Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 01:01
  #1
Medlem
Vad jag förstått finns inte ett enda känt uttalande av ett ögonvittne om hans existens. Förekommer ens några bevisade historiska figurer i berättelserna om Jesus? Är inte alla berättelser om honom skrivna flera hundra år efter hans död? Jämför Jesus med tex Gustav Vasa och hur mycket mer vi vet om en i övriga världen okänd svensk kung än vi vet om Jesus.
Citera
2017-05-12, 01:07
  #2
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Vad jag förstått finns inte ett enda känt uttalande av ett ögonvittne om hans existens. Förekommer ens några bevisade historiska figurer i berättelserna om Jesus? Är inte alla berättelser om honom skrivna flera hundra år efter hans död? Jämför Jesus med tex Gustav Vasa och hur mycket mer vi vet om en i övriga världen okänd svensk kung än vi vet om Jesus.


Ögonvittnen finns definitivt. Problemet är ju bara att dessa ögonvittnen dog för 2000 år sedan, och kan inte lämna någon vittnesbörd idag.

Kan man egentligen bevisa någons existens såvida det inte existerar bildbevis eller tex en mumifierad funnen kropp? Nej, förmodligen inte. Däremot kan man ju baserat på hur mycket en person är avbildad, och omskriven dra slutsatser hur rimligt/troligt det är att personen existerat, vilket jag i Jesus fall anser mycket rimligt. Däremot tror jag inte han var guds son, snarare en snickare med hybris. Men det är en annan diskussion.
Citera
2017-05-12, 08:29
  #3
Medlem
Det råder väl inga större tvivel i forskarvärlden om att "den historiska personen" Jesus har funnits, om han verkligen var Guds son och kunde göra underverk är dock en annan fråga.
Citera
2017-05-12, 12:18
  #4
Medlem
Trådar finns i religionsforumet:

Bevis för att Jesus existerat [Sammanfogad tråd /Mod]
Jesus har aldrig funnits
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback