Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Om bägge friades så kan man inte styrka att bägge varit närvarande, annars hade bägge dömts för underlåtenhet att ingripa. Folk har ju dömts för detta vid gruppvåldtäkter där man inte vet vem som gjort vad.
Underlåtenhet att ingripa existerar inte i Sverige.
Du kan gott gå förbi ett pågående mord, hälsa på gärningsmannen och gå därifrån utan att du gjort något brottsligt. De enda tillfällena är om du är i garantposition till offret. Just rörande mord på barn har man ju garantställning, men kan som sagt inte uttala mig om detaljer utan att läsa domen.
Folk har dock
inte dömts för underlåtenhet att ingripa rörande gruppvåldtäkt i Sverige då det inte är olagligt att inte ingripa vid pågående brott.
Friades inte nyss en person som hävdade att han endast tittat på när hans polare våldtog en tjej på just denna grund?
Tillägg: För tydlighetens skull, man har bara garant mot sina egna barn/de man har ansvar för.
Om jag skulle gå förbi en unge som inte kan simma och trillat i vattnet gör jag inget brottsligt om jag inte hjälper sagda barn upp.
Självfallet kan man diskutera huruvida man borde ändra detta men det är så lagen ser ut i nuläget.