Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-10-18, 10:01
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tusen tack!

Inte mycket nytt- eller så är det det !

Det som jag tror mig kunna utläsa av uttalandet att Tova dödats där hon hittades, är att man har en säker mordplats. Detta har vi inte fått veta tidigare (vad jag minns).

Vad innebär " dödades på det område där hon hittades"? Är det hela fastigheten, huset och ända ner till stranden och vattnet, eller är det vid/i vattnet ?

De tekniska data som ännu inte inkommit. Kan det vara analyser som tar så lång tid? Någon som vet? Eller är det analyser från material mm som tagits vid senare tillfälle?

Och sen är det dessa "nya" uppgifter som kommit in. Skulle vara intressant att veta vad detta kan bestå av.
Jag tolkar det som att det är i nära anslutning till fyndplatsen. Troligtvis i huset. Jag vidhåller att känslan är att det inte är så starkt case. Men vi får se.
Citera
2017-10-23, 20:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
I över ett års tid utsatte expojkvännen Tova Moberg för olika former av misshandel.
Sedan mördade han henne.
Det har utredningen visat, enligt åklagaren Christer Sammens.
– Hon har varit utsatt under en längre tid.
Åtalet gäller mord – och grov kvinnofridskränkning.
– Det är troligt att jag kommer väcka åtal för båda punkterna.
Är du säker på att han är skyldig?
– Min uppfattning är att jag tycker mig kunna presentera bevisning som bör räcka för en fällande dom.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-ett-ar-langa-helvete-fore-mordet/

Citat:
Förundersökningen kommer landa på runt 3 500 sidor och åtal ska vara väckt den 3 november.

Så åtalet är för dörren och mycket kommer att vilja läsas i FU.
Citera
2017-10-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-ett-ar-langa-helvete-fore-mordet/

Så åtalet är för dörren och mycket kommer att vilja läsas i FU.

Skall bli intressant att läsa den när den släpps.

Undra vad de menar med olika former av misshandel, kan det vara fysisk och psykisk de menar?
Citera
2017-10-24, 09:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Undra vad de menar med olika former av misshandel, kan det vara fysisk och psykisk de menar?

Verkar så (min fetning):

Åklagare Sammens:

"Under utredningens gång har nya uppgifter kommit fram: Att expojkvännen i över ett års tid före mordet utsatte Tova Moberg för olika typer av våld och kränkningar, enligt Christer Sammens."
Expressen kallar också året för:

"Tovas ett år långa helvete före mordet"

Låter som om de måste ha varit mycket och upprepat våld och kränkningar för att kunna åtala för grov kvinnofridskränkning.

"Det är viktigt att få den helheten som hon har varit utsatt för, inte bara att hon är mördad, eller inte bara det, utan även att vi fått fram annan information, så att hon har varit utsatt för någonting under en längre tid."

Men som vanligt är Sammens lika vag i sina formuleringar som tidigare:

"Jag ska inte uttala mig i skuldfrågor på det viset, utan jag ska uttala mig om jag tror att vi har tillräcklig bevisning att åtala, och då är min uppfattning att jag tycker mig kunna presentera bevisning för mordet som bör räcka för en fällande dom som det ser ut nu, men sen är det domstol som avgör."

" Det är troligt att jag kommer väcka åtal för båda punkterna."

Tovas ett år långa helvete före mordet

"Tycker mig kunna", "är min uppfattning", "bör räcka", "sen är det domstol som avgör", "troligt"...... Kanske är det Sammens stil och sätt att uttala sig, hans sätt att gardera sig. Men det får mig att få en känsla av oro ändå.......Hoppas jag har fel.
Citera
2017-10-24, 19:12
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

ja precis.
så uppfattar iallafall jag det.
Citera
2017-10-26, 14:33
Medlem
litenpandas avatar
Jag är nyfiken på vad Blyfas kompisar har sagt i förhör och kommer att berätta under rättegången då de vittnar(vilket jag tar för givet att de kommer göra). Undrar om de har känt till hur Blyfa har betett sig mot Tova och hur tankarna har gått. Min personliga tolkning är att de alla har umgåtts relativt mycket så något borde de ha sett eller hört om de inte är helt verklighetsfrånvända.
Citera
2017-10-26, 19:46
Medlem
UgLyBastards avatar
är dom helt avförda? hans två kompisar alltså.

har för mig att dom inte är det, men att det inte fanns tillräckligt starka skäl för häktning.. nåt sånt (?)
Citera
2017-10-26, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
är dom helt avförda? hans två kompisar alltså.

har för mig att dom inte är det, men att det inte fanns tillräckligt starka skäl för häktning.. nåt sånt (?)

Jo, de skall vara helt avförda från utredningen.
Däremot undrar jag, har J***y erkänt mordet på Tova eller nekar han fortfarande? Jag har inte hängt med senaste månaderna alls.
Citera
2017-10-26, 22:56
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Däremot undrar jag, har J***y erkänt mordet på Tova eller nekar han fortfarande? Jag har inte hängt med senaste månaderna alls.
inget nytt öht..
Citera
2017-10-27, 10:48
Medlem
litenpandas avatar
Citat:

Det märks att du inte har hängt med. Den misstänkte heter nämligen Billy.
Citera
2017-10-27, 16:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Har du någon mer info om J***y?
Citera
2017-10-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du någon mer info om J***y?
Ursäkta. Blandade ihop namnen. J***y var en av de andra två som häktades samtidigt men är släppt. Inte lätt när man inte följt på några månader . Ber om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in