Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Inte på något vis. Men precis som hederskultur existerar bland kurder, så existerar en epatraktor/taskig kvinnosynkultur inom vissa kretsar i Norrland, inte mins i inlandet. I centrum i storstäderna existerar det hipsters, osv.. Kultur som också har att göra med var man bor.
Men absolut, alla kurder utövar inte hederskultur, alla norrlänningar har inte en taskig kvinnosyn och alla på Södermalm är inte hipsters.
Nyss var det "Norrlands inland", nu är det "vissa kretsar i Norrland, inte minst i inlandet" och sedan "alla Norrlänningar har inte taskig kvinnosyn" - vilket du jämför med kurdernas hederskultur och Södermalms hipsters. I ett försök att att flika in att
alla inte har taskig kvinnosyn, men att det ändå är ett kulturellt problem hos människor i Norrlands inland. (Som skulle vara jämförbart med t.ex. kurdernas hederskultur).
Norrland består av över 59 % av Sveriges totala landyta, och har en befolkning på över 1 175 000 invånare.
Skillnaden är att hederskulturens existens bland vissa grupper är styrkt och fastställd. Men jag har trots idogt sökande inte lyckats finna en enda källa som bevisar att det skulle föreligga en "taskig kvinnosynskultur" i Norrlands inland som skiljer sig från resten av Sverige. Men om du har en sådan källa så skulle jag mycket gärna ta del av den, då taskig kvinnosyn är ett problem som bör motarbetas - men att stämpla grupper utifrån vad enskilda individer gör hindrar ju bara ett sådant arbete.
Givetvis finns det enstaka individer med taskig kvinnosyn, likväl som det finns enstaka individer som drar omkring i sina EPA-traktorer och härjar runt eller människor som tänder på staket. Det innebär dock inte att det finns en sådan kultur, utan endast att vissa individer skiljer sig från majoriteten.
Alla Norrlänningar har inte taskig kvinnosyn, säger du? Jag vågar påstå att majoriteten av alla svenskar har samma kvinnosyn som Norrlänningarna, och att kvinnosynen bland svenskarna inte skiljer sig nämnvärt mellan landets regionala områden.