En av anledningarna är att det ofta är billigare än vettiga program och man saknar kompetensen att göra avancerade, värdefulla program (se t.ex. BBC:s naturprogram som jämförelse).
Inte heller vill man syssla för mycket med t.ex. grävande journalism, då det ofta kolliderar med rollen att vara en statlig propagandakanal. I regel gör man 'avslöjanden' ett årtionde eller två senare när regimen har råkat vända i frågan. Se t.ex. hur alla var rasister och nazister som öppet nämnde att många av de ensamkommande "barnen" är i åldern 20-45 år, samt att de får närmast straffrihet när de begår grova brott som t.ex. gruppvåldtäkter. Så lät det i drygt ett årtionde, men så fort regeringen gjorde en helomvändning kring frågan i november 2015 (ålderkontroller skulle införas o.s.v.), till många regimlojala PK-svenskars häpnad, så gjorde man omedelbart ett 'avslöjande' dokumentärprogram om det endast några månader senare, trots att allt sådant hade i ett årtionde påståtts vara dödsnazism fram till några månader tidigare, samt trots att alla insatta har känt till det hela i minst ett årtionde. Det är ju i grunden inte något avslöjande man kommer med. Observera det relevanta här: hade programmet gjorts före regimens helomvändning, så hade det ju på sätt och vis varit kritik av dess politik, men när det gjordes efteråt, så blir den snarare ett försvar för helomvändningen inför all regimanhängare som blev desillusionerade av den.
Många av SVT:s nöjesprogram är även ett bra sätt att från offentliga medel och licenspengar avlöna regimlojala PK-politruker, som t.ex. Henrik Schyffert och Malena Ernman, för deras trogna tjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Din rubrik var Varför skapar SVT/SR underhållningsprogram i över huvud taget?
I texten jag citerade fanns : Vårt mål är att erbjuda ett utbud som engagerar, underhåller och berikar - för alla åldrar och intressen.
Är du anställd på SVT? Rimligtvis förklarar ovanstående snömos ingenting. Det är rimligtvis helt subjektivt om man anser att det de sänder "engagerar, underhåller och berikar". Jag anser inte att det gör det i regel, utan snarare skulle mycket kunna gå under kategorin "repellerar, uttråkar och fördummar". Inte minst "fördummar" gäller i ännu högre grad för andra delar av SVT:s utbud, som t.ex. deras nyhetsrapportering.
Inte heller förklarar det varför SVT inte skapar i någon högre mån - eller i många fall inte överhuvudtaget - sådant som jag verkligen anser "engagerar, underhåller och berikar". Hit hör t.ex. konsekvensneutral och seriös nyhetsrapportering dagligen, samt att bedriva mer omfattande, ideologiskt och politiskt obunden, samt seriös och kompetent, samhällsanalys och grävande journalistik. Det förklarar inte varför man inte producerar bättre natur- och vetenskapsprogram. Varför man helt misslyckas med att göra några humorprogram eller annan manusbaserad produktion av större värde. Varför klarar man inte ens skapa program med seriösa och intressanta intervjuer? Det kräver knappt någon budget alls och svenska Axess TV klarar det på en budget som sannolikt underskrider budgeten för kaffeinköpen till fikarummet i TV-huset i Stockholm. Samma gäller för de intressanta tillställningar med föreläsningar och diskussioner som Axess har sänt och som håller en helt annan intellektuell nivå än något som någonsin har sänts på SVT. Vi talar inte om att det är ett eller två snäpp högre än i SVT:s sändningar, den intellektuella nivån är på ett helt annat plan.
Eller varför producerar inte SVT ens bättre nöjesprogram av typen 'talk shows', vilket kanske är det TS i första hand tänkte på med sin trådstart? Det går ju knappast något på SVT som ens vagt skulle kunna jämställas med det brittiska programmet QI. Går det överhuvudtaget att ens jämföra någon programledare på SVT med Stephen Fry? Det begränsade antal jag har tagit del av har befunnit sig i spannet urusla till smärtsamt mediokra. Sedan bryr jag mig inte om de flesta sorters nöjesprogram, men jag skulle gissa att många mer begåvade skulle dra samma slutsats om deras specifika nöjesprogram. Finns det t.ex. någon slags motsvarighet till BBC:s Top Gear för bilintresserade?
Nej, skipa snömoset, det förklarar ingenting när det gäller SVT:s undermåliga produktion med deras enorma budget. Och när kvalitén genomgående är extremt undermålig, så är det svårare att försvara "nöjesprogram" än program som ändå kan tänkas förmedla någonting annat än tidsfördriv (t.ex. att någon fakta eller kunskap ändå råkar förmedlas).