Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Jaha, vad rörigt. Undrar hur det blev så att det hamnade precis där. Synd att det inte var Billys tuggummi.

Fan. Just det. Jimmy, inte Billy. Skit!
Citera
2017-12-04, 12:50
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerlily
Fan. Just det. Jimmy, inte Billy. Skit!

Däremot fanns ju detta på sida 3829
"Nere vid udden säkras sedan en cigarettfimp som har rökts av Billy (vänster bild nedan, kon 14). Fimpen bedömdes som färsk och rökt i närtid. Undersökningen ger stöd för att Billy befunnit sig vid stugan nere vid sjön i närtid. Vid kon 17 och 18 (höger bild nedan) säkrades blod ifrån Tova."

Men det är inget som nödvändigtvis behöver vara konstigt. Han kan ta en cigg vid sjön utan att vara mördare. Och jag vet inte om man såg Tova från strandkanten men jag antar att man inte gjorde det. Så då går det att ta en cigg där utan att veta något om mordet och sen gå hem igen. Inte för att jag tror att detta som jag säger på något sätt stämmer, men det hade varit möjligt.
Citera
2017-12-04, 13:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men kan inte den där idioten bara erkänna!

Sid 3829 i fup, min kursivering:

"Blod återfanns på undersidan av stenarna och under ytskitet av grus fanns en större blodpöl (kon 1)
och en mindre yta med blodbesudling (kon 2). Blod som säkrades var Tovas blod vilket ger starkt stöd
för att Tova har befunnit sig blödande på platsen. Att gruset saknade blod på ovansidan ger starkt
stöd för att gårdsgruset lagts över blodansamlingen i efterhand. Även ett tuggummi som satt fast på
en av stenarna säkrades. Mellan stenen och tuggummit fanns det blod. Tuggummit har efter analys
på Nationellt Forensiskt Centrum (NFC) gett träff på Jimmy med en +3
. Skalan går från +1 till +4 där
+4 är den starkaste graden, +3 innebär således att det talar starkt för att det är Jimmy som tuggat
tuggummit."

Det fetade läste jag tidigare.

Att blod fanns mellan tuggummit och stenen, hur ska man tolka det?

Det är troligen Jimmys tuggummi. (Nu tänker jag att du blandar ihop Jimmy med Billy?)
Eftersom Jimmy har alibi, (helt avförd från misstankar om mord), så har tuggummit förmodligen legat i gruset sedan tidigare.
Nu var det vår och verkade som en kylig natt. När Billy skyfflat över blodet med grus, kanske tuggummit som blivit kallt och hårt men suttit fast på gruset, lossat något och det har sipprat in blod mellan sten och tuggummi. Särskilt som att Billy har spolat vatten över gruset, så har detta underlättat för det mer trögflytande blodet att sippra in vid fästet.

Även om det hade varit Billys tuggummi. Hur skulle man säkert kunna veta när det hade kommit dit, även om det var blod mellan tuggummi och sten?
Citera
2017-12-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
[/b]

Det är troligen Jimmys tuggummi. (Nu tänker jag att du blandar ihop Jimmy med Billy?)

Yes, stämmer. Jag blandade ihop dom.

En annan sak: Varför skrev han sju tusen sms till folk att de absolut inte fick komma, Tova skulle ju leva i allafall en och en halv timme till efter det första av de sms:en han skickade.
Citera
2017-12-04, 13:44
Medlem
Reflekterade också över hans snapchat på söndagsmorgonen där han skrev "Fuuuucking skitliv!!! Som om man inte hade nog med problem redan!! Men detta tar faan priset!"
Jag funderar bara på om det var meningen att det bara skulle vara ännu en misshandel av Tova, utan att hon skulle dö. Dels för att han skrev som han gjorde (precis som om det var hennes fel att hon dog också!) men också för att han vid en viss tid strax efter då man tror att hon dog, inte händer någonting speciellt på hans telefon, precis som om han väntar på att hon ska vakna. Sen efter ett tag sätter han igång och går omkring hejvilt.
Citera
2017-12-04, 14:20
Medlem
Citat:
Yes, stämmer. Jag blandade ihop dom.

En annan sak: Varför skrev han sju tusen sms till folk att de absolut inte fick komma, Tova skulle ju leva i allafall en och en halv timme till efter det första av de sms:en han skickade.

Tror helt enkelt det är för att Billy redan har planerat att hon ska dö, kanske inte just den kvällen men när han beslutatade att tova skulle hämtas och Billy inte skulle med på bilträffen då visste han att ikväll ska hon dö.
Citera
2017-12-04, 14:28
Medlem
När kommer domen?
Citera
2017-12-04, 14:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Tror helt enkelt det är för att Billy redan har planerat att hon ska dö, kanske inte just den kvällen men när han beslutatade att tova skulle hämtas och Billy inte skulle med på bilträffen då visste han att ikväll ska hon dö.

Om Billy endast hade velat vara ensam med Tova, varför inte bara säga det?
Det finns ingen annan vettig förklaring till att Billy säger redan tidigare på kvällen att han vill vara ensam med Tova, än att han har något riktigt jävligt i bakhuvudet.

Förhör med Fredrik, 16/5-17, sid 1285:

"FL1: Mm. Ehh men alltså 17-18 nångång, vad... du satte dit... fixa till husvagnen?
FH: Mm.
FL1: Vad händer mer? Det är ju några timmar där som..?
FH: Ja men jag och Billy vi gick in till ...vi hade varit ute i garaget och (ohörbart)
sen sa Billy till mig att om jag kunde hitta på nånting annat för han ville vara
ensam i huset.
Ja, då sa jag att jag kunde följa med... ringa och fråga om jag
fick följa med dom till Delsbo. Och det gick bra. Sen typ... åkte vi för att hämta
Tova då, sen satt jag där kanske en halvtimma innan dom kom och hämta mig.
FL1: Okej. Men vad... han ville vara själv sa du?
FL1: Varför ville han vara själv?
FH: Han sa att han hade nån tjej han skulle ta dit fast det var inte Tova. Det var nån
annan. Tova skulle bara dit, sa han, en sväng typ ba och dricka nån grogg sen
skulle hon åka därifrån.
"

sid 1290:

"FL1: Hur vet du att det var 22:02?"
[...]
FH: Jag sa till min kompis att komma och hämta mig.
FL1: Okej och kompisen är?
FH: Anton, han som körde (ohörbart).

Så redan innan 22.02 då Fredrik kontaktar Anton via FB, har Billy bett Fredrik att inte vara på gården.
Citera
2017-12-04, 15:26
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Jaha, vad rörigt. Undrar hur det blev så att det hamnade precis där. Synd att det inte var Billys tuggummi.
hade spelat mindre roll då han bor där..
ligger nog många saker på fastigheten som kan kopplas genom DNA till Billy.

lite konstigt tycker jag..
kanske att Jimmy (varit med och) skyfflat sten, ovetandes varför.
Citera
2017-12-04, 15:30
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlington
När kommer domen?
snälla. läs litegrann i tråden innan du frågar så slipper den fyllas med rudimentära inlägg.

2 veckor efter avslutad rättegång brukar dom komma.
det står på flera ställen i tråden.

mvh
Citera
2017-12-04, 16:25
Medlem
M.Cadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Någon nämnde tidigare att det ej togs några blodprover på B när han plockades in??! Det är ju sjukt isf... görs inte alltid detta på rutin? Det framkommer ju redan när de ska förhöra honom på gården första gången att han har narkotika o misshandel bakom sig?...

Jomenvisst är det en tavla av polisen att inte drogtesta BF vid gripandet, som jag redan har påpekat (men som vissa felaktigt menar inte spelar någon roll). Att mörda spik nykter ("med sinnena i behåll") anses betydligt allvarligare än att göra det i drogpåverkat tillstånd. Men i stort förtjänar polisen stort beröm.
Senast redigerad av M.Cady 2017-12-04 kl. 16:28.
Citera
2017-12-04, 17:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
hade spelat mindre roll då han bor där..
ligger nog många saker på fastigheten som kan kopplas genom DNA till Billy.

lite konstigt tycker jag..
kanske att Jimmy (varit med och) skyfflat sten, ovetandes varför.

Billy och Jimmy var ju och mekade med båten i garaget på söndagen, när Fredrik kom på kvällen. Så det kan han förstås ha gjort. Men borde han inte lagt alla kort på bordet direkt när de väl blir påkomna med lögner och själva blir häktade?

Dessutom har Tova sagt/skrivit att Jimmy inte är så vidare smart. Han skulle kanske ha svårt att få ihop historien? Förhörsledarna frågar ju frågorna om och om igen, ur olika perspektiv.

Sid 1288:

"FL1: Nej. Så när du kommer dit i firmabilen d kommer du dit själv eller?
FL1: Du, vilka är på gården då rå?
FH: Ehh... det var bara Jimmy och Billy då. Sen kom Anton efter ett tag och skulle
lämna den andra kabeln som Jimmy hade glömt i hans bil. Och då kom det en
polisbil igen då.
FL1: Vad tror du att klockan är då rå?
FH: Aa... runt åtta, nio kanske.
FL1: 20,21?"

Nu har jag inte läst alla förhör. Eftersom Jimmy sedan la korten på bordet, tänker jag att han inte skulle ha vågat fortsätta ljuga. Han har ju trots allt alibi och det är ju inte säkert att han visste något om blodet under alls. Tänker att det förmodligen redan var nedspolat men vatten.

Någon som vet vad Jimmy har sagt om tuggummit?

Billy hade ju ändå cyklat till sin pappa på morgonen för att bada, och säkert hade han försökt få bort alla spår innan han åkte. Det är vad jag tror.

Och Tovas föräldrar var ju där på morgonen. De hade ju inte sett något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in