• 1
  • 2
2017-05-13, 12:45
Medlem
Hej, 2 kompisar rustar ett hus som dom ska sälja för att fortsätta på sitt egna hem, har fått lånelöfte på 1,3 miljoner, bostaden kommer uppskattningsvis kosta runt 800-1 miljon, Egen brunn med en jättebra vattenåder som det inte har varit några problem med på över 50 år, nyinstallerad luftvärmepump och hela huset är tilläggsisolerat så kostnaderna i månaden kommer inte bli höga.

Hyr nu en 3a med min sambo som kostar 5941 i hyra, och vi uppskattar att kostnaden för huset kommer ligga runt där MED bolånet, men jag undrar vilken bank har bäst ränta för ett lån på 150 000 ungefär.

tacksam för svar
Senast redigerad av haauta 2017-05-13 kl. 13:22.
Citera
2017-05-13, 14:44
Bannlyst
banken blir väl inte så glad om du lånar kontantinsatsen. isf får du nog låna den av samma bank som bolånet är på.
Citera
2017-05-13, 15:54
Medlem
man får inte låna kontant insats av samma bank. Bara fram tills dagen man flytter in då ska det betalas
Citera
2017-05-13, 16:04
Medlem
Har du någon närstående som kan ta ett lån för att hjälpa dig? När du väl har huset renovera lite och låt värdera huset förhoppningsvis blir huset högre värderat än när du köpte det och kan belåna huset och betala tillbaka lånet.
Citera
2017-05-13, 21:27
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haauta
Hej, 2 kompisar rustar ett hus som dom ska sälja för att fortsätta på sitt egna hem, har fått lånelöfte på 1,3 miljoner, bostaden kommer uppskattningsvis kosta runt 800-1 miljon, Egen brunn med en jättebra vattenåder som det inte har varit några problem med på över 50 år, nyinstallerad luftvärmepump och hela huset är tilläggsisolerat så kostnaderna i månaden kommer inte bli höga.

Hyr nu en 3a med min sambo som kostar 5941 i hyra, och vi uppskattar att kostnaden för huset kommer ligga runt där MED bolånet, men jag undrar vilken bank har bäst ränta för ett lån på 150 000 ungefär.

tacksam för svar
När du skriver egen brunn får det mig att tänka att även avloppet är enskilt. Detta KAN bli kostsamt om kommunen antingen dömer ut det alternativt kräver anslutning till kommunalt avlopp framöver.

Tycker du ska kontrollera detta med kommunen innan du slår till, eller åtminstone lägger med detta i din kalkyl.

*Sorry att jag halkade lite från din ursprungliga fråga men detta kan påverka er ekonomi - speciellt om ni kommer att vara relativt högt belånade.*
Citera
2017-05-13, 21:52
Medlem
Ska absolut kolla upp det, men tror inte det är några problem då bostaden ligger relativt långt ut i skogen med inga grannar runtom
Citera
2017-05-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ska absolut kolla upp det, men tror inte det är några problem då bostaden ligger relativt långt ut i skogen med inga grannar runtom
nu vet jag inte vilken kommun fastigheten ligger i, men så gott som alla kommuner har bestämmelser att det inte spelar någon roll hur ensligt fastigheten än ligger. Allt rinner ut i grundvattnet därför är det lika hårda regler oavsett vart fastigheten ligger. Vet att det var diskussioner i Sollefteå kommun för några år sedan om just detta. Kommunen åkte ut till alla fastighetsägare oavsett vart fastigheten låg, hade samma krav på alla. Vet att alla kommuner i sthlm och uppsala har samma krav.
Om du dessutom har egen brunn kan man säga att du skapar problem för dig själv om du inte har bra avlopp och egen brunn.
Citera
2017-05-14, 10:35
Medlem
Fastigheten ligger i Motala kommun, I Fågelsta , håller på att prata med dem nu ang avloppet och dem svara att det är inte aktuellt på flera år från kommuen då huset ligger alldeles för långt bort från det kommunala avloppet
Citera
2017-05-14, 11:55
Medlem
Någon som vet om man även kan ta ut mer på huslånet för att renovera tex kök? huset går på 1 miljon, har lånelöfte på 1,275 miljon, Kan man då ta ut 1,2 miljon, och om man får, måste jag då ta ut mer på handpenningen även om huset bara går på 1 miljon?
Citera
2017-05-14, 12:09
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Någon som vet om man även kan ta ut mer på huslånet för att renovera tex kök? huset går på 1 miljon, har lånelöfte på 1,275 miljon, Kan man då ta ut 1,2 miljon, och om man får, måste jag då ta ut mer på handpenningen även om huset bara går på 1 miljon?
Du ska inte räkna med det, bostaden är bankens försäkring om att lånet kan återbetalas, och även då så vill banken inte belåna mer än 85 % av bostaden generellt. Lånar du till mer än vad bostaden är värd, så får du räkna med att det då skulle handla om ett separat blancolån, med mycket högre ränta.

Bättre att du sparar till renoveringen, än att försöka dribbla med extra lån. Jag skulle kunna tänka mig att en diskussion likt denna minskar bankens villighet att låna ut ö h t.
Citera
2017-05-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Du ska inte räkna med det, bostaden är bankens försäkring om att lånet kan återbetalas, och även då så vill banken inte belåna mer än 85 % av bostaden generellt. Lånar du till mer än vad bostaden är värd, så får du räkna med att det då skulle handla om ett separat blancolån, med mycket högre ränta.

Bättre att du sparar till renoveringen, än att försöka dribbla med extra lån. Jag skulle kunna tänka mig att en diskussion likt denna minskar bankens villighet att låna ut ö h t.

Okej tack för svar!
Citera
2017-05-14, 14:20
Medlem
Har kollat lite med dem som bygger och frågat lite om brunn, avlopp osv.

Har sa även att han kunde hjälpa mig slippa Lagfartens kostnad,och då gick det upp en röd flagga för mig det är väl själva "beviset" att JAG äger huset osv, kollade även med skorstenen när den var besiktigad senast, några år sedan sa dem att deras kompis hade kollat den och det var i "gott skick" men det finns inga papper på det , vilket också är en röd flagga för mig, han sa även att om jag vill ha det värderat och besiktigat så får JAG räkna med 10 000 iallafall, ska inte den kostnaden vara på den som säljer huset? varför ska jag betala det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in