2017-05-10, 14:32
Medlem
Tycker synd om de näringsidkarna som måste ha dessa utanför och se hur en del av omsättningen bara försvinner pga en del undviker butiker med dem utanför. Det som irriterar mig är också att de flyttar hela tiden fram gränserna och det verkar som de i mångt och mycket har frikort hur man kan bete sig. För ett tag sedan var jag på krogen med några kompisar och under tiden vi var där så råkade vi utför 4 tiggare som skulle tigga pengarna av oss vi bordet, den ena jobbigare än den andra. Sedan gick de systematiskt igenom hela puben och tiggde av varje pers. Tiggarna är det definitiva kvittot på ett Eu som inte fungerar som det är tänkt och ett rent hån över en handlingsförlamad polis.
Citera
2017-05-10, 14:37
Medlem
DoctorWos avatar
Stackars er som måste stå ut med synen av fattiga människor, buhu!
Citera
2017-05-10, 14:45
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Tycker synd om de näringsidkarna som måste ha dessa utanför och se hur en del av omsättningen bara försvinner pga en del undviker butiker med dem utanför. Det som irriterar mig är också att de flyttar hela tiden fram gränserna och det verkar som de i mångt och mycket har frikort hur man kan bete sig. För ett tag sedan var jag på krogen med några kompisar och under tiden vi var där så råkade vi utför 4 tiggare som skulle tigga pengarna av oss vi bordet, den ena jobbigare än den andra. Sedan gick de systematiskt igenom hela puben och tiggde av varje pers. Tiggarna är det definitiva kvittot på ett Eu som inte fungerar som det är tänkt och ett rent hån över en handlingsförlamad polis.

På 7-eleven Järntorget står ibland 4-6 stycken som bildar "en tunnel" som man måste ta sig förbi. Dom ställer sig över dörröppningen så det bara blir en trång passage.
Där står dom och bråkar högljutt över nåt, en och annan hand slinker säkert ner i fickorna på de förbipasserande.

Personalen kan ingenting säga. Vänsterpacket från AndraLång skulle löpa amok då
Senast redigerad av R291 2017-05-10 kl. 14:48. Anledning: stavfel
Citera
2017-05-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Man kunde gå till pantrummet utan att bli ofredad av en tiggare. Hade varit intressant att se hur många % som struntar i att panta och kastar sina burkar i soprummet nu för tiden enbart på grund utav situationen där man nuförtiden måste "försvara" sina burkar från en aggressiv tiggare.
Har aldrig förstått varför folk accepterar sådant här, här är två fraser som kan användas:
Du te dracului vilket betyder dra åt helvete och Taci som betyder Håll Käften.
Citera
2017-05-10, 14:54
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWo
Stackars er som måste stå ut med synen av fattiga människor

Bor du i storstad eller ute på landet?
Citera
2017-05-10, 15:01
Medlem
japanskbruds avatar
Ibland är det ganska snygga brudar .. har nog sett 2-3st sen dom började tigga..
Helt ok när dom säger hej-hej och vinkar med handflatan
Tjejer använder inte verbal kommunikation annars med mig. Hälsar absolut inte under några omständigheter.
Citera
2017-05-10, 15:01
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung

Hen bor nog i norge (tillfälligt)

Här är det norsksända "kalla fakta" om tiggare som lever lyxliv med hela kylskåpet fyllt med sedlar

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-hyllar-tiggarbossarna-varandra
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000617/18-04-201
Citera
2017-05-10, 15:07
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R291
Hen bor nog i norge (tillfälligt)

Eller på Island, tror inte det finns mycket tiggare där, ännu.
Citera
2017-05-10, 15:09
Medlem
DoctorWos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung

Bor i en storstad. Ser tiggare regelbundet. Visst är det inte den vackraste synen direkt men samtidigt tänker jag att deras position måste vara jobbigare än min. Tror inte att de gör det för de glamorösa livet, så att säga. Sen att det är organiserat är en annan sak. Det är väl bara de som samlar in pengarna på toppen av näringskedjan som lever loppan.
Senast redigerad av DoctorWo 2017-05-10 kl. 15:13.
Citera
2017-05-10, 15:16
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
men samtidigt tänker jag att deras position måste vara jobbigare än min

Det är ju det, man vill bara leva sitt liv men tvingas drabbas av dåligt samvete och ska i princip skämmas över att man har det bra, man orkar inte utsätta sig själv för den känslan varenda eviga dag och det gör att man till slut stänger av och blir empatilös istället, samma princip som när TV matar en med krigsbilder och svältande barn, ofta mitt i något helt orelaterat.
Citera
2017-05-10, 15:18
Citat:
Bor i en storstad. Ser tiggare regelbundet. Visst är det inte den vackraste synen direkt men samtidigt tänker jag att deras position måste vara jobbigare än min. Tror inte att de gör det för de glamorösa livet, så att säga. Sen att det är organiserat är en annan sak. Det är väl bara de som samlar in pengarna på toppen som lever loppan.

I Gnosjö hjälpte man dem med entrepenörskap i hemlandet.
Följden : Tiggarna kom tbx och krävde 100 000 av den ideella verksamhets chefen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/konflikt-nar-tiggare-atervande-till-gnosjo?
Citera
2017-05-10, 15:20
Medlem
Figzys avatar
Citat:

Med tanke på dina andra inlägg, så trodde jag du var en någolunda realist - men med det där infantila inlägget låter du bara som en av mängden ointellektuella vänsternissar, som prompt måste använda sig av halmdockor varje gång någon kritiserar tiggeriet och dess konsekvenser för samhället.

Jag utgår ifrån att du inte bor i Stockholm, samt använder utnyttjar kollektivtrafiken - för där måste vi som betalar för att åka tunnelbana, pendeltåg med mera, varje dag bli ofredade av friåkande tiggare som kör upp sina pappersmuggar i nyllet på oss.

On topic:
Jag minns den tid då man lugnt och skönt kunde gå och panta burkar och flaskor ifred,
utan att en person utanför butiken ifråga började gapa och skrika på en som om det gällde liv eller död.

Numera tar jag aldrig panten till mataffärer p g a detta. Det får bli några stora kassar, tills jag åker till en stormarknad och pantar där utan närvaron av tiggarna.

Men främst, så saknar jag tiden då jag kunde åka en kortare sträcka med tunnelbanan utan att råka på 4-6 tiggare, för nu blir det bara värre och värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in