Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Det är ju två familjer i kris nu (klart hur Blyfas familjesituation ser ut, men en mamma har han ju enligt Facebook iaf). Det är alltid svårt att hantera ens barns fel och brister och detta måste ju vara allra svårast just för att omgivningen också dömer föräldrarna hårt. Man "vill" ju tro att en riktigt eländig uppväxt ligger bakom Billys beteende, men vem vet...tänk om familjen varit något av en helt vanlig familj, det betyder att detta kan hända oss alla. Frågorna tråden väcker är, hur hindrar vi våra barn ifrån att bli mördare och våra döttrar att bli ihjälslagna av sin pojkvän. Lära dem rätt och fel och att vara rädda om sig är enkelt i teorin, men...vore det så lätt alltid skulle väl sånt här inte hända?
Man får inte döma föräldrarna för var individ och i denna ålder har ett ansvar. Föräldrarna i styckningen Norrbotten var högproduktiva, hade omdöme men en son ville inte vara med om man säger så. Massor av samhällsinsatser falerade för de enligt min mening bara stärkte positionen att.. jag gör som jag vill..inga krav alls.. och det gick käpprätt åt helvete.
Nu har det inte bäring i detta fall antar jag men trenden finns, jag gör som jag vill, bidragen kommer ändå.. det måste brytas för unga, ansvarstagande och arbete måste vara prio ett.