Citat:

Ursprungligen postat av 
VodkaTillFrukost

Jag ifrågasätter inte bara vårat sätt att lösa andragradsekvationer. Nej, jag ifrågasätter hela matematiken. Vi bevisar ny matte med gammal matte. Den matten bevisade vi med ännu äldre matte och så vidare. Hur vet vi att den första snubben inte hittade på allt? Han bara hittade på en massa skit för att bli ihågkommen. Matematiken är nutides största skitsnack

Du har ganska kraftigt missuppfattat hur matematik bedrivs, matematiken har växt åt "båda hållen" väldigt länge. Jag menar alltså att matematikens fundament har utvecklats samtidigt som det som bygger på fundamentet har utvecklats. Det är inte så att matematiker har försökt bygga ett fundament och när dom märker att det börjar bli färdigt så går dom vidare och utvecklar matematik som bygger på det dom tidigare utvecklade. Det finns alltså ingen första snubbe i den bemärkelse du vill få det till. 
Sedan är det bara att läsa bevisen och bilda sig en egen uppfattning, om någon skulle hitta ett fel i något viktigt bevis så skulle den personen bli väldigt berömd (inom matematiker kretsar iaf), så att det skulle utvecklas en sådan konspiration som du tror att matematiken bygger på är helt befängt att tro.