Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Ja i det här fallet finns många försvårande omständigheter. Jag har tidigare tagit upp dessa:
grov kvinnofridskränkning, ett svagare offer, ett utdraget dödsförlopp med dödsångest, utfört med grymhet/bestialitet, han har haft tid att besinna sig, han har gömt kroppen och varit en till offret närstående person.
Att gömma ett lik är griftefridsbrott men här konsumeras det av det grövre brottet mord.
Jag funderar lite över det vi tidigare spekulerat om, att Billy kan ha
planerat mordet i åtminstone några timmar innan det skedde. Nu blir det kanske väldigt svårt att bevisa detta (kanske därför vi inte hört att åklagaren tagit upp detta?). Eller har det ingen betydelse?
Billy har ju haft möjligheten att "besinna sig" även under mordet, vilket gör att det kanske inte har så stor betydelse om han nu har planerat det eller inte.
Ändå känns det som att det är stor skillnad mellan ett mord som skett i stundens hetta, mot ett mord som skett genom att lura ett offer hem till sig och arrangera och planera så att offret blir helt ensam och försvarslöst utan möjligheter till att fly eller att få hjälp. Fångad i en bur som ett djur för att bli "avlivad".
Vem vet, kanske Billy t.o.m sagt till Tova att hon inte ska berätta att hon åker till honom, med förevändning att hennes föräldrar och kompisar som inte gillar att de träffas inte ska få veta det. All konversation finns ju inte kvar eftersom Billy ofta använde sådana vägar som gjorde att meddelandena inte sparades. Och att Fredrik och Jimmy, kanske även Anton och hans tjej, kommer att vara på gården. Så hon behöver inte vara orolig enligt honom.
Vad har Billy sagt för att hon ska komma dit? Att hon ska får sina pengar, har någon sagt. Eller kanske någon överraskning (därav hennes ord "vad ska vi göra nu?") som ett avslut på förhållandet?
Dessutom har Bily försökt
i förväg (enligt min uppfattning) planerat sitt alibi, på så sätt att han har sagt till sin kompis att han inte får tala om att för någon att offret varit där, att gärningsman och offer inte varit på samma plats vid den tidpunkten.
Kan detta planerande påverka straffet, om man skulle kunna bevisa det?