2017-05-11, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrisfordJThomas
Det där är rasistiska myter. En gång i tiden sa man samma sak om svenskar i storstäder i USA när landet var nyfött: de är lata, de jobbar inte, de är kriminella. Har själv läst gamla brev från släktmedlemmar som sparat dem från svenska emigranter och där syns samma hopplöshet som man idag ser hos zigenarna. Hur ska de få jobb när ingen vill anställa dom? Tror du att ICA kommer låta en rumänsk zigenare sitta i kassan? Eller tror du Burger King kommer låta någon av dem göra burgare? Tänk lite för fan

Dem ska hållas inom klanen fattar du väl och blir dem friseglare med eget arbete och egen lägenhet är det inte intresserade för de som står över dem i klantrappan.

Finns många som vittnar om att tiggarna inte är intresserade av arbete .
Och alla dessa människohandels fall, det är väl inte ens 0,1 % som kommit fram i ljuse för det som berättar slås väl halvt ihjäl eller deras barn kvar i Östeuropa råkar illa ut.
Nyligen hittades en tiggare i ett dike med skador på ryggraden och han hade eeu inte velat tigga längre men fått stryk av bossarna. Den norska dokumentären säger oss också mycket där det nämns att ca 1000 rumäner utvisats från Norge under de senaste åren.
Mammor med spädbarn tvingas att åka tillbaka och tigga av klanen och lämna barnet i någon annans vård
Citera
2017-05-11, 10:34
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Det där är rasistiska myter. En gång i tiden sa man samma sak om svenskar i storstäder i USA när landet var nyfött: de är lata, de jobbar inte, de är kriminella. Har själv läst gamla brev från släktmedlemmar som sparat dem från svenska emigranter och där syns samma hopplöshet som man idag ser hos zigenarna. Hur ska de få jobb när ingen vill anställa dom? Tror du att ICA kommer låta en rumänsk zigenare sitta i kassan? Eller tror du Burger King kommer låta någon av dem göra burgare? Tänk lite för fan

Men svenskarna ändrade fördomarna snabbt! Inom ett par år överbevisade dom sig, nu anses svenskar vara bra arbetskraft och hela världen, och landet Sverige blev ett föredöme.
(tills för ett par år sen, ryktet har gått ner pga massinvandringen och för att vi stolt tar på oss våra invandrares brott genom att i media kalla dem för svenskar)

Romer har tvärtemot inte kommit in i samhället fortfarande, efter 500 år i Sverige! Skillnad.
"För-domar". Motsatsen är efter-domar, vilket = historia. När rasistiska "myter" bekräftas är de inte längre myter utan vetenskap.

http://fof.se/tidning/2011/3/de-undflyende-romerna

"Jag vågar påstå att ingen annan grupp har fått så mycket positiv särbehandling av svenska myndigheterna sedan slutet av 1960-talet – i stort sett utan resultat."
Senast redigerad av R291 2017-05-11 kl. 10:57. Anledning: förtydling
Citera
2017-05-11, 11:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Stackars er som måste stå ut med synen av fattiga människor, buhu!
Ja vi svenskar är lite fina i kanten, förstår du.

Citat:
Sverigefinska skolans rektor Heli Lindström är bekymrad för barnens del.

– Vi har redan i två år haft problem med hemlösa EU-migranter på skolgården och det finns ingenting vi kan göra. De använder skolgården som toalett och lämnar efter sig skräp, avföring, mat och kläder och lärarna och vaktmästaren får städa skolgården om morgnarna innan barnen kommer.
https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/hemlosa-har-tagit-over-skolgarden

Citat:
Under två år har EU-migranter bott på olika rastplatser i Västerås. Men det är inte helt oproblematiskt. Flera gånger i veckan får Svevia som sköter driften åt Trafikverket göra utryckningar då det blir stopp i avloppen. Ofta beror de på att blöjor och kaffefilter har sköljts ned i handfat och toaletter.

– Ibland när jag ska försöka låsa eller stänga toaletterna följer de efter mig in. De vill ju kunna komma åt vattnet så de blir väldigt irriterade på mig. Men jag börjar känna igen vilka som kan bli hotfulla och då gäller det att vara snabb, säger Viktoria Johansson som arbetar med renhållningen av rastplatserna till VLT.

Vid ett tillfälle satt det en kniv i dörren efter att toaletten låstes.
– Och andra gånger har någon smetat avföring och blod på väggarna eller gjort sina behov precis utanför dörrarna till toaletten, säger Viktoria Johansson till VLT.
http://www.expressen.se/nyheter/toaletterna-smetas-ned-med-blod-och-bajs/

Citat:
Klockan elva lördagen den 4 juli rånas 72-åringen av sex kvinnor och en man på Järntorget. På väg hem avlider han på bussen. Trots att polisen identifierade sju misstänkta är förundersökningen om brott nedlagd.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/72-%C3%A5rig-man-avled-efter-r%C3%A5n-p%C3%A5-j%C3%A4rntorget-1.116180

Citat:
Enligt en rapport från städbolaget så har det varit återkommande problem med kanyler, blod och avföring. Det har startats eldning på perrongen. Personerna uträttar sina behov i papperskorgar i väntsalen och avföring har smetats på väggarna i toaletten. Den rengöringsfirma som kommunen har avtal med har numera sagt upp avtalet. Väktarbevakning krävs nu dygnet runt på stationen.
http://nyheterivasterbotten.se/allvarliga-ordningsproblem-pa-jarnvagsstationen-umea-c/

Citat:
Fem kvinnor svärmade runt två åldringar, båda över 80 år, och norpade åt sig en 500-kronorssedel. Tingsrätten anser att de agerat professionellt och dömer en av kvinnorna till åtta månader i fängelse.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tiggare-omringade-och-stal-fran-81-aring

Citat:
Polisen åkte vid 18-tiden ut till Coop på Ersboda för att prata med ett antal tiggare. Tiggarna uppehåller sig runt handelsområdet på Ersboda och i centrala Umeå där de uppger sig vara döva och tigger pengar. Flera, framför allt äldre personer, har hört av sig till polisen eftersom det känner sig hotade om de inte skänker en slant.
http://www.vk.se/876844/hotfulla-tiggare-kollas-av-polis

Vi kanske borde acceptera våld, hot och avskräde i vårt land? Ockupation av mark? Bedrägeri? Brott mot äldre?

Kanske vi är lite för fina i kanten som det är nu. Vi "tål inte att se fattiga människor".
Citera
2017-05-11, 11:19
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thewern
Jag tror att det finns ett annat djup i frågan än att bara "stå ut med synen av fattiga människor". Tiggarna är inte ett storstadsfenomen utan är kirurgiskt utplacerade över hela landet.Som exempel finns det sedan flera år tiggare i Kiruna, Gotland, Högsby, Smygehuk, Vadstena, Mora - kort sagt i alla Sveriges tätorter.

Var bor då dessa människor - i varenda skogsdunge och avskild parkeringsplats över hela landet. Vid dessa boplatser skiter de där det finns plats och lämnar inte sällan efter sig tonvis med skräp, avföring och matrester då de drar vidare. Vad sker när tusentals människor lever så här? Sjukdomar, infektioner, tillväxt i råttstammen och andra skadedjur är några följder.

Precis, tiggarna har det ofta mycket bekvämare på mindre orter. Vet en mindre stad där de lever som prinsar/prinsessor. Flera av stadens affärer ställer i ordning en plats i värmen innanför dörrarna, ger dem stol att sitta på, egen nyckel till kundtoaletten och gratis utfodring. Galenskaperna vet inga gränser. Hörde personligen hur en av dessa tiggare erbjöds jobb på en städfirma, en fråga hon blev mycket besvärad av och, som brukligt i liknande situation, började vederbörande prata bort erbjudandet med förklaringar om att hon inte förstod vad dom sa eftersom hon "inte kunde svenska eller engelska"...
Senast redigerad av McAz 2017-05-11 kl. 11:24.
Citera
2017-05-11, 11:30
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Med tanke på dina andra inlägg, så trodde jag du var en någolunda realist - men med det där infantila inlägget låter du bara som en av mängden ointellektuella vänsternissar, som prompt måste använda sig av halmdockor varje gång någon kritiserar tiggeriet och dess konsekvenser för samhället.

Jag utgår ifrån att du inte bor i Stockholm, samt använder utnyttjar kollektivtrafiken - för där måste vi som betalar för att åka tunnelbana, pendeltåg med mera, varje dag bli ofredade av friåkande tiggare som kör upp sina pappersmuggar i nyllet på oss.

On topic:
Jag minns den tid då man lugnt och skönt kunde gå och panta burkar och flaskor ifred,
utan att en person utanför butiken ifråga började gapa och skrika på en som om det gällde liv eller död.

Numera tar jag aldrig panten till mataffärer p g a detta. Det får bli några stora kassar, tills jag åker till en stormarknad och pantar där utan närvaron av tiggarna.

Men främst, så saknar jag tiden då jag kunde åka en kortare sträcka med tunnelbanan utan att råka på 4-6 tiggare, för nu blir det bara värre och värre.

Håller med
Citera
2017-05-11, 13:14
Medlem
Perstamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Precis, tiggarna har det ofta mycket bekvämare på mindre orter. Vet en mindre stad där de lever som prinsar/prinsessor. Flera av stadens affärer ställer i ordning en plats i värmen innanför dörrarna, ger dem stol att sitta på, egen nyckel till kundtoaletten och gratis utfodring. Galenskaperna vet inga gränser. Hörde personligen hur en av dessa tiggare erbjöds jobb på en städfirma, en fråga hon blev mycket besvärad av och, som brukligt i liknande situation, började vederbörande prata bort erbjudandet med förklaringar om att hon inte förstod vad dom sa eftersom hon "inte kunde svenska eller engelska"...

Du har helt rätt. Visserligen tvingas vi stockholmare att snubbla över zigenartiggare överallt inom tullarna. Men i mindre städer har jag sett att det är vanligare att affärer och stormarknader behandlar smutszigenare som maskotar. Värst är COOP, men även Lidl verkar vara duktiga på att bjuda på mat och fika, låna ut sin egen personaltoalett och upplåta plats åt tiggartronen inne i butiken över natten.
Citera
2017-05-11, 13:33
Medlem
Citat:

Du fortsätter att hävda att tiggaren önskar bli som vi. Tiggaren vill byta plats med dig. Är det det du tror? Då tror du helt fel, och det är detta som är min poäng. Vi ska inte inbilla oss att vi svenskar är höjden av alla andra människors strävan och högsta önskan. När det gäller romerna så är situationen faktiskt den rakt motsatta. Dom föraktar oss, ser ner på oss och förbannar oss. Dom vill absolut inte byta plats med oss. Aldrig någonsin. Det är svårt att ta till sig detta faktum, som vanlig svenne. Därför behöver man läsa lite böcker i ämnet, så att poletten trillar ner. Lycka till!
Citera
2017-05-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Stackars er som måste stå ut med synen av fattiga människor, buhu!

Så less på idioter som resonerar som du. Vi ska sträva efter att ha ett BÄTTRE land, inte sämre. Om man resonerar som du, då kan ju lika gärna Sverige bli ett sönderbombat skitland, för vissa andra länder är sönderbombade. "Inte får vi vara bättre än någon annan"-resonemanget är bara till för negativa idioter.

Ett annat problem är att de skitar ner. De stökar ner i grovsoprummen så det ser för jävligt ut. De slinker in när någon annan går in. Obehöriga får inte vara i grovsoprummen. Kostar pengar för kommunen att hela tiden städa upp efter dem. Finns inga ursäkter att skita ner och förstöra för andra.
Citera
2017-05-11, 15:27
Medlem
Citat:
När jag växte upp på 70-talet så minns jag ett Sverige med empati. Jag ger alltid tiggare pengar, ser till att han mynt eller tjugor i fickan när jag ska handla men har jag inte det så tar jag ut en hundring, växlar den och fördelar jämnt mellan våra tiggare på torget. Dessa människor är diskriminerade i sina hemländer och har ingen chans där. Vi i Sverige lever i överflöd och bör hjälpa!

Det står dig fritt att skänka bort bort DINA pengar om du så önskar. Jag antar att du upplever någon form av mervärde av transaktionen. Om DU "lever i överflöd" så kanske det är en motivationsgrund för DIG att skänka bort DINA pengar, men det är osmakligt att du anser att "vi i Sverige" (alla som befinner sig inom landets gränser?) "lever i överflöd" och skall "hjälpa" genom att efterskänka VÅRA tillgångar.
Senast redigerad av Bobbyboi 2017-05-11 kl. 15:28. Anledning: felstavning
Citera
2017-05-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Visst fasiken är tiggeriet organiserad och det väldigt väl. Hur kan man annars har en sådan stenkoll på varje svensk håla och butik? Varje butik med lite kundunderlag har sin egen lilla tiggare utanför som de inte kan bli av med. I tobakshandeln som jag handlar drivs av några araber och är ett litet kyffe på max 40 kvm, men ändå lite rulljangs har sin tiggare utanför, hur då liksom? I somras åkte jag ut till en liten håla med max 1000 pers och lite turister som snurrade runt. Denna håla låg mitt ute i ingenstans och en anings off och hade princip bara en konsum affär och visst fan hade även de sin lilla tiggare utanför.
Visst är det så. Detta kräver en ganska omfattande organisation och logistik. Vilken byfåne som helst borde förstå att så många enskilda fattiga människor inte för egen maskin har råd eller förmåga att först och främst ta sig till Sverige och därefter ut till varje konsumbutik runt om i hela landet. Tyvärr verkar de som göder verksamheten med pengar vara helt oförstående inför detta faktum.
Senast redigerad av pf10 2017-05-11 kl. 16:45.
Citera
2017-05-11, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R291
HaHa, håller med

Ibland stitter dom t.o.m (kvar på stolen) och spänt väntar på pant-kvittor, som om man inte bara skulle samla burkarna till dem, utan även mata in i maskinen åt dom.

Jag har kommit på att det är bäst att panta under regninga dagar - inga tiggare.

Det bästa är väl ändå att endast dricka tyskimporterade öl? Då kan man med glädje ge bort panten.
Citera
2017-05-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Visst är det så. Detta kräver en ganska omfattande organisation och logistik. Vilken byfåne som helst borde förstå att så många enskilda fattiga människor inte för egen maskin har råd eller förmåga att först och främst ta sig till Sverige och därefter ut till varje konsumbutik runt om i hela landet. Tyvärr verkar de som göder verksamheten med pengar vara helt oförstående inför detta faktum.

Exakt!
Jag minns att för lite mer än fyra år sedan tänkte jag " vad skönt att inte bo i Stockholm där det finns så många tiggare". Sedan inom loppet av några veckor fanns de överallt, i minsta byhåla. Betänk då att många av dem är illitterata och knappast kan läsa en karta eller en app. Nu efter många obehagliga erfarenheter av påträngande tiggare kan man bara minnas tillbaka hur det var..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in