Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-24, 12:15
Medlem
Gizurs avatar
Man blir alldeles matt av att läsa förhören med Billy.

Det är lite synd att han är en så tragisk och efterbliven person. Ett långt fängelsestraff blir liksom inte hårt nog. Är det ens ett straff att sitta i fängelse jämfört med den patetiska tillvaro han har som fri?
Citera
2017-11-24, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag vet inte om du hängt med i förändringen av tillämpning på "livstid" i Sverige. 16-18 år som du skriver är ju att betrakta som livstid idag. Om jag inte blandat ihop antal år.

Ja stegräknaren är lite graverande. Kanske en älg tog hans telefon och gick runt med den hela natten.

Livstid är fängelsestraff som inte är tidsbestämt, du kan ansöka om att få ditt straff tidsbestämt när du har suttit i 10 år.
18 år är det längsta tidsbestämda straffet du kan få.

Straffet för mord är väll 10-16 år, det är omständigheterna runt dådet som avgör om det blir livstid.
Kommer rätten fram till att Billy är skyldig till mord i detta fallet skulle jag tippa på livstid med tanke på hurvida de gått till osv.
Citera
2017-11-24, 12:27
Medlem
I dag börjar rättegången
Citera
2017-11-24, 12:41
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
I dag börjar rättegången
Någon som vet om direktrapportering finns hos någon tidning online?
Citera
2017-11-24, 12:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
I dag börjar rättegången

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Någon som vet om direktrapportering finns hos någon tidning online?
Nja, den 27/11...

(FB) Tova Moberg, 19, från Njutånger hittades mördad 2017-05-16
Citera
2017-11-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nja, den 27/11...

(FB) Tova Moberg, 19, från Njutånger hittades mördad 2017-05-16

ah då hade jag fel
Citera
2017-11-24, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Baserat på vad jag har läst så tror jag han visste iaf den eftermiddagen att han skulle göra något med tova den dagen. Mest för att han döljer för de övriga att tova ska komma och tar en kompis åt sidan för att han och billy ska hämta henne. Han ville nog att så få som möjligt skulle veta att hon var där den dagen. Jag misstänker att orsaken till mordet har att göra med att hon ska på fest den kvällen. Han klarade ju inte av att hon var simtränare och det fanns en manlig simtränare där eller att hon jobbar med hemtjänst och i närheten av äldre gubbar så att hon ska på en fest där det med stor säkerhet finns killar på är droppen som fick bägaren att rinna över. I hans sjuka hjärna så är hon otrogen så fort det finns en kille i närheten och om hon ska på fest så skulle hon säkert ha gruppsex med alla killar på festen.

Ja, tror du har rätt. Ju mer man läser desto mer får man en känsla av att han har någon slags plan för Tova tidigt på dagen:

Från förhör med Billy sid 2086 (mina fetningar)

"FL Å, vad det egentligen handlade om, det här med Ludde
BF Ja. Men ni får ha vilka uppgifter ni vill men, ja. Det är vad ni tror har kommit fram
till, som sagt.
FL Fredrik Hedman
BF Mm
FL Han har berättat för oss, att du har bett honom,
BF Mhm
FL och det här är innan ni hämtat Tova
BF Ja
FL Fredrik och du
BF Ja, ja
FL Då ber Fredrik dig
BF Mhm
FL Fel, du ber Fredrik,
BF Mhm
FL att han ska säga till Jimmy och dom andra, att Hampus Lundin är i Fränö, den här
lördan, den trettonde i femte

BF Mm
FL Att det ska han säga till dom andra, när dom åker iväg på cruising
BF Ja. Det vill jag inte svara på, som sagt men, ja
FL Och andledningen till det, säger Fredrik, det är att, för då skulle inte dom vilja
komma till Fränö. Det säger du till Fredrik
.
BF Jag förstår inte vart du vill komma, men
FL Sen, sen sa du också, att en annan tjej skulle komma till Fränö efter att Tova, sen när
Tova hade åkt därifrån.
BF Ja, ja, ja
FL Ja å, du ville alltså inte att nån skulle komma ut till Fränö
BF Mhm
FL Och det här säger Fredrik att du ber honom om, redan innan ni hämtar Tova där på
lördagkväll.
BF Ja, ja, ja, ja, det, ja"

Så kanske hammaren är framtagen ändå.....
Citera
2017-11-24, 15:02
Medlem
notknapparens avatar
Jag har svårt att låta bli att störa mig på hur Billy under förhören verkar ljuga obehindrat om precis allt, skyller på andra, säger att andra var fulla, knaprar och inte kommer ihåg något, att han inte kommer ihåg något. Gäspar trots allvarliga frågor, skrattar under förhöret.... Listan kan göras lång.

Ynkligt:
Verkar väldigt kallsinnig vad gäller Tovas försvinnande, mer bekymrad över sig själv (inte nytt, men tål att upprepas hur självcentrerad han är). Han verkar inte ens fatta att det kastar skugga över honom själv.

På sid 2105

"FL Kalle har berättat, att du säger till honom att Tova är borta och att du är
huvudmisstänkt för mord, kidnappning eller något annat grovt.
"
...
"Hur kommer det sig, att du säger så här till Kalle, där på morgonen."
....
" FL Det är ett och halvt dygn innan Tova hittas"
.....
"FL Och Kalle beskriver vidare där, att du inte alls var orolig för Tova, utan det du var,
du var besvärad för din egen skull. Att du var misstänkt för mord, kidnappning eller
något annat grovt
"
...
"FL Du vet väl, vad du visste om Tovas försvinnande, söndag morgon, Billy. Det måste
du väl veta. En sån sak måste du ju komma ihåg.
BF Nä (skrattar)
"

Vad ska man säga...

Sid 2107

"FL Och det vi, utredningen visar, det är att, vad du gör på söndan,
BF Mm
FL du, du och dina kompisar, ni åker till Frasses och käkar
BF Ja
FL Sen åker du till OKQ8 och köper en reparationssats för plastbåt
BF Mm
FL Och sen åker du tillbaka till Fränö och lagar plastbåten.
BF Ja, jag tror att det var så det gick till i alla fall. Nåt, nåt i den stilen
FL Och det här tycker, tycker, tycker jag är märkligt. Inte bara att du inte gör något
aktivt för att leta efter Tova, alltså, du, du gör inte ett enda försök att ringa henne
eller SMS:a henne. Du åker inte och letar henne nånstans
BF Nej
FL Eh
BF Jag hade, jag, jag hade fakt, jag sa ju det tidigare, jag hade ju för mig att jag hade
ringt hon, men det hade jag ju inte gjort tydligen"

Herregud.
När han hör vad han gör på söndagen när Tova saknas, då är hans kommentar, att det stämmer. Han fattar inte inte att hans beteende är konstigt!
Han fattar inte att det är konstigt att han inte kommer ihåg om han försökt ringa Tova.

Nej, han fattar inte. För han måste var en psykopat. Kan inte förstå något annat.
Senast redigerad av notknapparen 2017-11-24 kl. 15:06.
Citera
2017-11-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har svårt att låta bli att störa mig på hur Billy under förhören verkar ljuga obehindrat om precis allt, skyller på andra, säger att andra var fulla, knaprar och inte kommer ihåg något, att han inte kommer ihåg något. Gäspar trots allvarliga frågor, skrattar under förhöret.... Listan kan göras lång.

Ynkligt:
Verkar väldigt kallsinnig vad gäller Tovas försvinnande, mer bekymrad över sig själv (inte nytt, men tål att upprepas hur självcentrerad han är). Han verkar inte ens fatta att det kastar skugga över honom själv.

På sid 2105

"FL Kalle har berättat, att du säger till honom att Tova är borta och att du är
huvudmisstänkt för mord, kidnappning eller något annat grovt.
"
...
"Hur kommer det sig, att du säger så här till Kalle, där på morgonen."
....
" FL Det är ett och halvt dygn innan Tova hittas"
.....
"FL Och Kalle beskriver vidare där, att du inte alls var orolig för Tova, utan det du var,
du var besvärad för din egen skull. Att du var misstänkt för mord, kidnappning eller
något annat grovt
"
...
"FL Du vet väl, vad du visste om Tovas försvinnande, söndag morgon, Billy. Det måste
du väl veta. En sån sak måste du ju komma ihåg.
BF Nä (skrattar)
"

Vad ska man säga...

Sid 2107

"FL Och det vi, utredningen visar, det är att, vad du gör på söndan,
BF Mm
FL du, du och dina kompisar, ni åker till Frasses och käkar
BF Ja
FL Sen åker du till OKQ8 och köper en reparationssats för plastbåt
BF Mm
FL Och sen åker du tillbaka till Fränö och lagar plastbåten.
BF Ja, jag tror att det var så det gick till i alla fall. Nåt, nåt i den stilen
FL Och det här tycker, tycker, tycker jag är märkligt. Inte bara att du inte gör något
aktivt för att leta efter Tova, alltså, du, du gör inte ett enda försök att ringa henne
eller SMS:a henne. Du åker inte och letar henne nånstans
BF Nej
FL Eh
BF Jag hade, jag, jag hade fakt, jag sa ju det tidigare, jag hade ju för mig att jag hade
ringt hon, men det hade jag ju inte gjort tydligen"

Herregud.
När han hör vad han gör på söndagen när Tova saknas, då är hans kommentar, att det stämmer. Han fattar inte inte att hans beteende är konstigt!
Han fattar inte att det är konstigt att han inte kommer ihåg om han försökt ringa Tova.

Nej, han fattar inte. För han måste var en psykopat. Kan inte förstå något annat.

Ja visst är han läskig, totalt iskall...

Den här lägger han ut på Snapchat på söndag morgon, en bild från badrummet
Fuuuucking skitliv. Som om man inte hade nog med problem redan. Men det här tar priset.

Alltså något (bagatellartat) som hänt medan han badar tar priset, när han nyligen slagit ihjäl och gömt Ts kropp!!! Varit vaken hela natten för att städa undan sitt hemska dåd. Men en sådan här skitsnap orkar han ändå lägga ut... Ja man får vibbar av personlighetsstörning och/eller psykopati eller i vart fall drag av det.
Citera
2017-11-24, 15:25
Medlem
Champagneoclocks avatar
Nu har jag haft tid att läsa igenom FU och kan kontatera att det är som jag sagt tidigare stämde.
Billy har genom ett stort antal förhör nekat i sten, när det bränner till så har han "inte den blekaste" eller " inte vad jag minns" eller så var han så full att han inte kommer ihåg. Han blir gång på gång konfronterad med fakta som skulle få den mest hårdhudade yrkeskriminelle att vika ner sig, men inte Billy. Han kommer inte ihåg. Och som jag trodde så finns det ingen teknisk bevisning som binder Billy till gärningen. Hela caset är ett indicimål, det är såklart en nackdel för åklagaren.
Nu tror jag ändå att han kommer fällas, det finns ingen alternativ gärningsman. Jag tror försvaret kommer köra på att det inte finns någon tekninsk bevisning mot Billy och att han därför ska frias.
Citera
2017-11-24, 15:26
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja visst är han läskig, totalt iskall...

Den här lägger han ut på Snapchat på söndag morgon, en bild från badrummet
Fuuuucking skitliv. Som om man inte hade nog med problem redan. Men det här tar priset.

Alltså något (bagatellartat) som hänt medan han badar tar priset, när han nyligen slagit ihjäl och gömt Ts kropp!!! Varit vaken hela natten för att städa undan sitt hemska dåd. Men en sådan här skitsnap orkar han ändå lägga ut... Ja man får vibbar av personlighetsstörning och/eller psykopati eller i vart fall drag av det.
Ja, han verkar helt skev. Han sitter och skrattar under förhören och verkar inte märkbart tagen av bilderan av Tova på obduktionen eller i skottkärran.
Citera
2017-11-24, 16:17
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Ja, han verkar helt skev. Han sitter och skrattar under förhören och verkar inte märkbart tagen av bilderan av Tova på obduktionen eller i skottkärran.
Det säger väldigt mycket. Är få personer som skulle vara iskalla om de får se sådana bilder. Speciellt om det varit någon som stod en nära.

Samtidigt kanske han anstränger sig för att inte visa några känslor för att han ”tror” att det är så man ska bete sig i ett förhör.

Men hade han blivit berörd så borde det lyst igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in