Citat:
Jag har svårt att låta bli att störa mig på hur Billy under förhören verkar ljuga obehindrat om precis allt, skyller på andra, säger att andra var fulla, knaprar och inte kommer ihåg något, att han inte kommer ihåg något. Gäspar trots allvarliga frågor, skrattar under förhöret.... Listan kan göras lång.
Ynkligt:
Verkar väldigt kallsinnig vad gäller Tovas försvinnande, mer bekymrad över sig själv (inte nytt, men tål att upprepas hur självcentrerad han är). Han verkar inte ens fatta att det kastar skugga över honom själv.
På sid 2105
"FL Kalle har berättat, att du säger till honom att Tova är borta och att du är
huvudmisstänkt för mord, kidnappning eller något annat grovt."
...
"Hur kommer det sig, att du säger så här till Kalle, där på morgonen."
....
" FL Det är ett och halvt dygn innan Tova hittas"
.....
"FL Och Kalle beskriver vidare där, att du inte alls var orolig för Tova, utan det du var,
du var besvärad för din egen skull. Att du var misstänkt för mord, kidnappning eller
något annat grovt"
...
"FL Du vet väl, vad du visste om Tovas försvinnande, söndag morgon, Billy. Det måste
du väl veta. En sån sak måste du ju komma ihåg.
BF Nä (skrattar)"
Vad ska man säga...
Sid 2107
"FL Och det vi, utredningen visar, det är att, vad du gör på söndan,
BF Mm
FL du, du och dina kompisar, ni åker till Frasses och käkar
BF Ja
FL Sen åker du till OKQ8 och köper en reparationssats för plastbåt
BF Mm
FL Och sen åker du tillbaka till Fränö och lagar plastbåten.
BF Ja, jag tror att det var så det gick till i alla fall. Nåt, nåt i den stilen
FL Och det här tycker, tycker, tycker jag är märkligt. Inte bara att du inte gör något
aktivt för att leta efter Tova, alltså, du, du gör inte ett enda försök att ringa henne
eller SMS:a henne. Du åker inte och letar henne nånstans
BF Nej
FL Eh
BF Jag hade, jag, jag hade fakt, jag sa ju det tidigare, jag hade ju för mig att jag hade
ringt hon, men det hade jag ju inte gjort tydligen"
Herregud.
När han hör vad han gör på söndagen när Tova saknas, då är hans kommentar, att det stämmer. Han fattar inte inte att hans beteende är konstigt!
Han fattar inte att det är konstigt att han inte kommer ihåg om han försökt ringa Tova.
Nej, han fattar inte. För han måste var en psykopat. Kan inte förstå något annat.
Ynkligt:
Verkar väldigt kallsinnig vad gäller Tovas försvinnande, mer bekymrad över sig själv (inte nytt, men tål att upprepas hur självcentrerad han är). Han verkar inte ens fatta att det kastar skugga över honom själv.
På sid 2105
"FL Kalle har berättat, att du säger till honom att Tova är borta och att du är
huvudmisstänkt för mord, kidnappning eller något annat grovt."
...
"Hur kommer det sig, att du säger så här till Kalle, där på morgonen."
....
" FL Det är ett och halvt dygn innan Tova hittas"
.....
"FL Och Kalle beskriver vidare där, att du inte alls var orolig för Tova, utan det du var,
du var besvärad för din egen skull. Att du var misstänkt för mord, kidnappning eller
något annat grovt"
...
"FL Du vet väl, vad du visste om Tovas försvinnande, söndag morgon, Billy. Det måste
du väl veta. En sån sak måste du ju komma ihåg.
BF Nä (skrattar)"
Vad ska man säga...
Sid 2107
"FL Och det vi, utredningen visar, det är att, vad du gör på söndan,
BF Mm
FL du, du och dina kompisar, ni åker till Frasses och käkar
BF Ja
FL Sen åker du till OKQ8 och köper en reparationssats för plastbåt
BF Mm
FL Och sen åker du tillbaka till Fränö och lagar plastbåten.
BF Ja, jag tror att det var så det gick till i alla fall. Nåt, nåt i den stilen
FL Och det här tycker, tycker, tycker jag är märkligt. Inte bara att du inte gör något
aktivt för att leta efter Tova, alltså, du, du gör inte ett enda försök att ringa henne
eller SMS:a henne. Du åker inte och letar henne nånstans
BF Nej
FL Eh
BF Jag hade, jag, jag hade fakt, jag sa ju det tidigare, jag hade ju för mig att jag hade
ringt hon, men det hade jag ju inte gjort tydligen"
Herregud.
När han hör vad han gör på söndagen när Tova saknas, då är hans kommentar, att det stämmer. Han fattar inte inte att hans beteende är konstigt!
Han fattar inte att det är konstigt att han inte kommer ihåg om han försökt ringa Tova.
Nej, han fattar inte. För han måste var en psykopat. Kan inte förstå något annat.
Det är inte bara det att han är på tok för ung för att kunna hantera en polisiär genomlysning av hans tankar o förehavanden, brottet är för "ruttet" planerat och hans hjärna torde ha fullt upp med att hantera de mest grundläggande aspekterna av att hålla sig upprätt öht. Det är helt klart out of his league.
Tjongar man på en liten tjej med 20 hammarslag så har man inte allla hästar hemma, och det är lite mycket begärt att tro att han ska kunna hålla några bollar i luften alls efter det. Adrenalin m.m. hjälper väl honom till en viss punkt, men jag skulle tro att koncentrationsförmågan sen störtdyker och han får kopiöst svårt att lösa de enklaste uppgifter vad gäller att arrangera hur det ska se ut i polisens ögon.
Att han klarar förbereda för själva eventet är en sak, men att dessa förberedelser i sin tur är talande för polisen är överkurs, syns det som.