillsammans med en psykopat för att ta reda på detta.
Hon var 19 år. Och rädd för honom. Och visste inte hur hon skulle ta sig ur det. Hon tänkte sticka från byn efter studenten.
Inte lätt när man har noll livserfarenhet. Lätt för oss att sätta oss på höga hästar och tala om vad hon och hennes föräldrar borde gjort. Med facit i hand.
Citera
2017-12-19, 21:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du visar ett svart-vitt tänkande, så man blir rent mörkrädd. Jag tror faktiskt att en ökad medvetenhet i kombination med ökade straff för sexuella trakasserier leder till förändringar. Den samhälliga medvetenheten kommer inte tillåta män att bete sig som svin, män kommer att säga ifrån till andra män. Det ÄR inte längre acceptabelt.

Du tror inget händer. Jag tror du har helt fel. Människor är sociala varelser som söker acceptans hos andra, ändrar sig spelreglerna anpassar vi oss för att bli accepterade. Det är vad historien säger.

Måste vara tungt att vara fatalist och tro att man inte kan förändra samhället till en bättre värld. Jag har framtidshopp, vi kan förändra och det har alltid skett hittills och varför skulle den strävan ta stopp.

En annan sak som är påtaglig, tycker jag, är alla fördomar som du strösslar runt med. Det får mig att tänka att det möjligen kan bero på bristande erfarenhet av relationer?

Jag tror också på en förbättring, i samhället på sikt.

Det pågår en debatt, även om den kanske inte fått ett enormt genomslag, så debatteras den i pressen då och då. Efter t ex dödsmisshandeln av Lotta har det varit en del skriverier om kvinnomisshandel, där även Tova-fallet har tagits upp. Och ett annat fall är det där en kvinna dödades i ett allmänt garage av sin man inför ett vittne, som också han blev misshandlad. Det sista fallet var just ett sådant fall, där kvinnan lämnat mannen, och försöker få vårdnaden om barnen.

(Det är inte heller ovanligt att kvinnomisshandlare även misshandlar barnen.)

En viktig fråga att arbeta med, verkar vara den period från det offret anmäler till det att misshandlaren häktas. Det är då en väldig farlig period för kvinnan.
Om misshandlaren inte kan åtalas alls i brist på tillräckliga bevis, kommer kvinnan i en allvarlig situation.

Tova och Lotta, båda två dokumenterade noga. Men sedan vågar många liksom de inte gå vidare ( det är min tro att Tova inte vågade), eftersom de vet att det finns risk att gärningsmannen inte grips, häktas eller blir åtalad. Det är även en stor risk om gärningsmannen fälls, att när han kommer ut (ibland efter några månader, år) letar upp och hämnas på sitt offer.

Inte ovanligt att männen misshandlar när det inte finns vittnen (utom kanske de stackars barnen). Kvinnan får noga veta hur de ska undvika att det upptäcks, precis som Tova. Annars vet de vad som väntar dom. Precis som Tova visste......
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-19 kl. 21:51.
Citera
2017-12-19, 22:07
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Hon ville inte anmäla för att inte skada honom. Inte göra hans liv ”till ett helvete” och inte riskera att han skulle bli deppad pga polisanmälan och ett ev. straff.

Det är ett VAL att göra så. Det andra valet skulle ha varit att anmäla och låta Billy lära sig en läxa och ta konsekvenserna för sitt handlande.

Sen kommer du med en osanning när du påstår att jag skulle ha sagt att Tova bar skulden för misshandeln. Du får visa en källa för det påståendet.

Sen påstår du att Tova blev dödad för att hon gick. Men det stämmer ju inte. Tvärtom. Hon gick aldrig. Hon lämnade inte. Tvärtom SMÖG hon bakom ryggen på sina vänner och föräldrar för att kunna träffa gärningsmannen. Det är då hon blev dödad.

Om tjejer som nu befinner sig i samma situation som Tova, Lotta etc. väljer annorlunda dvs. anmäler, tar emot den hjälp som samhället erbjuder och lämnar sin plågoande – då ökar chanserna avsevärt att de överlever.
Det vore ju bra om det skulle funka.
Kvinnor uppmanas att anmäla, sedan står de där, själva...

Visst gjorde Tova ett val MEN under vilka omständigheter.
En frisk människa ser faran, att man behöver skydd!
En medberoende vill skona sin våldsman och skyddar denne TROTS att det är hon som svävar i fara.
Detta är nog mer regel än undantag i våld i nära relation, att man gör så.
Tova var ett brottsoffer långt innan hon anmälde! Tova hade ett val, eller flera MEN hon var inte medveten om det om jag får gissa!
Citera
2017-12-19, 22:15
Medlem
Citat:
Du visar ett svart-vitt tänkande, så man blir rent mörkrädd. Jag tror faktiskt att en ökad medvetenhet i kombination med ökade straff för sexuella trakasserier leder till förändringar. Den samhälliga medvetenheten kommer inte tillåta män att bete sig som svin, män kommer att säga ifrån till andra män. Det ÄR inte längre acceptabelt.

Du tror inget händer. Jag tror du har helt fel. Människor är sociala varelser som söker acceptans hos andra, ändrar sig spelreglerna anpassar vi oss för att bli accepterade. Det är vad historien säger.

Måste vara tungt att vara fatalist och tro att man inte kan förändra samhället till en bättre värld. Jag har framtidshopp, vi kan förändra och det har alltid skett hittills och varför skulle den strävan ta stopp.

En annan sak som är påtaglig, tycker jag, är alla fördomar som du strösslar runt med. Det får mig att tänka att det möjligen kan bero på bristande erfarenhet av relationer?

Hur skulle ökad medvetenhet ändra attityden hos män som är a) psykopater b) störda på annat sätt c) kriminella d) misbrukare e) en kombination av allt detta?

Eller menar du att Tovas pappa inte var tillräckligt informerad för att kunna försvara sin dotter?

Innan man har gjort något hemskt är det svårt att låsa in alla våldsamma missbrukare på livstid. Och när de väl har gjort något hemskt – då är det försent för offret. Det är just detta som är kruxet.

Offret måste försvara sig själv. Det går inte att leva i ett ”önskesamhälle” och ”tro” istället för veta.

Det kommer alltid att finnas sjuka, våldsamma människor bland oss. Det gäller att inte lägga sitt liv i dessa individers händer.

Om du frågar mig så är tvångsåtgärder det enda som hjälper dessa potentiella brottsoffer. Man måste sätta gränser även för offret, eftersom de inte trycks förstå sitt eget bästa.

Ett steg på i den riktning är att inte tillåta mördargruppies att besöka fängelser. Ett annat steg vore att se till (med tvångsåtgärder) att dessa ”tovas” hålls ifrån ”billys”.

Du och dina likasinnade ordnar ljusmanifestationer, håller tal, skriver artiklar, bildar kommittéer och nya myndigheter. En massa pengar går åt till ingen nytta och exakt lika många kvinnor dör i Sverige varje år.

När jag påpekar att detta är vansinne – då får jag höra att jag saknar empati, erfarenhet, sunt förnuft, utbildning och framförallt har jag ALDRIG varit i Tovas situationen. Som om DET nu skulle vara något merit att skryta om...
Citera
2017-12-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon var 19 år. Och rädd för honom. Och visste inte hur hon skulle ta sig ur det. Hon tänkte sticka från byn efter studenten.
Inte lätt när man har noll livserfarenhet. Lätt för oss att sätta oss på höga hästar och tala om vad hon och hennes föräldrar borde gjort. Med facit i hand.

Det är ju därför man har föräldrar när man är tonåring och saknar kunskap, erfarenhet, visdom, mod osv att de HJÄLPER en att fatta de rätta besluten och ger tonåringar god råd på vägen.

Föräldrarna saknade inte livserfarenhet. De var inte vilsna tonåringar..
Citera
2017-12-19, 22:38
Medlem
Citat:
Hur skulle ökad medvetenhet ändra attityden hos män som är a) psykopater b) störda på annat sätt c) kriminella d) misbrukare e) en kombination av allt detta?

Eller menar du att Tovas pappa inte var tillräckligt informerad för att kunna försvara sin dotter?

Innan man har gjort något hemskt är det svårt att låsa in alla våldsamma missbrukare på livstid. Och när de väl har gjort något hemskt – då är det försent för offret. Det är just detta som är kruxet.

Offret måste försvara sig själv. Det går inte att leva i ett ”önskesamhälle” och ”tro” istället för veta.

Det kommer alltid att finnas sjuka, våldsamma människor bland oss. Det gäller att inte lägga sitt liv i dessa individers händer.

Om du frågar mig så är tvångsåtgärder det enda som hjälper dessa potentiella brottsoffer. Man måste sätta gränser även för offret, eftersom de inte trycks förstå sitt eget bästa.

Ett steg på i den riktning är att inte tillåta mördargruppies att besöka fängelser. Ett annat steg vore att se till (med tvångsåtgärder) att dessa ”tovas” hålls ifrån ”billys”.

Du och dina likasinnade ordnar ljusmanifestationer, håller tal, skriver artiklar, bildar kommittéer och nya myndigheter. En massa pengar går åt till ingen nytta och exakt lika många kvinnor dör i Sverige varje år.

När jag påpekar att detta är vansinne – då får jag höra att jag saknar empati, erfarenhet, sunt förnuft, utbildning och framförallt har jag ALDRIG varit i Tovas situationen. Som om DET nu skulle vara något merit att skryta om...

Inte förvånande kommer du åter med tvångsåtgärder, inte mot förövarna, nejdå utan dom skall sättas in mot offren. Hur skall det gå till undrar jag då?
Det är ju lite sent när dom väl är döda? Eller skall alla kvinnor låsas in då de kan bli potentiella offer?

Samtidigt har du själv konstaterat att man på förhand inte kan veta vem som är potentiell förövare. Nu blir det riktigt knepigt.

Hur skall det gå till när du, som du själv skriver "Ett annat steg vore att se till (med tvångsåtgärder) att dessa ”tovas” hålls ifrån ”billys”.

Hur tänkte du där?
Citera
2017-12-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Det vore ju bra om det skulle funka.
Kvinnor uppmanas att anmäla, sedan står de där, själva...

Visst gjorde Tova ett val MEN under vilka omständigheter.
En frisk människa ser faran, att man behöver skydd!
En medberoende vill skona sin våldsman och skyddar denne TROTS att det är hon som svävar i fara.
Detta är nog mer regel än undantag i våld i nära relation, att man gör så.
Tova var ett brottsoffer långt innan hon anmälde! Tova hade ett val, eller flera MEN hon var inte medveten om det om jag får gissa!

Men vad exakt vill du och dina likasinnade säga? Att man inte kan göra något åt sånt här?

Varför i hela friden satsa en kopek till detta i så fall? Låt dem hållas. Satsa pengarna på äldrevården istället..

Ju tidigare dessa tjejer dör - desto bättre för samhället. Billigast så..

Eller ska man försöka få ner antalet mördade kvinnor till låt oss säga 1-2 per år? För då krävs det drastiska åtgärder. Det som man har gjort hittills har visat sig vara verkningslöst. Totalt bortkastade resurser.

Det är ett HÅN mot allla kvinnor när ni antyder att ”kvinnor inte kan lösa detta själva”. Som om det skulle krävas pungkulor för att kunna hitta en lösning.. Det är inte sant.

Offret i fråga sitter på lösningen själv. Vill hon inte lösa den frivilligt (=avstå från GM) , då ska hon TVINGAS till det.

Samhället ska inte försöka lirka med en medberoende och hoppas att hon förstår sitt eget bästa.
Citera
2017-12-19, 22:44
Medlem
Citat:
Inte förvånande kommer du åter med tvångsåtgärder, inte mot förövarna, nejdå utan dom skall sättas in mot offren. Hur skall det gå till undrar jag då?
Det är ju lite sent när dom väl är döda? Eller skall alla kvinnor låsas in då de kan bli potentiella offer?

Samtidigt har du själv konstaterat att man på förhand inte kan veta vem som är potentiell förövare. Nu blir det riktigt knepigt.

Hur skall det gå till när du, som du själv skriver "Ett annat steg vore att se till (med tvångsåtgärder) att dessa ”tovas” hålls ifrån ”billys”.

Hur tänkte du där?

Till skillnad från er ”på den andra sidan” förespråkar jag åtgärder INNAN offret har dött.

Tvångsåtgärderna ska sättas igång medan hon fortfarande lever.

När en relation visar sig vara ohälsosam, dvs. när det förekommer hot, våld etc. då ska parterna dömas till ömsesidig kontaktförbud. Den som inte lyder ska straffas.
Citera
2017-12-19, 22:54
Medlem
Citat:
Det är ju därför man har föräldrar när man är tonåring och saknar kunskap, erfarenhet, visdom, mod osv att de HJÄLPER en att fatta de rätta besluten och ger tonåringar god råd på vägen.

Föräldrarna saknade inte livserfarenhet. De var inte vilsna tonåringar..
T ville inte prata. Hon blev defensiv. Jag har haft en 19-åring med farlig pojkvän. Tro mig. Det är svårt. Risken finns att man istället skjuter dottern bort ifrån sig. Och DET vill man inte. Och Tova stod som en åsna mellan hötapparna. Jag kan tänka mig att B kunde vara både snäll och charmig. Och då kommer nog tanken att det kan bli bra ändå.
Ingen vet hur han fick henne till gården den kvällen.
Föräldrarna försökte. Och Tova berättade nästan inget alls. De visste att relationen inte var helt bra, men de respekterade T.
Hela historien här är sorglig. Men förbjuder man en 19-åring så finns risk att man skjuter sig i foten.
Citera
2017-12-19, 22:57
Medlem
Citat:
Till skillnad från er ”på den andra sidan” förespråkar jag åtgärder INNAN offret har dött.

Tvångsåtgärderna ska sättas igång medan hon fortfarande lever.

När en relation visar sig vara ohälsosam, dvs. när det förekommer hot, våld etc. då ska parterna dömas till ömsesidig kontaktförbud. Den som inte lyder ska straffas.

Så du tror att ett kontaktförbud hade hindrat den sjukligt svartsjuke Billy från att kontakta/eller t.om döda Tova?
Seriöst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in