2017-05-10, 08:31
Medlem
Universells avatar
http://www.expressen.se/nyheter/sex-...ankt-valdtakt/

Citat:
En person misstänks ha blivit kidnappad och gruppvåldtagen på en restaurang i Uppsala av sex män.

Polisen jagar nu de okända gärningsmännen – och det misstänks finnas ett hatbrottsmotiv.

– Det handlar om grova brott och det råder förundersökningssekretess, säger Görans Stanton vid Stockholmspolisens hatbrottsgrupp.

Det var den 2 maj som offret gjorde en polisanmälan hos Stockholmspolisen. Brottet ska inte ha ägt rum samma dag, men nära i tiden.

– Det handlar om grova brott. Människorov och våldtäkt, gruppvåldtäkt, säger polisinspektör Göran Stanton som utreder brottet vid hatbrottsgruppen.

Men platsen där offret ska ha blivit våldtagen är inte Stockholm, utan Uppsala. Gruppvåldtäkten ska ha ägt rum på en restaurang i staden och inbegripit fullbordade våldtäkter.

Nu var det dags igen
Vilka tror ni ligger bakom det här?

Tror ni att det är en man som blivit våldtagen? Eller kanske en pojke

Citat:
Han jobbar på polisens hatbrottgrupp som handlägger utredningen med brottslighet där hatbrottsmotiv och demokratihotande motiv anses finnas bakom.

Min gissning är att det inte handlar om "vanlig penetration" utan att några har
använt sig av diverse "andra saker" för att utföra brottet?
(Står iförsig fullbordade våldtäkter..)
Senast redigerad av Universell 2017-05-10 kl. 08:43.
Citera
2017-05-10, 08:43
Medlem
dea1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
http://www.expressen.se/nyheter/sex-...ankt-valdtakt/

Nu var det dags igen
Vilka tror ni ligger bakom det här?

Tror ni att det är en man som blivit våldtagen? Eller kanske en pojke

Min gissning är att det inte handlar om "vanlig penetration" utan att några har
använt sig av diverse "andra saker" för att utföra brottet?

Skulle eventuellt kunna röra sig om en transperson som blivit våldtagen också. Det borde väl rubriceras som hatbrott?
Citera
2017-05-10, 08:44
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dea1
Skulle eventuellt kunna röra sig om en transperson som blivit våldtagen också. Det borde väl rubriceras som hatbrott?

Smart! Jo det kan du ha rätt i!
Citera
2017-05-10, 08:48
Medlem
Expressens artikel får mig att starkt känna att offret inte är en kvinna. Vilka "män" i Uppsala gruppvåldtar då andra män?
Hazarer som hämnas på afghaner?
Citera
2017-05-10, 08:50
Medlem
crusades avatar
Vad innebär "demokratihotande motiv"?
Det står i Expressen artikel.
Citera
2017-05-10, 08:55
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade

Skulle tänka mig en PK-omskrivning för åsiktsbrott.
Citera
2017-05-10, 08:57
Medlem
AussieRedMans avatar
Hatbrott får mig att tänka på SMR eller Nordisk ungdom eller liknande som ligger bakom?
Citera
2017-05-10, 08:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade

Starka ord, men att brottet riktats mot en sexuell, religiös eller etnisk minoritet, och att det misstänkts ha haft en inverkan på motivet.

Det kanske inte hotar demokratin som styrelseform, men däremot de demokratika rättigheterna för personer tillhörande den aktuella minoriteten.
Citera
2017-05-10, 09:03
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Starka ord, men att brottet riktats mot en sexuell, religiös eller etnisk minoritet, och att det misstänkts ha haft en inverkan på motivet.

Det kanske inte hotar demokratin som styrelseform, men däremot de demokratika rättigheterna för personer tillhörande den aktuella minoriteten.

Men det står ju uttryckligen "hatbrottsmotiv och demokratihotande motiv" i artikeln, och det som du beskriver är ju just hatbrott.
Citera
2017-05-10, 09:07
Medlem
Lazyboness avatar
Det är en konstig formulering men "demokratihotande" i artikeln har väl inget med det här brottet att göra, utan ingår i beskrivningen av polisens hatbrottsgrupps uppdrag. Eller förstår jag fel?

Sedan tillägget "den misstanken finns även i detta fall", vet jag inte riktigt som att man ska tolka som att våldtäkten är demokratihotande. Men om det nu är fallet så skulle min gissning vara att brottsoffret är journalist, politiker, åklagare, polis eller liknande.
Senast redigerad av Lazybones 2017-05-10 kl. 09:10.
Citera
2017-05-10, 09:09
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att inte våldta må vara PK, men en våldtäkt är inte en åsikt.

Nej det har jag inte påstått heller. Du ser väl själv vad det står i artikeln eller hur:

"Han jobbar på polisens hatbrottgrupp som handlägger utredningen med brottslighet där hatbrottsmotiv och demokratihotande motiv anses finnas bakom."
Citera
2017-05-10, 09:09
Medlem
Vilka brukar hänga på Burger King på Dragarbrunnsgatan? Någon grupp som skulle kunna tänkas utföra hatbrott och demokratihotande motiv?

(FB) Stora tråden media mörkar kriminella i Uppsala
Citat:
Våldtagen av 6 våldtäktsmän både oralt och vanligt samt att våldtäktsmännen utreds för människorov

Gruppvåldtäkten skedde på Dragarbrunnsgatan 34
Alltså samma adress som Burger King
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in