• 5
  • 6
2017-05-07, 18:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Bara jag som ser ironin i att varenda Svensson åker ner till Turkiet och liknande länder och prutar i deras butiker men när det blir motsatt håll så klagas det?

Nåja är inte jätte seriös, precis som övriga säger det ligger väl lite i deras kultur och ja vafan försöka kan man ju. Har själv lyckats pruta på diverse beg skit över blocket osv.

Att ta seden dit man kommer är något du aldrig har hört förut, va?

Det är kanske inte bättre per se att ha fasta priser än att pruta, men det blir problematiskt när svenskar och blattar har olika system.

Det fungerar inte att en svensk lägger ut en annons prutat och klart och sedan ska blattar pruta. Det är bara slöseri med tid.
Citera
2017-05-07, 18:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Skärpning i tråden flera OT/Trams raderade. Fler sådana kommer varnas.
Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde.
Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas.

//Mod
Citera
2017-05-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hur sjutton prutar man på en auktion?
Tradera har ju inte enbart auktioner?
Citera
2017-05-07, 20:29
Medlem
Sameshs avatar
Alla blattar prutar, dom vill inte betala något alls, det är en del av deras kultur. Jag var på loppis i går och tog ett par saker och försökte sticka utan att betala och sen när dom blev tagna så skrek dom halsen av sig om att dom hade blivit diskriminerade och att alla var rasister.
Citera
2017-05-07, 22:25
Medlem
Personligen skiter jag totalt i vad en saljare vill ha for sin vara.

Ar det under marknadspris blir han nedringd av folk som vill komma och kolla utan att diskutera pris forst,och ytterst fa ar sa dumma att de gar med pa prut om telefon ringer i ett.

Ar det over marknadspris sa blir du inte av med din pryl om du inte gar ner. Oavsett vad du betalat tycker den ar vard eller vad andra tramsskallar som inte ska handla tycker.
Finns lika manga idioter till sajare som vill kolla intresse vet vad dom har och minsann har sett pa tv vad en sadan ar vard...

Jag har inga problem med att tala om vad jag vill betala om varan ar acceptabel for mig efter avsyning. Gillar inte saljaren det trakigt men da kommer jag inte ens och kollar. Om nagon da skulle ta illa upp av att vi ar oense om vardet kan han behalla sin pryl och salja till nan annan och jag koper nan annan stans tvingas hoja mitt bud om jag vill ha varan eller avstar helt fran kop.

Vad jag daremot stor mig innihelvete pa ar folk som ska pruta efter att ett pris har forhandlats fram om inga fel upptackts pa varan som inte redan ar patalat.

Mvh
Peller
Citera
2017-05-07, 22:49
Medlem
Jag brukar be utlänningar fara åt helvete när jag säljer bil eller något annat på blocket. Så löser jag problemet.
Citera
2017-05-08, 14:36
Medlem
Machiavellys avatar
Roligt när svenskar kallar prutning för "en turkisk kultur" när ni själva är dem största prutarna.
Citera
2017-05-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Jag har aldrig varit i dylika länder, men det fattar ju varenda jävel att 400 spänn för en Ralph Lauren-tröja i ett stånd på nån gata i MENA inte är särskilt rimligt prissatt.
Men nästan nya sommardäck till svärfars mazda för 1200:- är väl orimligt att man ska kunna pruta ner till 600:-

Vi kanske har dubbelmoral, men vi är åtminstone inte korkade.

//SS

Men hur kan man veta vad som är rimligt pris när man köper något för första gången i ett nytt land... ? Hur mycket är ok att pruta? I vissa länder kankse man säger hälften sen diskuterat man sig fram till ca 75% av ursprungliga.
Här i Sverige har jag lärt mig att ca 10% kan man försöka pruta ner priset med , men inte säkert det lyckas. Olika helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av dilanapak
Varför inte skaffa ett kontantkort och bara lägga på luren när någon svarting ringer och så stänger man av telefonen när de blir hetsiga för att man inte vill snacka med kackerlackor?

På blocket går det enkelt att för 10 kr få ett tillfälligt telnr som kopplat vidare till ditt vanliga . Med begränsning så samtal inte kommer fram kl 23-07. Mkt bra!
Citera
2017-05-10, 17:07
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Full poäng för dig. Hur många gånger prutar inte vi utomlands. Skulle tro på 80 procent av oss gör det.
Du är medveten om varför man ska pruta i länder där prutning tillhör kulturen? Man köper in prylar och sätter sedan ett 10 ggr högre pris därför att man vill pruta, det är som kul att vara lite social över en kopp te samtidigt som man diskuterar priset.

I Sverige har den som säljer, oftast men inte alltid, räknat på kostnad och intäkt för att komma fram till ett rimligt pris med en liten marginal. Prutar man då som i Turkiet så förlorar ju säljaren stort på det.

Som flera andra skrivit - man ska ta seden dit man kommer och prutning tillhör inte något typiskt svenskt beteende. Åker du utomlands så tuggar guiden i det närmaste fradga i sina försök att få dig att inse att här prutar man på i princip allt.
Citera
2017-05-11, 07:43
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thamiel
Dom få gånger jag sålt nåt via blocket eller liknande så tar jag enbart kontakt via email.
När sen alla Achmed och liknande mailar skambud så åker det i papperskorgen direkt. Bara att invänta en vettig person.

Även dom få gånger jag köpt något, är det för dyrt så letar jag vidare eller skippar det. Skulle aldrig få för mig att pruta. Någonsin.

Själv skulle jag pruta om varan var överprissatt och det inte fanns likvärdiga varor i närheten. Finns gott om folk som lägger ut sin pentium 3 och Volvo 240 för nypris. Det räcker med att ta reda på ett marknadsvärde och föreslå det, får man inget svar/nej tack, så är det bara att leta någon annansans. De som överprissätter sina varor och de som prutar för att blåsa andra är lika goda kålsupare.
Senast redigerad av twoeggs 2017-05-11 kl. 07:53.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in