Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-23, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svårt att veta exakt hur allt gått till.
Föräldrarna kan man nog inte lasta alls. De har nog gjort vad de kunnat får man den uppfattningen om.
Tova borde förstås inte åkt till Billy, det vet vi nu. Men varför hon ändå åkte, det vet endast hon. Tror inte att hon kunde förutse att det skulle gå på det här sättet. Det tror man inte när det är någon man känner, när man är ung och tror man är odödlig. Absolut att hon hade dåligt omdöme när hon fortsatte att träffa Billy. Tonåringar gör massor av farliga saker hela tiden. Varför börjar man bara röka i tonåren, fast man vet att 50% dör av det och resten riskerar att få KOL och smärtsamma bensår/amputationer. Ingen börjar röka i 30- års åldern.
Ok, jag jämför inte rökning med mord. Det är bara ett sätt att visa på att man gör dumma saker i tonåren fast man vet att det är farligt.
Självklart har ändå många tonåringar spärrar för allvarligare saker. Man hoppar ju inte ner för ett stup...
Billy är naturligtvis ansvarig för det han gjort. Det är enbart hans fel att Tova är död ( om han gjort det). Ingen annan.
Men man kan ha förklaringar till varför det hände. En kan vara hans drogmissbruk. Ett kan vara hans oförmåga att få ordning på sitt liv, känna sig misslyckad. Ett kan vara hans omognad. Många som missbrukar halkar efter jämnåriga i mental utveckling. Formodligen samverkade dessa saker.
Exakt, som i skolan föräldrarna har inget ansvar och dom man kan ej skylla på, lärarens fel eller Billys enbart!!

Den som ev gjorde det mot Tova är såklart skyldig men ansvaret för hela skiten ligger på alla men främst föräldrarna till båda barnen, man ska fostra barnen.
Citera
2017-05-23, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Sanningen svider ibland, men vad ska man säga om man var 16 och bodde ihop med någon i 10 år, moget, smart eller vad ska vi säga kär ??

Mening är att man ska lära sig det som du inte lärde dig innan man blir tonåring, sedan är det för sent eller i vart fall mycket mycket svårare att lära sig.

Som skrivet ovan, kan ingen som inte varit med om det, förstå.
Citera
2017-05-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Som skrivet ovan, kan ingen som inte varit med om det, förstå.

Skjuter dig själv lite i foten...
Klart man inte förstår... för man skulle aldrig hamna i den sitsen och tillåtas utnyttjas så. Om man har alla hästarna i hagen.

Och den onda spiralen fortsätter p.g.a. svaga kvinnor som tillåter sig själv vara med dessa män, få barn med dom, som sedan växer upp med samma beteende.
Citera
2017-05-23, 14:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Exakt, som i skolan föräldrarna har inget ansvar och dom man kan ej skylla på, lärarens fel eller Billys enbart!!

Den som ev gjorde det mot Tova är såklart skyldig men ansvaret för hela skiten ligger på alla men främst föräldrarna till båda barnen, man ska fostra barnen.

Tova var ju myndig. Du pratar om skolbarn...Naturligtvis har föräldrarna också ansvar för sina barn och deras uppfostran.

Det viktigaste i forumet är väl att alla får komma till tals. Det finns lite olika uppfattningar, och alla har fått sagt sitt.

Kanske räcker så?
Citera
2017-05-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Exakt detta.

Folk här i tråden tjatar om att hon "bara var 14", men nu har åren faktiskt gått och hon var 19 och således vuxen.... och träffade fortfarande det här rötägget. Då har man valt själv, borde veta bättre, och får faktiskt ta sitt eget ansvar.

Vilket stolpskott!!! Valt själv å får ta ansvar!!! Man får be till gudarna att denne man inte misshandlar någon, för att skulle människan komma tillbaka å förlåta så kommer han kunna döda å tycka att "tja hen får skylla sig själv.. märks ganska tydligt vilka här som inte har egna barn och aldrig haft ett fungerande förhållande... Idiot!
Citera
2017-05-23, 16:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Tova har inte sagt det, Tova har hela tiden hävdat att hon fått en knuff och sedan ramlat och slagit sig.

Jag är tyvärr inte hemma och har snart slut med ström, men jag eller någon annan länkade tidigare till en artikel i Aftonbladet eller Expressen där familjens talesman berättade att efter att föräldrarna anmält Billy, så berättade Tova om fler tillfällen då hon blivit misshandlad.
Citera
2017-05-23, 16:18
Medlem
Gizurs avatar
”kommer inte ihåg” är en favoritförklaring för skyldiga som inte vill snärja in sig ännu mer i falska historier. Förmodligen är det bättre att säga att man inget minns jämfört med att hitta på saker som att Tova lämnade gården med taxi, vilket han ska ha berättat för Tovas pappa.

Det kan också vara en sista utväg för honom att kunna skylla på inför sina anhöriga om han döms för att ha dödat Tova. Då kan han hävda att han inte minns något alls från det, eftersom han var så full. I WT-kretsar kanske det kan ses som förmildrande.

Polisen har nog ännu inte presenterat någon tyngre teknisk bevisning mot Hillbilly, det behöver visserligen inte betyda så mycket eftersom sådana analyser kan ta lite tid.
Citera
2017-05-23, 16:26
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Tova har inte sagt det, Tova har hela tiden hävdat att hon fått en knuff och sedan ramlat och slagit sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är tyvärr inte hemma och har snart slut med ström, men jag eller någon annan länkade tidigare till en artikel i Aftonbladet eller Expressen där familjens talesman berättade att efter att föräldrarna anmält Billy, så berättade Tova om fler tillfällen då hon blivit misshandlad.

Så som jag minns det var det Billy, och ingen annan, som hade berättat för en vän(när denne frågade) att han och Tova hade stått och knuffat på varandra och eftersom Billy är så mycket större så hade Tova flugit in i en byrå och skadat sig. Om Tova har sagt samma sak eller berättat något liknande är inget som har framkommit tidigare i tråden eller på nyheterna.

Som Mogna Meloner skriver finns det nyhetsartiklar där det står att det framkommit att Tova blivit misshandlad både psykiskt och fysiskt flera gånger tidigare. Det var väl bland annat en nära familjevän som berättade det, har jag för mig.
Citera
2017-05-23, 16:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Tack! Mycket intressant i den artikeln. Så långt ifrån en fällande dom att han var tvungen att använda ordet "väldigt" två gånger. Det behöver ju såklart inte betyda något, men kan göra. Och vi har fått bekräftat att Billys historia fortfarande är bristfällig och att stora mängder alkohol har varit inblandade. Som någon annan sa tidigare i tråden, han kanske inte ens minns själv om han har gjort det. Speciellt om alkohol har blandats med de okända pillerna han köpte. OM det är så att han inte minns, så är det ju möjligt att han faktiskt tror att Tova tog en taxi om de hade pratat om det innan minnesförlusten. Kanske inte så troligt, men utifrån vad vi vet hittills är det möjligt.

Och de två tidigare häktade killarna verkar inte ha avskrivits än(?). Eller kan det bara menas att de är vittnen? För det sades ju att de inte var misstänkta längre, vad jag har förstått.

Det är ju den misstänktes försvarsdvokat som yttrar sig. Det är hans jobb att se om det kan finnas alternativa förklaringar, gärningsmän, hål i en eventuell indiciekedja.

Att man skyller på att man fått en minneslucka pga alkoholintag verkar vara vanligt. Praktiskt och bra, om man nekar till brott.

Man undrar ju vilka alternativa gärningsmän advokaten menar?
-De två nu frisläppta kompisarna???
- Grannen?
-"Taxi"chaffisen? Det spåret har jag läst i tråden att man undersökt och inte funnit något där? Har man funnit Tovas mobil?
- Något som jag fortfarande undrar, (med risk för att bli påhoppad): Var det bara fyra personer hemma hos Billy? Billy, Tova, och de två kompisarna? Hakat upp mig på uttrycket att Billy plötsligt slängde ut alla (alla två?) Eller var det flera där? Eller slängde han ut Tova då också?
-Fler alternativ? Att det skulle kommit en totalt främling in i den här situationen känns inte aktuellt. Då borde ju den sk taxichaffisen hört av sig .
Citera
2017-05-23, 16:48
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju den misstänktes försvarsdvokat som yttrar sig. Det är hans jobb att se om det kan finnas alternativa förklaringar, gärningsmän, hål i en eventuell indiciekedja.

Att man skyller på att man fått en minneslucka pga alkoholintag verkar vara vanligt. Praktiskt och bra, om man nekar till brott.

Man undrar ju vilka alternativa gärningsmän advokaten menar?
-De två nu frisläppta kompisarna???
- Grannen?
-"Taxi"chaffisen? Det spåret har jag läst i tråden att man undersökt och inte funnit något där? Har man funnit Tovas mobil?
- Något som jag fortfarande undrar, (med risk för att bli påhoppad): Var det bara fyra personer hemma hos Billy? Billy, Tova, och de två kompisarna? Hakat upp mig på uttrycket att Billy plötsligt slängde ut alla (alla två?) Eller var det flera där? Eller slängde han ut Tova då också?
-Fler alternativ? Att det skulle kommit en totalt främling in i den här situationen känns inte aktuellt. Då borde ju den sk taxichaffisen hört av sig .

Jag kom på att försvarsadvokaten kanske inte ens vet exakt vilka bevis som finns i nuläget. Så det är sant.

Jag har hela tiden haft uppfattningen att det kan ha varit ytterligare någon kompis där och att Tova stannade kvar medan kompisarna lämnade. Jag har ingen källa på att någon mer kompis har varit där, men Tova ringde ett samtal till en vän klockan 23:30 och då var hon fortfarande kvar på gården. Känns helt orimligt att hon skulle ha kommit dit 21:30, blivit utkastad och kommit tillbaka till 23:30, så jag drar slutsatsen att hon stannade kvar när de andra blev utkastade.
Citera
2017-05-23, 16:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejsynlig
Hmm, så det var alltså Tovas eget fel att hon blev mördad? För att hon träffade sitt ex, som blivit anmäld för misshandel av henne?
Ja, hon hade blånader samt många som kunde vittna om hur han behandlade henne. De var hennes första pojkvän och de hade varit tillsammans i över fyra år. Borde hon haft anledning att tro att denna kille faktiskt skulle kunna mörda henne? Tror inte att just den tanken föresvävade henne, men det vet varken jag eller nån annan något om.
Vad jag kan göra är att fråga bl a dig, som tycks anse att varenda kvinna som blivit våldtagen eller mördad har förtjänat det av en eller annan anledning, denna enkla fråga:

Du anser att tjejen inte hade alla "hästar hemma". Om så vore fallet, har hennes ex då alltså rätten att mörda henne. Att slå henne med ett tillhygge tills hon dog?

Sno har tyvärr bara hittat en ny tråd med ett nytt kvinnligt offer att kränka. Det var precis samma sak i Lotta-tråden. En oändlig radda av liknade inlägg om att offret i princip fick skylla sig själv.

En ung kvinna, tonåring kan inte till fullo lastas för sina beslut. Precis som någon här i tråden skrev så är inte hjärnan fullt utvecklad.
Citera
2017-05-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda

Och de två tidigare häktade killarna verkar inte ha avskrivits än(?). Eller kan det bara menas att de är vittnen? För det sades ju att de inte var misstänkta längre, vad jag har förstått.

Som jag minns det så sa åklagaren att de formellt inte är avskrivna som misstänkta men samtidigt lät det som att han inte trodde att de varit inblandade i själva mordet.

Jag gissar att de två frisläppta hade information om vad som hänt men att det inte är utrett huruvida de hjälpt till efteråt alternativt att de (i början) försökte skydda MGM. Skulle tro att det främst är sådana misstankar som kvarstår.

Som jag förstod det så gick alla tre till polisen och sade sig ha information men att historien inte var trovärdig eftersom de blev anhållna. När de två som släpptes insåg allvaret berättade de förmodligen vad de visste. Att deras historier överensstämde + att de hade vittnen som kunde intyga var de varit tror jag är anledningen till att de släpptes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in