Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Du visar ett svart-vitt tänkande, så man blir rent mörkrädd. Jag tror faktiskt att en ökad medvetenhet i kombination med ökade straff för sexuella trakasserier leder till förändringar. Den samhälliga medvetenheten kommer inte tillåta män att bete sig som svin, män kommer att säga ifrån till andra män. Det ÄR inte längre acceptabelt.
Du tror inget händer. Jag tror du har helt fel. Människor är sociala varelser som söker acceptans hos andra, ändrar sig spelreglerna anpassar vi oss för att bli accepterade. Det är vad historien säger.
Måste vara tungt att vara fatalist och tro att man inte kan förändra samhället till en bättre värld. Jag har framtidshopp, vi kan förändra och det har alltid skett hittills och varför skulle den strävan ta stopp.
En annan sak som är påtaglig, tycker jag, är alla fördomar som du strösslar runt med. Det får mig att tänka att det möjligen kan bero på bristande erfarenhet av relationer?
Jag tror också på en förbättring, i samhället på sikt.
Det pågår en debatt, även om den kanske inte fått ett enormt genomslag, så debatteras den i pressen då och då. Efter t ex dödsmisshandeln av Lotta har det varit en del skriverier om kvinnomisshandel, där även Tova-fallet har tagits upp. Och ett annat fall är det där en kvinna dödades i ett allmänt garage av sin man inför ett vittne, som också han blev misshandlad. Det sista fallet var just ett sådant fall, där kvinnan lämnat mannen, och försöker få vårdnaden om barnen.
(Det är inte heller ovanligt att kvinnomisshandlare även misshandlar barnen.)
En viktig fråga att arbeta med, verkar vara den period från det offret anmäler till det att misshandlaren häktas. Det är då en väldig farlig period för kvinnan.
Om misshandlaren inte kan åtalas alls i brist på tillräckliga bevis, kommer kvinnan i en allvarlig situation.
Tova och Lotta, båda två dokumenterade noga. Men sedan vågar många liksom de inte gå vidare ( det är min tro att Tova inte vågade), eftersom de vet att det finns risk att gärningsmannen inte grips, häktas eller blir åtalad. Det är även en stor risk om gärningsmannen fälls, att när han kommer ut (ibland efter några månader, år) letar upp och hämnas på sitt offer.
Inte ovanligt att männen misshandlar när det inte finns vittnen (utom kanske de stackars barnen). Kvinnan får noga veta hur de ska undvika att det upptäcks, precis som Tova. Annars vet de vad som väntar dom. Precis som Tova visste......