2017-05-10, 09:09
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Det är en konstig formulering men "demokratihotande" i artikeln har väl inget med det här brottet att göra, utan ingår i beskrivningen av polisens hatbrottsgrupps uppdrag. Eller förstår jag fel?

Lutar åt det..
Citera
2017-05-10, 09:11
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...takt-i-uppsala
Citat:
En person misstänkt ha blivit kidnappad på en restaurang och sedan gruppvåldtagen i en lägenhet i Uppsala av sex gärningsmän. Tidningen Expressen var först att berätta om detta.

Uppsalapolisen nåddes av uppgifterna kring händelsen först på onsdagsmorgonen.
Natten mot sista april

– Hela mediasverige har sökt oss gällande det är ärendet, men målet ligger hos Stockholmspolisen, säger Christer Nordström, Uppsalapolisens presstalesperson.

Enligt Christer Nordström ska händelsen ska ha inträffat på en restaurang i Uppsala tidigt på morgonen den 30 april, men den anmäldes till polisen i Stockholm först den 2 maj.
Citera
2017-05-10, 09:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Men det står ju uttryckligen "hatbrottsmotiv och demokratihotande motiv" i artikeln, och det som du beskriver är ju just hatbrott.

Men hatbrott ses som per definition ha demokratihotande motiv, då det ligger i en demokratis uppgift att skydda minoriteter av olika slag.

Tycka vad man vill om det, men jag tror nog inte vi ska lägga allt för stor vikt vid formuleringen om demokratihotande motiv.
Citera
2017-05-10, 09:13
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej det har jag inte påstått heller. Du ser väl själv vad det står i artikeln eller hur:

"Han jobbar på polisens hatbrottgrupp som handlägger utredningen med brottslighet där hatbrottsmotiv och demokratihotande motiv anses finnas bakom."

Antagligen slarvigt formulerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Det är en konstig formulering men "demokratihotande" i artikeln har väl inget med det här brottet att göra, utan ingår i beskrivningen av polisens hatbrottsgrupps uppdrag. Eller förstår jag fel?

Precis så.
Citera
2017-05-10, 09:16
Medlem
divinebaals avatar
Ganska mysko rapportering där aftonhoran skriver om "person" och "restaurang" på just Valborg.

Gruppvåldtäkt, människorov mm och inga misstänka enl UNT.

Tur media öppnar upp så rejält för spekulationer om detta ärende. Samtidigt om det är hatbrott + våldtäkt så är jag lite orolig det nu går runt ett stort bög-gäng (arabiskt?) som våldtar unga svenska blonda män!!
Citera
2017-05-10, 09:18
Medlem
Stod i artikeln att ingen är gripen ännu, men de flesta restauranger har väl övervakningskameror nu för tiden så de misstänkta borde väl ha blivit filmat.
Citera
2017-05-10, 09:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divinebaal
Ganska mysko rapportering där aftonhoran skriver om "person" och "restaurang" på just Valborg.

Gruppvåldtäkt, människorov mm och inga misstänka enl UNT.

Tur media öppnar upp så rejält för spekulationer om detta ärende. Samtidigt om det är hatbrott + våldtäkt så är jag lite orolig det nu går runt ett stort bög-gäng (arabiskt?) som våldtar unga svenska blonda män!!

Brott riktade mot svenskar (i sin egenskap av just svenskar då) klassas inte som hatbrott. Däremot kan man tänka sig hatbrott riktade mot personer på grund av deras sexualitet (oavsett de inblandades ursprung), men en våldtäkt som ett misstänkt "böggäng" ligger bakom skulle troligen inte rubriceras som hatbrott.
Citera
2017-05-10, 09:21
Medlem
halvblinds avatar
Underligt. Om en person blir grupp/våldtagen i en lägenhet borde det väl finnas någon intressant tråd för polisen att nysta i. Eller?
Citera
2017-05-10, 09:22
Medlem
På Burger King, Dragarbrunnsgatan i Uppsala, tidigt på morgonen (söndagen) sista april.

Innebär det strax efter midnatt, dvs fortfarande lördagkväll 29 april enligt många, innan stängningsdags? Eller innebär det precis vid öppningsdags på morgonen söndag 30 april?

Enligt facebooksidan har de öppet till 04.00 nätterna mellan lördag och söndag. På söndagar öppnar de normalt sett kl 10.00.

Eller har det skett efter i tidsspannet 04 - 10, dvs då restaurangen är stängd?

Menar man tidpunkten för bortförandet, eller själva gruppvåldtäkten?
Senast redigerad av hammarhjerta 2017-05-10 kl. 09:24. Anledning: stavning...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Hatbrott får mig att tänka på SMR eller Nordisk ungdom eller liknande som ligger bakom?

no fuckin way, garanterat 6 afghaner som fulat sig mot en annan afghan, typ från nån annan folkgrupp eller nån form av bögmänniska.

Är väl 5-600 sneögon som snurrar omkring 24/7 denna gata och ner till resecentrumet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Stod i artikeln att ingen är gripen ännu, men de flesta restauranger har väl övervakningskameror nu för tiden så de misstänkta borde väl ha blivit filmat.
-Även pizzerior?
Citera
2017-05-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
-Även pizzerior?
Burger King på Dragarbrunnsgatan rör det sig om i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in