Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-10-06, 21:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
varför börjar folk spekulera att de två andra har hjälpt till med att forsla bort kroppen ?

de har ju blivit avförda från utredningen annars hade det varit misstanke om brott mot griftefriden.

När har folk börjat om att spekulera kring det? Tyckte det snacket försvann när gossarna två blev avförda från utredningen.
Citera
2017-10-07, 09:25
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Åklagaren har tunt på fötterna. Det blir mycket intressant och se var detta bär hän.
Skulle inte tro det.
En mordutredning tar mycket sällan mindre än ett halvår, det borde du veta med all din kunskap (hahaha)
inte sällan tar det längre tid heller.
åklagaren vill såklart täppa till alla hål och knyta ihop påsen så gott denne kan.
det är en åklagare med många större fall, många mordutredningar i ryggen.
även om denne kan verka flummig emellanåt, så är han väldigt skicklig.

Det är skillnad på åklagare och åklagare.
De som du och din man stött på i tingsrätten när det gäller drograttfyllor och när ni torskat på Konsum för stöld, är inte samma åklagare som har hand om grova brott.
Menar alltså att "era" åklagare inte är lika erfarna, och därför inte lika bra på att täppa för alla hål, som en som har lång erfarenhet av grova brott. (ändå torskar ni, och blir dömda, hela tiden.)
Citera
2017-10-07, 09:27
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Skulle inte tro det.
En mordutredning tar mycket sällan mindre än ett halvår, det borde du veta med all din kunskap (hahaha)
inte sällan tar det längre tid heller.
åklagaren vill såklart täppa till alla hål och knyta ihop påsen så gott denne kan.
det är en åklagare med många större fall, många mordutredningar i ryggen.
även om denne kan verka flummig emellanåt, så är han väldigt skicklig.

Det är skillnad på åklagare och åklagare.
De som du och din man stött på i tingsrätten när det gäller drograttfyllor och när ni torskat på Konsum för stöld, är inte samma åklagare som har hand om grova brott.
Menar alltså att "era" åklagare inte är lika erfarna, och därför inte lika bra på att täppa för alla hål, som en som har lång erfarenhet av grova brott. (ändå torskar ni, och blir dömda, hela tiden.)
Vad menar du med "era" åklagare?
Citera
2017-10-07, 09:27
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
När har folk börjat om att spekulera kring det? Tyckte det snacket försvann när gossarna två blev avförda från utredningen.
Ja, det är många månader sedan som någon pratade om det.
Kanske nån som läst första fjärdedelen av tråden som skrev kommentaren.
Citera
2017-10-10, 14:13
Medlem
Moffins avatar
Idag ringde polisen mig om detta då jag befann mig på Max i Hudiksvall efter Eurovision, tydligen ska något relaterat till fallet ha hänt där då men jag var bara i driven.

De hade hittat mig då de spårat upp personer som använt sitt kort där runt den tiden. Tycker det är lite synd att det tog så här lång tid att "ta reda" på detta. Jag minns ju liksom ingenting nu om den kvällen.

Måste erkänna att jag är dåligt insatt men hoppas hon får upprättelse i slutändan. Usch
Citera
2017-10-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Idag ringde polisen mig om detta då jag befann mig på Max i Hudiksvall efter Eurovision, tydligen ska något relaterat till fallet ha hänt där då men jag var bara i driven.

De hade hittat mig då de spårat upp personer som använt sitt kort där runt den tiden. Tycker det är lite synd att det tog så här lång tid att "ta reda" på detta. Jag minns ju liksom ingenting nu om den kvällen.

Måste erkänna att jag är dåligt insatt men hoppas hon får upprättelse i slutändan. Usch

Det är lite oroväckande att dom letar relativt perifert, vad frågade dom dig om? Något som hände inne i restaurangen, eller?

Polisen följer iofs de flesta trådar mycket långt, för att ha en så klar och bred bild som möjligt inför åtal.
Citera
2017-10-10, 16:40
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det är lite oroväckande att dom letar relativt perifert, vad frågade dom dig om? Något som hände inne i restaurangen, eller?

Polisen följer iofs de flesta trådar mycket långt, för att ha en så klar och bred bild som möjligt inför åtal.
om jag förstår dig rätt så tycker du det är oroväckande att dom drar i trådar, som den du nyss kommenterade.
det kan vara att nya uppgifter kommit fram som dom vill kolla upp.

blyfa sitter fortfarande häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.
hade åklagaren varit såpass orolig för att inte fallet skulle hålla vid en rättegång så hade han släppt honom.

edit: missade din sista mening. men ändrar inget.
Citera
2017-10-10, 18:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
om jag förstår dig rätt så tycker du det är oroväckande att dom drar i trådar, som den du nyss kommenterade.
det kan vara att nya uppgifter kommit fram som dom vill kolla upp.

blyfa sitter fortfarande häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.
hade åklagaren varit såpass orolig för att inte fallet skulle hålla vid en rättegång så hade han släppt honom.

edit: missade din sista mening. men ändrar inget.

Du verkar ha rätt angående nya uppgifter. Undrar vilka? Intressant att få veta vad polisen frågat Moffin!

Rubrik från Hela Hälsingland 6/10 (artikeln tyvärr bakom betalvägg):
Nya uppgifter måste granskas i fallet Tova Moberg – nu skjuts åtalet upp en månad
Citera
2017-10-10, 20:48
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du verkar ha rätt angående nya uppgifter. Undrar vilka? Intressant att få veta vad polisen frågat Moffin!

Nya uppgifter måste granskas i fallet Tova Moberg – nu skjuts åtalet upp en månad
Låter som om försvaret kommit med nya uppgifter som åklg måste kontrollera.
Spännande 😊👍🏻
Citera
2017-10-13, 16:02
Medlem
Citat:

Citat Ur Hela Hälsingland

– Det har dykt upp frågor som vi måste höra flera personer om. Det är lite saker som ska kontrolleras, säger han.

Samtidigt måste mycket material sammanställas, och än har inte all teknisk data inkommit.

– Det återstår lite materialanalyser, så lite sådant återstår, säger Christer Sammens.

Att flickan vid mordtillfället utsatts för yttre våld står åklagaren fast vid, men han är fortfarande förtegen om vissa detaljer.

Tidigare har åklagaren varit förtegen om var själva mordet begåtts – men nu bekräftar Christer Sammens mordplatsen. Tova Moberg dödades på området där hon hittades, enligt åklagaren.
Citera
2017-10-13, 16:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crisnic
Citat Ur Hela Hälsingland

– Det har dykt upp frågor som vi måste höra flera personer om. Det är lite saker som ska kontrolleras, säger han.

Samtidigt måste mycket material sammanställas, och än har inte all teknisk data inkommit.

– Det återstår lite materialanalyser, så lite sådant återstår, säger Christer Sammens.

Att flickan vid mordtillfället utsatts för yttre våld står åklagaren fast vid, men han är fortfarande förtegen om vissa detaljer.

Tidigare har åklagaren varit förtegen om var själva mordet begåtts – men nu bekräftar Christer Sammens mordplatsen. Tova Moberg dödades på området där hon hittades, enligt åklagaren.

Tusen tack!

Inte mycket nytt- eller så är det det !

Det som jag tror mig kunna utläsa av uttalandet att Tova dödats där hon hittades, är att man har en säker mordplats. Detta har vi inte fått veta tidigare (vad jag minns).

Vad innebär " dödades på det område där hon hittades"? Är det hela fastigheten, huset och ända ner till stranden och vattnet, eller är det vid/i vattnet ?

De tekniska data som ännu inte inkommit. Kan det vara analyser som tar så lång tid? Någon som vet? Eller är det analyser från material mm som tagits vid senare tillfälle?

Och sen är det dessa "nya" uppgifter som kommit in. Skulle vara intressant att veta vad detta kan bestå av.
Citera
2017-10-18, 08:33
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Tusen tack!

Inte mycket nytt- eller så är det det !

Det som jag tror mig kunna utläsa av uttalandet att Tova dödats där hon hittades, är att man har en säker mordplats. Detta har vi inte fått veta tidigare (vad jag minns).

Vad innebär " dödades på det område där hon hittades"? Är det hela fastigheten, huset och ända ner till stranden och vattnet, eller är det vid/i vattnet ?

De tekniska data som ännu inte inkommit. Kan det vara analyser som tar så lång tid? Någon som vet?
Eller är det analyser från material mm som tagits vid senare tillfälle?

Och sen är det dessa "nya" uppgifter som kommit in. Skulle vara intressant att veta vad detta kan bestå av.

Jag tolkar det som att de har en säker mordplats men att de inte vill berätta var förrän rättegången så därför inkluderar "området där hon hittades" hela området med hus och tillhörande mark samt närliggande vatten och grusväg.

Ja, analyser kan ta så lång tid. Kan exempelvis bero på kö för att få bevisen analyserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in