Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-08, 16:18
  #1
Medlem
Är desperation ett tecken på att man inte kan se någon lösning på ens problem?

Jag har en bekant som är läkare och som inte vill tala om vad han har för problem, men han har börjat uppträda alltmer nyckfullt. Jag är rädd för att han skall skada sig själv. Vad göra?
Citera
2017-05-08, 16:46
  #2
Medlem
spyder123s avatar
Nej desperation är snarare en insikt om att möjliga lösningar krymper. Jag kan vara desperat för att få ett hotellrum om det bara finns ett antal lediga hotellrum kvar, iom det sänks mina krav.

Gällande din bekant så ska du såklart säga att du har märkt att han har betett sig märkligt och fråga hur han mår. Om du nu bryr dig tillräckligt mycket om honom är det det enda alternativet.
Citera
2017-05-08, 18:15
  #3
Medlem
Eller kanske att man har mycket svårt att se någon lösning eller finna sig i situationen.

Att din bekant inte vill tala, tänker jag spontant kan bero på att det är kopplat till dennes arbete, som alltså medför sekretess. Även om det går att prata om sådant som sker i hens jobb, så kanske det blir meningslöst när sekretessen sätter gränser. En annan vanlig anledning till att folk inte vill prata, tror jag kan vara att många dömer, eller för vidare information.

Om du är rädd att personen ska skada sig själv, är det ju bara att uttrycka denna rädsla. Känns förmodligen oftast bra att veta att det är någon som inte vill att man ska skada sig.

Personligen tycker jag "prata om det" ofta är överdrivet och ofta riskerar att göra saker värre. Men du kan ju hålla erbjudandet öppet för din vän.
Citera
2017-05-08, 19:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Gällande din bekant så ska du såklart säga att du har märkt att han har betett sig märkligt och fråga hur han mår. Om du nu bryr dig tillräckligt mycket om honom är det det enda alternativet.

Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Om du är rädd att personen ska skada sig själv, är det ju bara att uttrycka denna rädsla. Känns förmodligen oftast bra att veta att det är någon som inte vill att man ska skada sig.
Jag brukar alltid fråga hur han mår och när jag skrev skada sig själv menade jag nog i första hand hans rykte som läkare, men jag skall uttrycka det lite tydligare nästa gång jag stöter ihop med honom.
Citera
2017-05-08, 21:51
  #5
Medlem
Nämnas kan att jag upplever honom som lite av ett kontroll freak. Vid ett samtal jag hade med honom så nämnde jag att man inte kan kontrollera världen för att se om det skulle leda till någon reaktion. Det gjorde det inte. Då påpekade jag att det är väldigt inne att vara här och nu och hantera situationer allt eftersom dom dyker upp istället för att planera för framtiden. Detta ledde heller inte till någon reaktion. Kanske är jag helt ute och cyklar. Han totalvägrar att öppna upp.
Citera
2017-05-09, 00:32
  #6
Medlem
Är du säker på att han uppfattar dig som vän? Prata om något annat. Liksom försök hitta en annan ingång till den information du söker. Kan vara så att det finns någon mer grundläggande meningskijlaktighet som inte retts ut, upptäckts eller nuddats vid.

Ett sätt kanske kan vara att intressera sig mer för hans barn- eller ungdom, eller relationer, då det tänkbart kan få honom att vackla åt endera håll och antingen öppna sig mer eller göra så att du lär känna honom bättre.
__________________
Senast redigerad av funderande 2017-05-09 kl. 00:35. Anledning: la till lite
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback