Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-02, 18:50
  #6637
Medlem
Kommer åtal väckas imorgon?
Citera
2017-11-02, 19:37
  #6638
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarWolf
Kommer åtal väckas imorgon?

Jag har inte hört något annat så hoppas på det?

Om det väcks imorgon blir FUP'n tillgänglig under morgondagen ?
Sett fram emot den länge..
Citera
2017-11-02, 20:03
  #6639
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag har inte hört något annat så hoppas på det?

Om det väcks imorgon blir FUP'n tillgänglig under morgondagen ?
Sett fram emot den länge..
det ska den bli, ja.
när åtal väcks så blir fupen offentlig.

beställer du?
Citera
2017-11-03, 04:23
  #6640
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Det märks att du inte har hängt med. Den misstänkte heter nämligen Billy.

Hahah. Tack för ett skratt.

Åtal ska väckas idag alltså? Ramlade in här och förväntade mig att den kommer vara uppskjuten igen. Men spännande om det blir idag.

Som sagt, vem orkar beställa FUP? Jag har ingen möjlighet tyvärr.

Herregud man borde ha någon sorts "detta hände förra säsongen" tillbakablick i hjärnan. Har glömt ganska mycket om detta fall. Nåväl. Kan ju alltid bläddra här inne.

Edit: Såg just att åklagaren begärde förlängning samma dag som åtal skulle vara väckt förra gången... Så vi får nog käka lite is.
__________________
Senast redigerad av Browndawg 2017-11-03 kl. 04:42.
Citera
2017-11-03, 09:05
  #6641
Medlem
Nån som har det senaste å dela med sej ?
https://www.helahalsingland.se/logga...g-fallande-dom
Citera
2017-11-03, 09:11
  #6642
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Nån som har det senaste å dela med sej ?
https://www.helahalsingland.se/logga...g-fallande-dom

Åtal kommer väckas om två veckor.
Citera
2017-11-03, 12:11
  #6643
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt
Åtal kommer väckas om två veckor.


Står det något annat intressant som du kanske kan citera?
Citera
2017-11-03, 12:44
  #6644
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crisnic
Citat Ur Hela Hälsingland

– Det har dykt upp frågor som vi måste höra flera personer om. Det är lite saker som ska kontrolleras, säger han.

Samtidigt måste mycket material sammanställas, och än har inte all teknisk data inkommit.

– Det återstår lite materialanalyser, så lite sådant återstår, säger Christer Sammens.

Att flickan vid mordtillfället utsatts för yttre våld står åklagaren fast vid, men han är fortfarande förtegen om vissa detaljer.


Tidigare har åklagaren varit förtegen om var själva mordet begåtts – men nu bekräftar Christer Sammens mordplatsen. Tova Moberg dödades på området där hon hittades, enligt åklagaren.

Man kanske kan få hjälp av dig Crisnic när du är på tråden nästa gång? Väldigt tacksamma för all hjälp vi fått i tråden tidigare!

https://www.helahalsingland.se/logga...a-fallande-dom
Citera
2017-11-03, 13:59
  #6645
Medlem
tsgmtts avatar
En stor del av mordutredningen har vigts åt att undersöka de tidigare misstankarna. Men åklagaren vill inte kommentera huruvida det som misstänks ha varit en relation fylld av våld kan ha lett till mord.

– Jag vill inte spekulera innan åtalet är väckt, det kommer att visa sig då. Men även den delen är utredd i det här fallet, säger Christer Sammens.

Den mordmisstänktes egen inställning är fortfarande oförändrad. Han nekar bestämt till alla brottsmisstankar.

De två personerna som först greps och misstänktes ska inte ha varit på plats när mordet ägde rum, menar åklagaren.

– Det finns inget teoretiskt belägg för att de har med själva mordet att göra, säger han.

Vad har viktigast att få svar på i denna mordutredning?

– Det är svårt att svara på, allt hänger ihop. Vissa saker har haft mer avgörande betydelse, men jag vill inte kommentera vad, säger åklagaren.

Vad är det i dagsläget som binder den misstänkta till mordet?

– När åtalet kommer kan jag förklara hur jag ser på den biten. Men uppfattningen är att bevisläget är gott, och jag har förväntningar om en fällande dom, säger Christer Sammens.
Citera
2017-11-03, 18:47
  #6646
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt
En stor del av mordutredningen har vigts åt att undersöka de tidigare misstankarna. Men åklagaren vill inte kommentera huruvida det som misstänks ha varit en relation fylld av våld kan ha lett till mord.

– Jag vill inte spekulera innan åtalet är väckt, det kommer att visa sig då. Men även den delen är utredd i det här fallet, säger Christer Sammens.

Den mordmisstänktes egen inställning är fortfarande oförändrad. Han nekar bestämt till alla brottsmisstankar.

De två personerna som först greps och misstänktes ska inte ha varit på plats när mordet ägde rum, menar åklagaren.

– Det finns inget teoretiskt belägg för att de har med själva mordet att göra, säger han.

Vad har viktigast att få svar på i denna mordutredning?

– Det är svårt att svara på, allt hänger ihop. Vissa saker har haft mer avgörande betydelse, men jag vill inte kommentera vad, säger åklagaren.

Vad är det i dagsläget som binder den misstänkta till mordet?

– När åtalet kommer kan jag förklara hur jag ser på den biten. Men uppfattningen är att bevisläget är gott, och jag har förväntningar om en fällande dom, säger Christer Sammens.

Hmm. Han verkar lite mer dämpad i detta uttalande. "Jag har förväntningar om en fällande dom". Det är ett måste, annars får han väl inte överhuvudtaget ens väcka åtal. Konstigt uttalande.
Citera
2017-11-03, 22:26
  #6647
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Hmm. Han verkar lite mer dämpad i detta uttalande. "Jag har förväntningar om en fällande dom". Det är ett måste, annars får han väl inte överhuvudtaget ens väcka åtal. Konstigt uttalande.
du citerar det du vill förmedla, det du hoppas.
extremt vinklat.

Sammens säger meningen innan att "..uppfattningen är att bevisläget är gott.."

"får väcka åtal"?
hur menar du? vem skulle han inte få väcka åtal för?
Blyfa? Advokaten? Staten?

Om han inte tror på fällande dom så skulle han släppa honom.
__________________
Senast redigerad av UgLyBastard 2017-11-03 kl. 22:29.
Citera
2017-11-03, 23:57
  #6648
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
du citerar det du vill förmedla, det du hoppas.
extremt vinklat.

Sammens säger meningen innan att "..uppfattningen är att bevisläget är gott.."

"får väcka åtal"?
hur menar du? vem skulle han inte få väcka åtal för?
Blyfa? Advokaten? Staten?

Om han inte tror på fällande dom så skulle han släppa honom.

Märker att Sammens ofta använder uttrycket " det är min uppfattning" vilket kan få en att tro att han är svävande. Börjar tro att det är nästan en ovana, ungefär som andra använder andra utfyllnadsord som liksom, va eller alltså.

Men är det inte så att åklagaren inte kan väcka åtal, om han/hon inte tror att det finns tillräcklig med bevis för fällande dom?

Så på det sättet blir uttalandet "överflödigt", men det är något man säger för att bara tala om att nu är bevisläget klart för åtal. I detta fall ett gott bevisläge
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback