• 1
  • 2
2017-05-14, 16:33
Medlem
PaulPaljetts avatar
Den som säljer har ingen skyldighet att besikta mig veterligen. Men man gör det ofta för att visa för en köpare att objektet är i bra skick. Sen är drt ändå alltid upp till köparen att kontrollera att det stämmer. Kolla med en besiktningsman vad det kostar, men under 10k är det iaf.
Citera
2017-05-14, 16:38
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haauta
Har kollat lite med dem som bygger och frågat lite om brunn, avlopp osv.

Har sa även att han kunde hjälpa mig slippa Lagfartens kostnad,och då gick det upp en röd flagga för mig det är väl själva "beviset" att JAG äger huset osv, kollade även med skorstenen när den var besiktigad senast, några år sedan sa dem att deras kompis hade kollat den och det var i "gott skick" men det finns inga papper på det , vilket också är en röd flagga för mig, han sa även att om jag vill ha det värderat och besiktigat så får JAG räkna med 10 000 iallafall, ska inte den kostnaden vara på den som säljer huset? varför ska jag betala det?

Du och försäljarna är röd flagg. Du verkar inte mogen för att köpa hus utifrån de frågor du ställer och den lilla förståelse du visar. Säljarna verkar köra mycket, det är lugnt vi har kollat och det var schysst. Visst kan det vara så men det är väldigt mycket bilförsäljare över det.

Du som köpare har en omfattande undersökningsplikt och den kostnaden faller på dig antingen innan köp eller när det visar sig vara vattenskador, mögel, läckande tak och dålig dränering längre fram.

Om du ändå bestämmer dig för att köra på, kontakta en mäklare och be dem hjälpa dig med ett skrivuppdrag så att åtminstone den biten går rätt till. Banken kräver sannolikt att en mäklare genomför affären.
Citera
2017-05-14, 16:42
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Har kollat lite med dem som bygger och frågat lite om brunn, avlopp osv.

Har sa även att han kunde hjälpa mig slippa Lagfartens kostnad,och då gick det upp en röd flagga för mig det är väl själva "beviset" att JAG äger huset osv, kollade även med skorstenen när den var besiktigad senast, några år sedan sa dem att deras kompis hade kollat den och det var i "gott skick" men det finns inga papper på det , vilket också är en röd flagga för mig, han sa även att om jag vill ha det värderat och besiktigat så får JAG räkna med 10 000 iallafall, ska inte den kostnaden vara på den som säljer huset? varför ska jag betala det?
Låter som att de försöker blåsa dig.

Lagfarten är en kostnad som ska betalas - av någon. Vanligast (skulle säga alltid) av köparen.
Pantbrev - finns det? Är några gamla "på vift"? Dessa kostar pengar och är bankens säkerhet för lån.
Skorstenen ska vara provtryckt och om den är det så finns det papper. Annars faller det under köparens undersökningsplikt (se nedan).
Är våtutrymmen fackmannamässigt utförda? Annars tar försäkringbolag inget ansvar för framtida vattenskador.
Elen likaså - fackmannamässigt?

Däremot har de rätt att du är ansvarig för att göra en s.k. jordabalksbesikning (kontrollera om något är fel på huset).
Besiktningsplikten är mycket viktig och något som kan slå tillbaka på dig som köpare om du inte gjort den (dvs någon som är kunnig, oftast en besiktningsman om du själv inte är kunnig på området vilket vi vanliga dödliga oftast ej är).
Detta är alltså köparens ansvar!

Tycker att detta hus låter för bra för att vara sant, tyvärr!
Citera
2017-05-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Du och försäljarna är röd flagg. Du verkar inte mogen för att köpa hus utifrån de frågor du ställer och den lilla förståelse du visar. Säljarna verkar köra mycket, det är lugnt vi har kollat och det var schysst. Visst kan det vara så men det är väldigt mycket bilförsäljare över det.

Du som köpare har en omfattande undersökningsplikt och den kostnaden faller på dig antingen innan köp eller när det visar sig vara vattenskador, mögel, läckande tak och dålig dränering längre fram.

Om du ändå bestämmer dig för att köra på, kontakta en mäklare och be dem hjälpa dig med ett skrivuppdrag så att åtminstone den biten går rätt till. Banken kräver sannolikt att en mäklare genomför affären.

får förlåta om det är första gången jag ska köpa hus, du låter som en väldigt kunnig människa
Citera
2017-05-14, 18:52
Medlem
Eeries avatar
Citat:
får förlåta om det är första gången jag ska köpa hus, du låter som en väldigt kunnig människa

Nej inte alls. Passa dig noga bara. Jag är inte överförtjust i hela, polaren ska renovera och sälja och jag ska kanske köpa, de säger att det är lugnt.

Det låter som ett recept på besvikelse och en förlorad vän eller flera. Var försiktig.
Citera
2017-05-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Låter som att de försöker blåsa dig.

Lagfarten är en kostnad som ska betalas - av någon. Vanligast (skulle säga alltid) av köparen.
Pantbrev - finns det? Är några gamla "på vift"? Dessa kostar pengar och är bankens säkerhet för lån.
Skorstenen ska vara provtryckt och om den är det så finns det papper. Annars faller det under köparens undersökningsplikt (se nedan).
Är våtutrymmen fackmannamässigt utförda? Annars tar försäkringbolag inget ansvar för framtida vattenskador.
Elen likaså - fackmannamässigt?

Däremot har de rätt att du är ansvarig för att göra en s.k. jordabalksbesikning (kontrollera om något är fel på huset).
Besiktningsplikten är mycket viktig och något som kan slå tillbaka på dig som köpare om du inte gjort den (dvs någon som är kunnig, oftast en besiktningsman om du själv inte är kunnig på området vilket vi vanliga dödliga oftast ej är).
Detta är alltså köparens ansvar!

Tycker att detta hus låter för bra för att vara sant, tyvärr!

Eftersom det är ett par vi känner som rustar huset tänker ju inte köpa huset i blindo, Jag va lite skeptiskt på om vem som skulle besiktiga huset så tackar för det svaret!, Om dom inte väljer att kolla tex skorsten och kolla upp den på riktigt med papper så kommer jag i sannolikhet inte köpa huset utan då får dem vända sig till en mäklarfirma som säljer huset osv och kolla dom sakerna jag vill ha redo på iallafall, och då kommer jag lägga bud
Citera
2017-05-14, 20:15
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Eftersom det är ett par vi känner som rustar huset tänker ju inte köpa huset i blindo, Jag va lite skeptiskt på om vem som skulle besiktiga huset så tackar för det svaret!, Om dom inte väljer att kolla tex skorsten och kolla upp den på riktigt med papper så kommer jag i sannolikhet inte köpa huset utan då får dem vända sig till en mäklarfirma som säljer huset osv och kolla dom sakerna jag vill ha redo på iallafall, och då kommer jag lägga bud
Ursäkta att jag är så "negativ" - vill bara att ni inte ska bli/känna er lurade i slutänden.

Ingen av de uppradade punkterna (skorsten, VA, el, våtrum, dränering, tak m.m.) är saker som säljarna är tvingade att ta ansvar för. Oftast går det inte att hävda "dolda fel" då köparens undersökningsplikt är mycket långtgående. I de fall det kan visa sig att det ÄR dolda fel så brukar det bli en långdragen historia att få rätt och även dyr om du behöver stämma säljarna för att få rätt.
Felaktigt gjort badrum eller läckande tak t.ex. måste åtgärdas på en gång och ni måste ligga ute med pengar även om ni retroaktivt kan få en del tillbaka. Klarar er budget sådant?

Det ovanstående gäller oavsett om köpet sker via mäklare eller ej. Den enda riktiga tryggheten om köpet går via mäklare är att denne håller reda på pappersarbetet vid köpet (köpekontrakt, köpebrev, pantbrev och lagfart) så inget strular där. Det tar de dessutom rejält betalt för att göra.

Får jag fråga vad era kompisar har för kompetens (du behöver inte svara...)?
Är de snickare så behöver de ta in en elektriker för att dra elen - det får de inte göra själva.
Inte heller får de i sådana fall göra våtrum utan även där behövs det yrkesfolk som gör detta och som sedan lämnar papper på att det är gjort enligt branschstandard (de kan göra vissa bitar men måste då dokumentera med t.ex. foton som bevisar att det är utfört korrekt).

Jag förstår er längtan efter hus (been there...). Det kan däremot bli en mardröm om något går snett.
Vi har också köpt ett gammalt hus men där vi stått för reparationerna så långt som möjligt själva. Därför vet jag vad som kan dyka upp längs vägen.

Vill sen bara kommentera priset för överlåtelsebesiktning. 10 000 kr låter inte som en helt felaktig siffra. Inte om det är ett äldre hus och speciellt inte om ni vill ha ryggen fri (och det vill ni!).

Jag önskar er dock all lycka och hoppas att jag målat fan på väggen i onödan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in