2017-05-11, 18:53
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det bästa är väl ändå att endast dricka tyskimporterade öl? Då kan man med glädje ge bort panten.
Nöjet blir väl än större om man står kvar och kollar när ziggen försöker panta dom.
Citera
2017-05-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinamia
Exakt!
Jag minns att för lite mer än fyra år sedan tänkte jag " vad skönt att inte bo i Stockholm där det finns så många tiggare". Sedan inom loppet av några veckor fanns de överallt, i minsta byhåla. Betänk då att många av dem är illitterata och knappast kan läsa en karta eller en app. Nu efter många obehagliga erfarenheter av påträngande tiggare kan man bara minnas tillbaka hur det var..
Man tycker ju att det borde ringa en liten klocka även hos de mest hårdnackade politiskt korrekta eller dylika nyttiga idioter som vurmar för verksamheten och skänker pengar, men icke
Senast redigerad av pf10 2017-05-11 kl. 20:00.
Citera
2017-05-11, 19:57
Medlem
526s avatar
Det verkar ha minskat. Är det fler som upplever det- eller inbillar jag mig?

Nu sitter de inte framför varenda dörr, bara i hubbarna. Tycker det känns helt ok att det är en och annan vid stora butiker och t-stationer. Skulle nästan kännas konstigt om det inte var en enda där.
Citera
2017-05-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Nu sitter de inte framför varenda dörr, bara i hubbarna. Tycker det känns helt ok att det är en och annan vid stora butiker och t-stationer. Skulle nästan kännas konstigt om det inte var en enda där.
Människan har stor förmåga att vänja sig. Problemet är som sagt inte att de sitter där de sitter - det är all verksamhet runt omkring.
Citera
2017-05-11, 20:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Människan har stor förmåga att vänja sig. Problemet är som sagt inte att de sitter där de sitter - det är all verksamhet runt omkring.
Vadå för verksamhet?
Citera
2017-05-11, 20:14
Medlem
Citat:
Vadå för verksamhet?
Nedskräpning, illegala bosättningar samt uppenbara indikationer på att en betydande del av verksamheten är organiserad och göder kriminella, bara för att nämna några exempel.
Citera
2017-05-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det bästa är väl ändå att endast dricka tyskimporterade öl? Då kan man med glädje ge bort panten.

Men snälla du har tydligen inte hört tala om pantbedrägerier, eller ? Utländska burkar får ditklistrade streckkoder och går då att panta. Storbusiness bland tiggarna.
Burkar tas med från kontinenten och nya streckkoder klistras på burkarna.
Senast redigerad av NOMOONRIVER 2017-05-11 kl. 22:08.
Citera
2017-05-11, 22:15
Medlem
Frawjons avatar
Citat:

Jag bor i en relativt liten kommun. Häromdagen noterade jag att inga ziggisar fanns vid köpcentret. I den ännu mindre grannkommunen har jag nästan aldrig sett några tiggare i centralorten.
Citera
2017-05-11, 22:34
Medlem
dobbelinas avatar
Svensk Journalfilmsnostalgi:
Specerihanlare Pettersson känner sig extra glad idag, då våren äntligen visat sitt soliga ansikte!
Vid morgonöppnandet av butiken, kommer gårdsfru Andersson in som första besökare med sin make, tätt efterföljd av landsfiskal Tufvenberg.
De skola idag inhandla förnödenheter, för dagens många alla strapatser.
Vid utträdet av butiken, iakttar landsfiskalen att en liten individ från resandefolket slagit bo.
Landsfiskalen skrufvar bestämt på mustachen, och ryter till, iväg med dig zigenarlymmel!

Efter att den lille parveln avlägsnat sig, tackar specerihandlare Pettersson landsfiskalen för
ett föredömligt ingripande.

I nästa scen, ser man en vacker sol som planar ut mot en idyllisk Stockholms bakgrund med vajande Sverige fana.

Det var tider det, när polisen gjorde sitt jobb.
Senast redigerad av dobbelina 2017-05-11 kl. 23:18.
Citera
2017-05-11, 22:57
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Nedskräpning, illegala bosättningar samt uppenbara indikationer på att en betydande del av verksamheten är organiserad och göder kriminella, bara för att nämna några exempel.
Klart verksamheten är organiserad. Göder den verkligt kriminella?
Antar att de har läger i skogarna runt stan och att det är det du menar med nedskräpning?
Men personligen bryr jag mig inte eftersom jag aldrig är på såna ställen.
Citera
2017-05-12, 00:51
Medlem
G13Hazes avatar
Det har blivit så illa att när jag stod och väntade på en buss så kom det en zigenare och började rycka i min coca-cola burk jag hade fört påväg mot läpparna för att svalka min törst, sen stod han kvar som ett fån och försökte rycka den ur handen på mig när jag höll den i viloläge också. Fick gorma "Stick härifrån, bort ur min åsyn." samtidigt som jag schasade med handen för att få honom att lämna. Gick sedan ner på tunnelbaneperrongen i samband med bussterminalen och kastade burken i en av de papperskorgarna i förhoppning om att åtminstone den gubben inte skulle få burken.

De har åtminstone slutat sova under de broarna som fanns där jag bodde tidigare.

Det är faktiskt lite nostalgiskt att minnas friden som fanns på torg tidigare, visst fanns det a-lagare, psyksjuka och narkomaner. Dessa har jag inga problem med då de framstår som resonliga jämfört med tiggarna, vilket säger något.
Citera
2017-05-12, 06:31
Medlem
Citat:
Klart verksamheten är organiserad. Göder den verkligt kriminella?
Antar att de har läger i skogarna runt stan och att det är det du menar med nedskräpning?
Men personligen bryr jag mig inte eftersom jag aldrig är på såna ställen.
Man har gjort undersökningar i andra länder där det visat sig att betydande andel av pengarna går till kriminella element. Här i Sverige finns av någon anledning inte samma vilja till mer djupgående undersökningar, men det är naturligtvis ingen skillnad här, speciellt eftersom vi har så slapp attityd jämfört med andra länder. Det är klart som korvspad att den göder kriminella och andra ljusskygga typer, annars finns ingen anledning till den massiva organiserade tiggarindustri som byggts upp i landet.

Du borde definitivt bry dig då nedskräpningsfasonerna leder till ökat antal skadedjur och sjukdomsspridning i samhället. Detta påverkar alla vare sig man vill eller ej.
Senast redigerad av pf10 2017-05-12 kl. 06:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in