Citat:
Ursprungligen postat av
VodkaTillFrukost
Jag ifrgastter inte bara vrat stt att lsa andragradsekvationer. Nej, jag ifrgastter hela matematiken. Vi bevisar ny matte med gammal matte. Den matten bevisade vi med nnu ldre matte och s vidare. Hur vet vi att den frsta snubben inte hittade p allt? Han bara hittade p en massa skit fr att bli ihgkommen. Matematiken r nutides strsta skitsnack
I ngon bemrkelse s stmmer vl det. Men n sen d? Med tanke p allt man kan gra med matematik s r det vl ganska vrdefullt nd? Att det r phittat r bortom alla tvivel. Alla koncept r phittade. Det r nstan lika givet att det bara r ngot som hller oss i schack; men inte av ngot "yttre som r ute efter oss." De flesta br sina kedjor frivilligt och med god min.
Fr matematiker s r det enda vettiga tillvgagngssttet att ifrgastta
satser, ngot som grs stegvis och krver en hel del jobb. Alla andra invndningar r ren slhet.
Axiomen brukar en del ifrgastta, men det ger ingenting egentligen; det spelar ingen roll om axiomen r sanna eller inte, matematik r det som fljer
om axiomen r sanna. Typ som att schack r det spel man fr
om man fljer schacks regler. Det spelar ingen roll om reglerna r "sanna," vad nu det skulle betyda.