Inte ens när du blir motbevisad så slutar du.
om man har knarkat så får man stå sitt kast, OAVSETT hur mycket knark man tagit.
spelar ingen roll.
gå vidare nu, och tänk att du lärt dig något denna dagen också.
förresten.. du får gärna nämna ett fall där drogpåverkan har gett den dömde ett lindrigare straff.
Du skriver are det inte är ovanligt, då borde du kunna visa upp flera fall, men jag behöver bara ett.
om billy nu tagit tabletter och druckit alkohol skulle det möjligen kunna hjälpa att bevisa att han har mördat tova då personer sagt i förhör att billy blir som en annan människa när han har tagit tabletter, bla calle (tror jag) som i förhör berättar om en gång billy tog tabletter och kommit in i hans rum och flippat ut. minns inte vilken sida i fup men i ett av calles förhör.
kul att du glömde kalla mig okvädningsord. framsteg.
Artikeln hänvisar till en dom i HD som talar emot ditt inlägg, ditt felaktiga inlägg gällande att det inte finns någon dom där det tagits hänsyn till att gärningsmannen varit påverkad.
Du slänger som vanligt ur dig felaktigheter som om det vore sanningar.
Okvädningsorden står du för i dina PM till mig.
Jag hoppas verkligen inte att det är så att domsluten i brottsfall med påverkade gärningsmän har blivit mildare. Undrar hur vi, allmänheten känner för det. Som Pretty- Spy säger, hur skulle det se ut vid bilolyckor?
Eller man skulle kunna planera ett mord (t ex Tova), droga ner sig och därefter hävda att man inte visste vad man gjorde för man var påverkad.
Men i artikeln pekar professorn i straffrätt på UPPSÅTET. Hur de nu tycker att det är så lätt att se vad uppsåtet är vid berusning har jag ingen aning om???
" Det är uppenbart att den här invändningen från den som är åtalad för ett brott, att jag var så berusad så jag förstod inte vad jag gjorde, den kommer vi att få se väldigt mycket, säger Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt."
"– Det som det avgörande säger är att man inte ska dömas för ett uppsåtligt brott om man inte har uppsåt. Det finns alltid möjlighet att hävda att man inte haft uppsåt. Den invändningen kan man göra i andra fall också där brottet kräver uppsåt. Ofta är det inte svårt att se att en person har varit uppsåtlig även om den varit berusad."
I Billys fall får man ju verkligen hoppas på att det här mordet inte slutar i en sådan vändning, att Billy hävdar att han visserligen gjort det, men inte med uppsåt.
"Jag slog med hammaren 20 gånger, för jag trodde jag höll på att snickra". Om jag hade förstått att det var Tova, då hade jag aldrig gjort det."
Jag tänker att hans historik, Tovas dagbok, alla sms och alla bilder visar att han hade "uppsåt", oavsett hur påverkad han än var.
Tvärtom som några här har påpekat, ser det faktiskt ut som om Billy har planerat det här minst flera timmar innan. Och 20 hammarslag förklarar man inte bort så lätt....eller?
Sida 1640 angående tuggummi Hur kommer det sig att ditt tuggummi hamnade i Tovas blod?
Jimmy svarade att han inte har någon aning om hur det kommer sig. Jimmy tuggar sällan tuggummi. Men, det händer att han gör det ibland då han är bakis, för att på så sätt förbättra sin andedräkt. Jimmy köper aldrig eget tuggummi utan han brukar endast tugga tuggummi om det är någon annan som bjuder honom.
Jimmy säger att han måste väl ha tuggat tuggummi vid något tillfälle och därefter spottat ut det på gården. Jimmy har ingen aning om när det skulle ha varit.
Sida 1640 angående tuggummi Hur kommer det sig att ditt tuggummi hamnade i Tovas blod?
Jimmy svarade att han inte har någon aning om hur det kommer sig. Jimmy tuggar sällan tuggummi. Men, det händer att han gör det ibland då han är bakis, för att på så sätt förbättra sin andedräkt. Jimmy köper aldrig eget tuggummi utan han brukar endast tugga tuggummi om det är någon annan som bjuder honom.
Jimmy säger att han måste väl ha tuggat tuggummi vid något tillfälle och därefter spottat ut det på gården. Jimmy har ingen aning om när det skulle ha varit.
Tack.
Förhöret är ju i oktober tyvärr, så då blir det ju helt omöjligt att komma ihåg om man tuggat tuggummi de dagar som var i anslutning till mordet.
Men han förnekar iaf att han skulle ha spottat ut tuggummit i blodpöl eller att ha hjälpt Billy med att skyffla över grus över blodansamlingen .
Sid 1641:
" Har du hjälpt någon att täcka över blod på gården under den aktuella helgen?
Nej, det har jag absolut inte gjort. "
Man frågar sig om Fredrik och Jimmy inte såg att det låg nytt grus på grusplanen vid garaget på söndagen när de var där.
22-åringen som står inför rätta, misstänkt för mordet på Tova Moberg, har nu kallat sex vittnen till rättegången. Det är bland andra hans far och en simtränare. Dessutom kallas ett vittne som ska ha sett Tova Moberg på Max i Hudiksvall under den aktuella mordnatten.
Hade inte simtränaren någon insikt kring deras destruktiva förhållande?
Jag hoppas verkligen inte att det är så att domsluten i brottsfall med påverkade gärningsmän har blivit mildare. Undrar hur vi, allmänheten känner för det. Som Pretty- Spy säger, hur skulle det se ut vid bilolyckor?
Eller man skulle kunna planera ett mord (t ex Tova), droga ner sig och därefter hävda att man inte visste vad man gjorde för man var påverkad.
Men i artikeln pekar professorn i straffrätt på UPPSÅTET. Hur de nu tycker att det är så lätt att se vad uppsåtet är vid berusning har jag ingen aning om???
" Det är uppenbart att den här invändningen från den som är åtalad för ett brott, att jag var så berusad så jag förstod inte vad jag gjorde, den kommer vi att få se väldigt mycket, säger Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt."
"– Det som det avgörande säger är att man inte ska dömas för ett uppsåtligt brott om man inte har uppsåt. Det finns alltid möjlighet att hävda att man inte haft uppsåt. Den invändningen kan man göra i andra fall också där brottet kräver uppsåt. Ofta är det inte svårt att se att en person har varit uppsåtlig även om den varit berusad."
I Billys fall får man ju verkligen hoppas på att det här mordet inte slutar i en sådan vändning, att Billy hävdar att han visserligen gjort det, men inte med uppsåt.
"Jag slog med hammaren 20 gånger, för jag trodde jag höll på att snickra". Om jag hade förstått att det var Tova, då hade jag aldrig gjort det."
Jag tänker att hans historik, Tovas dagbok, alla sms och alla bilder visar att han hade "uppsåt", oavsett hur påverkad han än var.
Tvärtom som några här har påpekat, ser det faktiskt ut som om Billy har planerat det här minst flera timmar innan. Och 20 hammarslag förklarar man inte bort så lätt....eller?
Som du kan läsa är det en prejudicerande dom från 11. Så den är vägledande.
Som du kan läsa är det en prejudicerande dom från 11. Så den är vägledande.
Så här säger Leijonhufvud feb 2012: Kan berusning bli något som förmildrar ett begånget brott? De riskerna finns om man ska tro Madeleine Leijonhufvud, professor emerita i straffrätt. Hon kritiserar Högsta domstolen som hon menar kan vara på väg mot en praxis där alkoholpåverkan ses som en förmildrande omständighet. Enligt en befintlig lagregel ska den person som begår ett brott i berusat tillstånd prövas på samma sätt som den som är nykter vid brottstillfället. Men två domar i HD sätter frågetecken kring den här regeln, något som upprört Madeleine Leijonhufvud. Hon menar nu att synsättet kan vara på väg att förändras och befarar att domstolen är på väg in på lagstiftarnas territorium. Leijonhufvud ser tendenser till att den som är berusad inte längre ses av rättssystemet som ansvarig för sina gärningar. http://www.varldenidag.se/nyheter/alkoholpaverkade-kan-frias-fran-brott/cbblbt!EaqNLHYvOwtW6entjUAV8A/
Det fall du tog upp gällde inte bara berusning utan även förvirrat sinnestillstånd HD valde att ta upp fallet och prövade om förövaren vid tillfället kan ha haft uppsåt. De valde att sänka mannens straff till tre och ett halvt års fängelse och ändra brottsrubriceringen till grov misshandel. De stödde bland annat sitt utslag på vittnesuppgifter som gjorde gällande att han uppträtt förvirrat.
Senast redigerad av diva59 2017-12-05 kl. 11:45.
Två personer, 22-åringens pappa och hans styvfar, kallas till rättegången för att vittna om sophanteringen på gården. Till rättegången kallas även ett vittne som säger sig ha sett Tova Moberg på hamburgerrestaurangen Max under mordnatten. Ytterligare ett vittne som kallas är en person som är aktiv som simtränare, tillsammans med Tova Moberg. Vittnet ska berätta om sina kontakter med henne och att vittnet inte iakttagit några skador på Tova Moberg i samband med kontakterna.
Jaha, verkar desperat i mina ögon. Hur tänker man sig förklara att Fjällrävenknappar låg överst i soptunnan på söndag när polisen kom ut till Fränö t ex?
Maxvittnena är ju värdelösa, de har aldrig sett T irl, bara sett en bild av henne på FB. Den de såg hade svart skinnjacka och svarta byxor osv osv...