Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-21, 13:30
Medlem
Ambelains avatar
Här finns några av artiklarna om det uppmärksammade fallet med Älgen som stångade ihjäl en kvinna - och hennes man fick skulden för det.

http://www.expressen.se/nyheter/agneta-dodad-av-alg---maken-oskyldigt-haktad/

http://www.expressen.se/kvallsposten/algfilm-friade-ingemar-fran-mordanklagelser/

http://www.lantbruk.com/skog/saliv-fick-polisen-att-tanka-om-i-utredningen
Citera
2017-05-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Hehe, jag tror nog att det är Du som är i behov av att läsa vad du skrev en gång till ...

För ... hur Menar du egentligen att åklagaren har gjort när han beslutade sig för att just häkta den misstänkte?

Var det inte för att åklagaren just "kände för det" (uttryckt på ett krasst cyniskt vis slart).
Men du Vvet såklart lika bra som alla andra att det inte fanns några bevis i det läget.
orsaken till att de beslöt sig för att häkta honom var ju för att han var en traditionell, statistisk, huvudmisstänkt (som fd pojkvän, som boende på fyndplatsen, som hade registrerad historia av våld mot det aktuella brottsoffret).

Men inget av de saker är några bevis för mord.
Det vet du lika bra som alla andra.

I ett sånt läge så Häktar man den som är huvudmisstänkt.
orsaken till att man just Häktar är för att kunna Utreda den misstänktes eventuella skuld.
Genom bla Förhör.

Krasst och cyniskt uttryckt så är det åklagaren gör faktiskt inget annat än att han Tror.

Du, å andra sidan, kanske Tror att det räcker med att just Tro att någon är skyldig för att den ska vara skyldig också.
Men så enkelt är det inte riktigt ...

---

Kommer du inte ihåg det så omtalade fallet med älgen som dödade en kvinna?
Hennes man blev inte bara misstänkt för att ha mördat henne, han dömdes för mord också.

Inte förrän Långt, Långt senare var det nån som analyserade dna-spåren och hittade spår av ... ÄLG.

Han frikändes.
Fick till slut upprättelse alltså.

Men han kunde aldrig flytta tillbaka till sin hemby, för hans forna grannar var precis såna som Du - dvs såna som bara automatiskt Tror att allt som polisn säger bara måste vara sant, oavsett bevis.

Jag säger bara att man Bör söka andra alternativ, inte bara följa en teori.
och Älg-teorin är fullt gångbar.
Det har, bevisligen hänt förr.

Dessutom så Nekar den misstänkte som bekant (eller har du glömt det)?
Det är dessutom väldigt vansinnigt att gömma den person man nyss slagit ihjäl bara 20 meter från ens eget hus, för att sen till på köpet Gå och lägga sig, för att sova ...
Vilken galning hade gjort ngt sådant
T.o.m. en vansinnesman hade ju haft vett nog att faktiskt Gömma kroppen (nej, inte utanför sitt eget hus haha.)

Jag vet inte vart jag ska börja eller sluta......har ingen avsikt att va otrevlig men känns inte lönt att diskutera med dig.
Citera
2017-05-21, 13:49
Medlem
Citat:
Hehe, jag tror nog att det är Du som är i behov av att läsa vad du skrev en gång till ...

För ... hur Menar du egentligen att åklagaren har gjort när han beslutade sig för att just häkta den misstänkte?

Var det inte för att åklagaren just "kände för det" (uttryckt på ett krasst cyniskt vis slart).
Men du Vvet såklart lika bra som alla andra att det inte fanns några bevis i det läget.
orsaken till att de beslöt sig för att häkta honom var ju för att han var en traditionell, statistisk, huvudmisstänkt (som fd pojkvän, som boende på fyndplatsen, som hade registrerad historia av våld mot det aktuella brottsoffret).

Men inget av de saker är några bevis för mord.
Det vet du lika bra som alla andra.

I ett sånt läge så Häktar man den som är huvudmisstänkt.
orsaken till att man just Häktar är för att kunna Utreda den misstänktes eventuella skuld.
Genom bla Förhör.

Krasst och cyniskt uttryckt så är det åklagaren gör faktiskt inget annat än att han Tror.

Du, å andra sidan, kanske Tror att det räcker med att just Tro att någon är skyldig för att den ska vara skyldig också.
Men så enkelt är det inte riktigt ...

---

Kommer du inte ihåg det så omtalade fallet med älgen som dödade en kvinna?
Hennes man blev inte bara misstänkt för att ha mördat henne, han dömdes för mord också.

Inte förrän Långt, Långt senare var det nån som analyserade dna-spåren och hittade spår av ... ÄLG.

Han frikändes.
Fick till slut upprättelse alltså.

Men han kunde aldrig flytta tillbaka till sin hemby, för hans forna grannar var precis såna som Du - dvs såna som bara automatiskt Tror att allt som polisn säger bara måste vara sant, oavsett bevis.

Jag säger bara att man Bör söka andra alternativ, inte bara följa en teori.
och Älg-teorin är fullt gångbar.
Det har, bevisligen hänt förr.

Dessutom så Nekar den misstänkte som bekant (eller har du glömt det)?
Det är dessutom väldigt vansinnigt att gömma den person man nyss slagit ihjäl bara 20 meter från ens eget hus, för att sen till på köpet Gå och lägga sig, för att sova ...
Vilken galning hade gjort ngt sådant
T.o.m. en vansinnesman hade ju haft vett nog att faktiskt Gömma kroppen (nej, inte utanför sitt eget hus haha.)

Japp
Åklagaren häktar i tron på att han har rätt mgm.
Det kan vara någon annan som gjort det.
Finns inte så många fall med det scenariot men det finns...
Citera
2017-05-21, 13:54
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Jag vet inte vart jag ska börja eller sluta......har ingen avsikt att va otrevlig men känns inte lönt att diskutera med dig.
Men berätta då för mig varför åklagaren häktade Billy ...

Vilka så oemotsägeliga, oomkullrunkeliga bevis hade de lyckats skrapa fram redan då, redan Dag 1 ...

Varför släppte de 2 av de från början inplockade 3 misstänkta?

Enligt dig kan ju polisen och åklagaren aldrig någonsin misstänka någon oskyldig. ENligt dig plockar bara polisen in de garanterat skyldiga, redan från början. För polisen vet ju allt, redan före någon ens ställt en fråga. Redan före något har hänt så vet polisen såklart exakt vad som hänt.

Du VET, precis som vi andra (ty vi har alla samma information att tillgå) vad de har lämnat till media.
Citera
2017-05-21, 13:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Älg-fallet är från Sverige.

Du kan Googla, det tar inte lång tid. Det är ett väldigt uppmärksammat fall.
Just eftersom den dömde alltså blev rentvådd efter att först ha tvingats sitta i fängelse för ngt han alltså inte gjort.

Men vadå "taxi"?

Menar du att Billy hade varit i maskopi med taxichauffören eller?

Jag vet inget om någon taxi.

Men jag kan mkt väl tänka mig att Billy alltså lade sig för att sova efter att Tova gått.
Hade han sen varit både berusad och omtöcknad av "piller" så hade han ju sovit så djupt att han inte hade hört något.
Enligt hans kompisar hade han handlat både alkohol samt "piller", så de båda satt förmodligen och söp och kanske pillertrillade under kvällen, in på natten.

På morgonen när Tovas pappa kom för att söka efter in dotter så blev tydligen Billy "mycket förvånad" när han fick reda på att Tova alrig kommit hem.
Dvs det var pappans ord, hur pappan förstod Billys reaktion på de nyheterna.

Du hade väl också blivit "mycket förvånad" om du fått reda på att den gäst som gått ifrån dig på kvällen aldrig kommit hem till sitt hem efter att ha gått från dig, eller hur?

Hur många fall av älg-anfall med försvinnande kan det finnas? Försvinnande liten risk att detta ska ha hänt. Det kan man helt utesluta.

Enligt vad jag läst i press/tråden ska Billy påstått att Tova lämnat gården med någon slags "taxi", svarttaxi, skjutsgrupp eller dylikt. Minns inte exakt vad, men att hon iaf lämnat gården utan honom, enligt vad Billy ska ha hävdat.

Billy själv ska ha åkt till en släkting under natten. När Tovas pappa kom till gården, var huset tomt. Pappan åkte då till den släkting där Billy uppehöll sig. Det var där de möttes.

Hur Billy reagerar på vetskapen om att Tova saknas kan man inte dra några växlar på.
Citera
2017-05-21, 14:15
Medlem
Är inte älgteorin utesluten i och med att Tovas kropp hade blivit försänkt med något? Att hon hittades på bottnen utan vatten i lungorna, dvs att hon inte hade dött utav drunkning utan att hon hade dött utav yttre våld och mgm hade sedan försökt gömma kroppen på bottnen m.h.a försänkningar?

Var inte detta bekräftat utav media eller var detta bara hederliga fb-spekulationer?

EDIT: massa stavfel
Senast redigerad av sgranne 2017-05-21 kl. 14:18.
Citera
2017-05-21, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Ja, svensken min er forjævlig, det er vi helt enige om, men jeg får så kjeft herinne når jeg skriver norsk. Nuvel, nå blir det norsk likevel.
Tova lyktes med sitt liv. B*lly lyktes ikke med sitt. Om B*lly er GM? Nei det vet vi ikke.
Nej din svenska är absolut helt okey, däremot vänder jag mig mot ordet lyckades, Tova är död det är för mig inte att lyckas. Tex Billy lever men speciellt lyckad är han inte dock har han oerhörda möjligheter att lyckas trots allt.

Tova var kanske svag vad vet jag, ej heller vet någon av oss här FB varför hon kanske var svag, uppväxt familj kamrater eller genetiskt ingen aning men hennes liv styrdes åt fel håll av någon anledning och den anledningen var inte Billy så mycket vet vi.
Citera
2017-05-21, 14:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men berätta då för mig varför åklagaren häktade Billy ...

Vilka så oemotsägeliga, oomkullrunkeliga bevis hade de lyckats skrapa fram redan då, redan Dag 1 ...

Varför släppte de 2 av de från början inplockade 3 misstänkta?

Enligt dig kan ju polisen och åklagaren aldrig någonsin misstänka någon oskyldig. ENligt dig plockar bara polisen in de garanterat skyldiga, redan från början. För polisen vet ju allt, redan före någon ens ställt en fråga. Redan före något har hänt så vet polisen såklart exakt vad som hänt.

Du VET, precis som vi andra (ty vi har alla samma information att tillgå) vad de har lämnat till media.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Misstankt-gripen-anhallen-haktad/
Citat:
Gripen, anhållen eller häktad
Regler om frihetsberövande och beslag under en brottsutredning.

En brottsutredning, eller en så kallad förundersökning, ska inledas när det finns anledning att anta att ett brott har begåtts, som lyder under allmänt åtal.

Misstänkt
Under en förundersökning ska utredas vem som skäligen kan misstänkas för brottet och om det finns tillräckliga skäl för åtal vid domstol mot honom eller henne.

Skäligen misstänkt
Skäligen misstänkt är den lägre graden av misstanke. Här ska det finnas konkreta omständigheter som med viss styrka talar för att personen har begått brottet som misstanken avser.

På sannolika skäl misstänkt
På sannolika skäl misstänkt är en högre grad av misstanke. Misstanken mot en person framstår vid en objektiv bedömning som berättigad, och grundas på bevis i det enskilda fallet.
Citera
2017-05-21, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har tidigare i tråden lagt ut en intervju med vänner från tiden i Vännäs. Alla har bara gott att säga om honom. De som känner honom från Njutånger/Forsa här tråden och i artiklar har annan bild. Svartsjuk, kontrollerande, våldsam.
Intressant, men en förklaring kan vara att hon och han blev ett par, andra blev avis på vad dom hade, att han "tog" henne från dom.

Sedan var han busig, det var han troligen också i Vännes eller? Däremot så eftersom han var sådan och blev ihop med Tova så blev han dubbelt busig eller snarare bad-boy.

Skulle vara intressant att veta i vilken ålder han både på de olika ställena, samt när han tex började att meka bilar och göra saker själv.
Citera
2017-05-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Men man kunde i alla fall inte se några tydliga märken/skador på hans händer på häktningsförhandlingen. Har man slagit någon så mycket att den avlider borde det väl bli några synliga märken, typ på knogarna, även om det är en person som är betydligt mindre?

Var har du sett hans händer i tydlig närbild? För det har inte jag.

Nog kan man spöa upp någon ganska ordentligt utan att det syns på en själv, såvida hon inte slåss eller klöser, biter, och river tillbaka.

Lite öm kanske man blir, men inte just något mer.
Citera
2017-05-21, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Det man vet är att MGM far är en kvinnomisshandlare och glad i flaskan. Var dom var kvällen /natten då deras son mördade Tova har inte framgått någonstans.
Vem har sagt det?
Citera
2017-05-21, 14:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Intressant, men en förklaring kan vara att hon och han blev ett par, andra blev avis på vad dom hade, att han "tog" henne från dom.

Sedan var han busig, det var han troligen också i Vännes eller? Däremot så eftersom han var sådan och blev ihop med Tova så blev han dubbelt busig eller snarare bad-boy.

Skulle vara intressant att veta i vilken ålder han både på de olika ställena, samt när han tex började att meka bilar och göra saker själv.

Han är ju anmäld för misshandel av Tova, så "busig" vet jag inte om det är rätt ord för hans personlighet.

Både hennes vänner, hennes föräldrar och hennes föräldrars vänner har uttalat sig om att Billy var kontrollerande, svartsjuk och våldsam. Sen finns det de som tror att allt är en enda stor komplott och att misshandel och andra uttalande är lögner pga avundsjuka. Och Billy bara var lite busig. Själv tror jag att det faktiskt var så att han misshandlade henne och var våldsamt svartsjuk. Och att det ledde till att han dödade henne. Häktningen på sannolika skäl bekräftade vad jag trodde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in