Citat:
Ursprungligen postat av
haauta
Eftersom det är ett par vi känner som rustar huset tänker ju inte köpa huset i blindo, Jag va lite skeptiskt på om vem som skulle besiktiga huset så tackar för det svaret!, Om dom inte väljer att kolla tex skorsten och kolla upp den på riktigt med papper så kommer jag i sannolikhet inte köpa huset utan då får dem vända sig till en mäklarfirma som säljer huset osv och kolla dom sakerna jag vill ha redo på iallafall, och då kommer jag lägga bud
Ursäkta att jag är så "negativ" - vill bara att ni inte ska bli/känna er lurade i slutänden.
Ingen av de uppradade punkterna (skorsten, VA, el, våtrum, dränering, tak m.m.) är saker som säljarna är tvingade att ta ansvar för. Oftast går det inte att hävda "dolda fel" då köparens undersökningsplikt är mycket långtgående. I de fall det kan visa sig att det ÄR dolda fel så brukar det bli en långdragen historia att få rätt och även dyr om du behöver stämma säljarna för att få rätt.
Felaktigt gjort badrum eller läckande tak t.ex. måste åtgärdas på en gång och ni måste ligga ute med pengar även om ni retroaktivt kan få en del tillbaka. Klarar er budget sådant?
Det ovanstående gäller oavsett om köpet sker via mäklare eller ej. Den enda riktiga tryggheten om köpet går via mäklare är att denne håller reda på pappersarbetet vid köpet (köpekontrakt, köpebrev, pantbrev och lagfart) så inget strular där. Det tar de dessutom rejält betalt för att göra.
Får jag fråga vad era kompisar har för kompetens (du behöver inte svara...)?
Är de snickare så behöver de ta in en elektriker för att dra elen - det får de inte göra själva.
Inte heller får de i sådana fall göra våtrum utan även där behövs det yrkesfolk som gör detta och som sedan lämnar papper på att det är gjort enligt branschstandard (de kan göra vissa bitar men måste då dokumentera med t.ex. foton som bevisar att det är utfört korrekt).
Jag förstår er längtan efter hus (been there...). Det kan däremot bli en mardröm om något går snett.
Vi har också köpt ett gammalt hus men där vi stått för reparationerna så långt som möjligt själva. Därför vet jag vad som kan dyka upp längs vägen.
Vill sen bara kommentera priset för överlåtelsebesiktning. 10 000 kr låter inte som en helt felaktig siffra. Inte om det är ett äldre hus och speciellt inte om ni vill ha ryggen fri (och det vill ni!).
Jag önskar er dock all lycka och hoppas att jag målat fan på väggen i onödan!