• 1
  • 2
2017-05-13, 12:03
Medlem
Segments avatar
Även om jag tycker att SVT/SR gör ett uruselt jobb till när det kommer att skapa oberoende journalistik eller speciellt innehåll för minoriteter så kan jag ändå förstå tanken bakom varför man vill att sådant ska tillhandahållas för folket. Dock har jag aldrig förstått varför SVT/SR sysslar med alla andra typer av program, såsom till exempel underhållningsprogram.

Ta till exempel program som Så ska det låta, Sportnytt och Melodifestivalen. Jag tittar visserligen och underhålls till viss del på vissa av dessa program, men varför känner staten (som ändå är de som har bestämt att det ska vara såhär) att det är bättre att medborgarna tvingas betala till en viss instans som sedan skapar detta innehåll snarare än att medborgarna själva får behålla pengarna och sedan lägga dem på vad de nu önskar att ha för innehåll (om man skulle plocka bort underhållning som detta ur SVT/SR:s tablå så hade ju det krävts mindre pengar i licensavgift)?

Handlar det om att SVT/SR menar sig göra oberoende underhållning (fri från till exempel sexism/rasism) som är bättre för folket än underhållning som kommersiella bolag skapar? Är det en fråga om att de som har det allra sämst i samhället också ska få tillgång till underhållning (men de kommer ju ändå vara tvungna att betala tv-licens, så det låter konstigt)? Eller handlar det om att skapa en slags underhållning som ska binda det svenska folket tillsammans (typ Melodifestivalen) men som de inte hade lyckats crowdfounda om de inte hade blivit tvingade till det? Jag slänger bara ut en massa halvgenomtänkta teorier här, för jag har egentligen ingen aning.

Här finns en tråd där det diskuteras vad SVT/SR bör syssla med, men jag är intresserad av vad den officiella ståndpunkten i frågan är. Finns det uttalanden från statliga instanser eller SVT/SR själva om detta? Eller finns det någon vettig förklaring som någon på forumet kan ge till varför man skulle vilja att det var på detta vis, men som man inte skulle kunna gå ut med och säga officiellt?
Citera
2017-05-13, 12:17
På svt.se står följande:

Vi är till för alla i Sverige

Vårt mål är att erbjuda ett utbud som engagerar, underhåller och berikar - för alla åldrar och intressen. Och vi vill bidra till ett Sverige där alla är mer nyfikna och insatta. Vår verksamhet bedrivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället och finansieras via tv-avgiften.

Så det svarar väl på din fråga.
Citera
2017-05-13, 12:32
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
På svt.se står följande:

Vi är till för alla i Sverige

Vårt mål är att erbjuda ett utbud som engagerar, underhåller och berikar - för alla åldrar och intressen. Och vi vill bidra till ett Sverige där alla är mer nyfikna och insatta. Vår verksamhet bedrivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället och finansieras via tv-avgiften.

Så det svarar väl på din fråga.

Tack för citatet. Kan du lite närmare förklara hur det svarar på mina frågor? Varför kan de till exempel inte överlåta till en kommersiell tv-kanal underhålla?
Citera
2017-05-13, 12:38
Din rubrik var Varför skapar SVT/SR underhållningsprogram i över huvud taget?

I texten jag citerade fanns : Vårt mål är att erbjuda ett utbud som engagerar, underhåller och berikar - för alla åldrar och intressen.
Citera
2017-05-13, 12:39
Medlem
Segments avatar
Citat:
Din rubrik var Varför skapar SVT/SR underhållningsprogram i över huvud taget?

I texten jag citerade fanns : Vårt mål är att erbjuda ett utbud som engagerar, underhåller och berikar - för alla åldrar och intressen.

Ja, men varför?
Citera
2017-05-13, 12:40
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Ja, men varför?

Därför att det är deras anslagsvillkor.
Citera
2017-05-13, 12:43
Medlem
Segments avatar
Citat:
Därför att det är deras anslagsvillkor.

Är det här ditt sätt att säga att min rubrik/fråga snarare borde ha varit formulerad i termer av varför staten har valt att SVT/SR ska producera underhållningsprogram?
Citera
2017-05-13, 12:45
Medlem
Citat:
Varför kan de till exempel inte överlåta till en kommersiell tv-kanal underhålla?

Det har ju inte riktigt fungerat, blir bara Paradise hotel och Ensam bondemamma i lyxfällan eller vad allt nu heter. Mcdonalds-tv med andra ord.
Citera
2017-05-13, 12:46
Citat:
Är det här ditt sätt att säga att min rubrik/fråga snarare borde ha varit formulerad i termer av varför staten har valt att SVT/SR ska producera underhållningsprogram?

Du får nog gräva fram originalmotionen från 50-talet om varför de skall grunda Television inom SR för att få det svaret.
Citera
2017-05-13, 12:54
Medlem
Segments avatar
Citat:
Du får nog gräva fram originalmotionen från 50-talet om varför de skall grunda Television inom SR för att få det svaret.

Jag hittade och läste igenom Anslagsvillkor för 2017 avseende Sveriges Television AB och här nämns egentligen bara att "[m]edlen ska användas för företagets kärnverksamhet, dvs. att producera och sända tv-program till allmänheten". Är det i 50-talet jag ska gräva för att hitta vad denna "kärnverksamet" går ut på, tänker du?
Citera
2017-05-13, 12:55
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det har ju inte riktigt fungerat, blir bara Paradise hotel och Ensam bondemamma i lyxfällan eller vad allt nu heter. Mcdonalds-tv med andra ord.

Eller Gift vid första ögonkastet.

Oh wait...
Citera
2017-05-13, 13:12
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Ensam bondemamma. Mcdonalds-tv med andra ord.

Aka Ensam präst söker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in