Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Förvånansvärt bekymmersfri, god nattsömn, ytlig känslomässigkontakt, självcentrerad hållning.....
låter det bekant?
Citat:
I en ny sinnesundersökning, en så kallad paragraf 7-utredning, skriver rättsläkaren att exet inte visar några "distinkta tecken" på psykisk ohälsa, men: "Mot bakgrund av den allvarliga gärningen och NN:s ringa ålder är det dock angeläget att säkert utesluta förekomst av en allvarlig psykisk störning."
Citat:
Han noterar särskilt hur 22-åringens framtoning är "förvånansvärt bekymmerfri." Senare berättar 22-åringen själv att hans nattsömn varit anmärkningsvärt god under tiden i häktet.
Citat:
Under rubriken "psykiskt tillstånd" noterar rättsläkaren att 22-åringen "hälsar adekvat", ger "god formell kontakt" men en "ytlig känslomässig kontakt" med ett "neutralt" stämningsläge utan tecken på ångest. Han visar dock själviska tendenser, enligt läkaren:*
Citat:
”(...) anas en självcentrerad hållning då NN inledningsvis verkar ha uppfattning att paragraf 7-undersökningen primärt är till för att gynna hans sak i rättsprocessen.”
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tovas-misstankte-mordare-kan-vara-allvarligt-psykiskt-sjuk/
Nej, det låter inte bekant. Du menar att den expressen-artikeln utesluter att han KAN ha en psykisk störning? Han kan lika gärna sova gott för att han har sömntabletter eller vad som helst.
Jag känner många människor med allvarliga psykiska störningar och många av dessa sover gott, hälsar adekvat, visar inte ångest utåt och människor i deras omgivning säger att de aldrig hade kunnat tänka sig att den personen har en psykisk störning. Det handlar inte alltid om vad man visar utåt. För många människor, även med psykiska störningar, är det lätt att spela normal. Speciellt om man är manipulativ kan man lyckas mycket väl med det här och ibland även lyckas påverka utfallet av en situation till sin fördel. Jag anser inte att expressen-artikeln ger mig någonting nytt alls förutom informationen om att Billy sover gott om nätterna.