Citat:
Ursprungligen postat av
M.Cady
Tack nötknäpparen för bra inlägg (argument). Men jag vidhåller att (kraftig) drogpåverkan vid begåendet av allvarligt våldsbrott - helt i linje med lagstiftningen - många gånger i verkligheten ger strafflindring. För att även här knyta an till Brottsbalken, står där i kap. 29:3 §:
"Som förmildrande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet ska, vid sidan av vad som är föreskrivet för vissa fall, särskilt beaktas
1. om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende,
2. om den tilltalade till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt eller annars till följd av en psykisk störning, sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande etc."
Till "annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande" räknas kraftig drogpåverkan av ett eller annat slag. Den berusade anses då många gånger - men inte alltid - mera sannolikt ha utfört gärningen i hastigt mod istället för planerat, och döms därför för dråp istället för mord. Ingalunda något ovanligt scenario, menar jag.
Ok, har absolut ingen erfarenhet i dessa frågor.
Men om jag försöker tolka vad som sägs i dessa paragrafer tycker jag att det som du menar "
av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande ",
förbrukas av nedanstående paragraf:
" I 1:2 2 stycket behandlas s.k. "självförvållat rus". Där sägs att endast den omständigheten att gärningen har begåtts under självförvållat rus eller om gärningsmannen p.g.a. eget vållande tillfälligt var ur sina sinnens bruk, inte ska föranleda att gärningen inte ska anses som ett brott."
Alltså, om man dricker, tar droger (självförvållat rus) så är gärningen ett brott.
Jag tänker att andra orsaker till nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande kan vara t ex utvecklingsstörd, eller hjärnskada/demens annan medicinsk sjukdom. Inte fylla eller drogpåverkan.
Sen hur det ser ut i praktiken, har jag ingen aning om. Men tycker att det vore förfärligt om det var en förmildrande omständighet.
Man vet ju att omdömet försämras när man dricker och tar droger. Om man tar så mycket whatever så att man dödar någon, då har man ju medvetet försatt sig i ett sådant tillstånd som försämrar omdömet.